تاریخ : Tue 24 Sep 2024 - 10:54
کد خبر : 195533
سرویس خبری : ورزش

همه ستاره‌های غایب در دربی‌های اخیر

به بهانه غیبت احتمالی و پرتعداد سرخابی‌ها در دربی ۱۰۴

همه ستاره‌های غایب در دربی‌های اخیر

جز تلاطمی که این حواشی در اطراف این دو باشگاه به‌خصوص باشگاه آبی پوش ایجاد کرده، مورد پراهمیت دیگری که هواداران سرخابی‌ها را نگران کرده مصدومیت و محرومیت ستاره‌های این دو تیم است تا جایی که به‌جز غیبت یک ستاره آبی پوش که از حالا عدم حضورش در دربی 104 قطعی به نظر می‌رسد، حضور یا عدم حضور سایر بازیکنانی که به‌دلیل مصدومیت، احتمال اینکه دیدار حساس و مهم فرداشب را از دست بدهند یا نه همچنان نقل محافل خبری بوده و جامعه هواداری به‌خصوص در فضای مجازی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

مورد پراهمیتی که هواداران سرخابی‌ها را نگران کرده مصدومیت و محرومیت ستاره‌های این دو تیم است تا جایی که به‌جز غیبت یک ستاره آبی پوش که از حالا عدم حضورش در دربی 104 قطعی به نظر می‌رسد، حضور یا عدم حضور سایر بازیکنانی که به‌دلیل مصدومیت، احتمال اینکه دیدار حساس و مهم فرداشب را از دست بدهند یا نه همچنان نقل محافل خبری بوده و جامعه هواداری به‌خصوص در فضای مجازی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. 

در این خصوص و از جمع آبی پوشان روزبه چشمی به‌خاطر کارت قرمزی که در دقایق پایانی دیدار با نساجی دریافت کرد دیدار فرداشب با پرسپولیس را از دست داده است. هرچند درباره این بازیکن شنیده می‌شود تلاش‌های باشگاه استقلال برای پس‌ گرفته شدن این کارت ادامه پیدا کرده و در این خصوص روز گذشته باشگاه استقلال اعتراض خود را به‌صورت رسمی نسبت به اخراج روزبه چشمی در دیدار مقابل نساجی به ریاست سازمان لیگ اعلام کرده است. همچنین جواد نکونام برای این دیدار مهرداد محمدی را هم به‌خاطر محرومیت انضباطی به همراه نخواهد داشت. این درحالی است که برای برگزاری این دیدار وضعیت مصدومانی مانند بلانکو، کاکوتا و کوشکی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و شرایط آمادگی این نفرات نیز برای دربی مشخص نیست. 

از سوی دیگر آرمین سهرابیان که به‌تازگی از لیست استقلالی‌ها خارج شده به همین علت به‌طور قطعی دیدار دربی را از دست داده تا در حال حاضر نکونام برای این دیدار با لشکری از محرومان و مصدومان مواجه باشد. 

همچنین اردوی پرسپولیسی‌ها نیز از این لحاظ یعنی برخورداری از مصدومان پرتعداد دست‌کمی از اردوی رقیب سنتی این تیم ندارد و در آستانه حساس‌ترین بازی نیم‌فصل اول سرخ‌ها، گاریدو نیز با تعداد قابل‌توجهی از ستارگان مصدوم در تیمش مواجه است که شرایط آنها نیز برای دیدار فرداشب هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است. در پرسپولیس ایوب العملود، مرتضی پورعلی گنجی و اوستون اورونوف همچنان وضعیت نامشخصی دارند، هرچند با اضافه شدن ایوب به تمرین‌های گروهی پرسپولیس به نظر می‌رسد این مدافع مراکشی برای همراهی تیمش در بازی فرداشب مشکلی نداشته باشد. 

البته این تنها دربی‌ای نیست که با غایبان ستاره‌های دو تیم همراه خواهد شد؛ چراکه پیش از این نیز این دو تیم برای این بازی به‌خصوص در سال‌های اخیر بازیکنان تاثیرگذار خود را از دست داده بودند، بنابراین به این بهانه و در گزارشی به صورت کوتاه همه بازیکنان مطرح از دو تیم را که در ده دربی گذشته حضور در این بازی را از دست داده‌اند، مرور می‌کنیم. 

تیم‌های پرسپولیس و استقلال در مصاف برگشت دربی پایتخت فصل گذشته درحالی به‌مصاف هم رفتند که شش بازیکن از نفراتی که در دربی رفت برای هر دو تیم به زمین رفتند در دربی برگشت غایب بودند. در این بین چهار بازیکن از جمع پرسپولیسی‌ها جدا شده اما محمدحسین کنعانی‌‌زادگان که در دیدار قبل از دربی مقابل فولاد خوزستان کارت زرد گرفته بود از همراهی تیمش در بازی برگشت محروم شد. این در شرایطی است که کوین یامگا که در تمرینات نیم فصل دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه چشم شده بود، دیدار برگشت دربی را از دست داده تا این دیدار دو ستاره غایب در میدان را به ثبت رسانده باشد. 

اما در دربی رفت همین سال یعنی فصل گذشته، استقلالی‌ها باز هم دو بازیکن سرشناس خود را به دلیل مصدومیت برای این بازی حساس از دست داده و در غیاب مرادمند و سلیمی و در دیداری که یامگا به‌عنوان یکی از سه مدافع میانی تیم نکونام به میدان رفته بود با گل همین بازیکن، مقابل حریف مطرح و سنتی خود یک - یک متوقف شدند. 

اما سریال غایبان پرتعداد استقلال به دلیل مصدومیت فقط به دو دربی اخیر ختم نشده و در دربی 101 در فینال جام حذفی کوین یامگا به همراه مهدی مهدی‌پور و عارف غلامی به دلیل مصدومیت قادر به همراهی آبی‌ها در این بازی نشدند. این درحالی است که در همین سال شیخ دیاباته از پرسپولیس دربی‌های رفت و برگشت را از دست داده تا این ستاره مالیایی با پیراهن این تیم هرگز فرصت همراهی سرخ‌ها دربرابر استقلال را پیدا نکند. البته در دربی 99 شیخ دیاباته تنها غایب سرشناس میدان نبود؛ چراکه برای این دیدار استقلالی‌ها هم به‌خاطر مصدومیتی که در جام‌جهانی گریبان ابوالفضل جلالی را گرفت، یکی از بهترین بازیکنان خود را برای این میدان از دست دادند. 

اما در دربی 98 عیسی آل‌کثیر و سیامک نعمتی از پرسپولیس به‌خاطر مصدومیت این دیدار را در سال 1400 از دست دادند. در دربی 97 کار متفاوت پیش رفته و از پرسپولیس سیدجلال حسینی و احسان پهلوان به علت مصدومیت قادر به همراهی سرخپوشان نشدند و عارف غلامی و باز هم ابوالفضل جلالی فرصت همراهی استقلال را پیدا نکردند. در دربی 96 نیز کمال کامیابی‌نیا از پرسپولیس این دیدار حساس را به‌دلیل اخراج در بازی قبلی از داد. 

برای دربی 95 در اردیبهشت 1400 استقلال با یک غایب به‌مصاف حریف خود رفت. شکست در هفته بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال ایران مقابل تیم ته‌جدولی ذوب‌آهن اصفهان علاوه‌بر اینکه استقلال را با وضعیتی نامطلوب به دربی 95 رساند، همچنین باعث شد استقلالی‌ها یک بازیکن اصلی خود را برای تقابل با پرسپولیس از دست بدهند. آرش رضاوند، هافبک استقلال که پیش از این سه کارت زرد گرفته بود، در دیدار با ذوب‌آهن هم از داور کارت زرد گرفت تا تنها محروم دربی تهران باشد و از روی سکو عملکرد هم تیمی‌هایش را تماشا کند. در دربی 94 هم سرخ‌ها برای این بازی عیسی آل‌کثیر را به‌دلیل محرومیت در اختیار نداشتند. 

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.