تاریخ : Sun 22 Sep 2024 - 07:39
کد خبر : 195444
سرویس خبری : نقد روز

امدادگران به ۵۰ متری کارگاه بلوک C معدن رسیدند

در دومین روز حادثه تلخ انفجار در معدن طبس

امدادگران به ۵۰ متری کارگاه بلوک C معدن رسیدند

نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب (۳۱ شهریور) در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس، موجب انفجار شد.

این خبر به روزرسانی می‌شود....

رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: تا ساعت ۳-۴ صبح به پیکرِ ۹ فرد محبوس در معدن طبس می‌رسیم.

 

 گازگرفتگی یکی از امدادگران معدن طبس
یکی از امدادگران در داخل تونل معدنجوی طبس، هنگام امدادرسانی در عمق زمین، دچار گاز گرفتگی شد که بلافاصله از تونل خارج و برای ادامه مداوا به بیمارستان منتقل شد. حال عمومی وی رضایت بخش اعلام شده است.

همچنین لحظاتی پیش پیکر بی‌جان یکی دیگر از جانبخاتگان حادثه انفجار معدن معدنجو طبس توسط امدادگران از داخل تونل معدن خارج شد.

 یکی از امدادگران نحوۀ پیدا کردن پیکر جان‌باختگان معدن طبس را روایت کرد

بین ۸ تا ۱۰ صبح فردا به افراد محبوس در معدن طبس دسترسی پیدا خواهیم کرد
رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: از 14.30 امروز وضعیت تنفس در هر دو تونل عادی شده و سرعت کار زیاده شده است. وضعیت برای ادامه کار و رسیدن به معدن اصلی عادی و مشکلی وجود ندارد و امیدواری ساعت 8 یا 9 صبح فردا تمامی افراد را از معدن خارج کنیم.

 متاسفانه زنده بودن یکی از کارگران محبوس شده معدن در طبس کذب است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در شبکه مجازی گفته شده یکی از معدنچیان محبوس شده در‌ معدن طبس زنده از زیر آواز بیرون کشیده شده که این خبر کذب بوده و واقعیت ندارد. تا این لحظه حادثه معدن طبس ۳۶ فوتی بر جا گذاشته و هنوز ۱۳ کارگر دیگر در معدن محبوس هستند. عصر امروز پیکر بی جان یک کارگر از زیر آوار معدن بیرون کشیده شد و قطعا سایر محبوس شدگان فوت کرده‌اند.

اژه‌ای در واکنش به حادثه معدن طبس: نظام مهندسی معدن چکار کرده است؟

رییس قوه قضاییه امروز در واکنش به حادثه معدن طبس گفت: ️زمانی در ساختار وزارت صمت دفتر نظارت بر معادن داشتیم، این دفتر به صورت قانونی وظیفه نظارت بر معادن را دارد.
و️ی افزود: حادثه معدن طبس تلخ و دلخراش است. به خانواده کسانی که عزیزانشان را در این حادثه تلخ از دست داده‌اند تسلیت عرض می‌کنم. اگر دستگاه‌های مسئول وظایفی دارند و انجام نشده است باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

ا️ژه‌ای گفت: برای مجروحین و مصدومین شفای عاجل طلب می‌کنیم. ️مسئولین زیربط باید موضوع به وقع پیوسته را آسیب شناسی کنند تا از اینگونه حوادث جلوگیری شود. ️باید از اینگونه حوادث جلوگیری شود، ساده نیست جمعی انسان شریف و زحمتکش احیانا به خاطر برخی سهل‌انگاری‌ها جانشان را از دست بدهند؛ همه مسئول هستند.

امدادگران به ۵۰ متری کارگاه بلوک C معدن رسیدند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: گروه‌های مجهز امدادی ۸۰۰ متر را با شیب ۱۴ درجه به پایین می‌روند تا به سطح افق برسند و اکنون نیز به ۵۰ متری این سطح رسیدند. هر ۱۰ متر به ۱۰ متر تخلیه گاز انجام می‌شود. تخلیه گاز توسط سنسورهایی که غلظت گاز متان را کاهش می‌دهند، سنجش می‌شوند هرگاه این غلظت پایین می‌آید آنها ۱۰ متر جلوتر می‌روند. ۱۴ نفر ‌باقی‌مانده در همان ۵۰ متری که تخلیه گاز انجام نشده هستند و چون امدادگران ۱۰ متر به ۱۰ متر جلو می‌روند کمی کار زمان‌بر است.

رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان جنوبی:کارگران معدن طبس ۱۲ میلیون حقوق می‌گرفتند

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه معدن طبس

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا درپی حادثه اندوهبار انفجار معدن در طبس و جان باختن شماری از کارگران، گفت: فکر ما با قربانیان این حادثه دلخراش و خانواده‌های آنها همراه است

آخرین تصاویر از امدادرسانی در محل حادثۀ معدن طبس
عملیات جست‌وجو در بلوک C معدن زغال‌سنگ طبس ادامه دارد.

مقصران احتمالی انفجار معدن طبس

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معادن ایران، درمورد مقصران احتمالی انفجار معدن طبس توضیحاتی ارائه کرد.

 اسامی فوتی‌های حادثۀ معدن طبس اعلام شد

 وزیر کشور: با مسببان حادثۀ معدن طبس باید برخورد درس‌آموز شود
اسکندر مومنی، وزیر کشور گفت: برای پیشگیری از حوادث مشابه در آینده با مسببان حادثه انفجار معدن‌جوی طبس باید برخورد جدی، سریع و درس‌آموز صورت گیرد، اظهار داشت: هیچ قیمتی روی جان انسانها نمی‌شود گذاشت.‌

 صحبت‌های کارگر معدن طبس که همکارانش را نجات داد  
شنبه‌شب، با وقوع انفجار در یکی از معادن زغال‌سنگ در طبس، یک تراژدی رخ داد و بیش‌از ۳۰ نفر جان باختند، اما از دل این تراژدی، یک قهرمان به نام «هادی نو‌باغی» زاده شد و جان چندین نفر را که در این معدن گرفتار شده بودند، نجات داد.

وزیر کار: مستمری جانباختگان معدن به فوریت برقرار می‌شود
احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در بحث برقراری مستمری جانباختگان معدن زغال‌سنگ طبس، این اقدام به فوریت  برقرار خواهد شد و تمام تلاش خود را برای آرامش خانواده‌های متوفیان و مصدومان ‌به کار خواهیم گرفت.
وی افزود: این معدن تمام ضوابط ایمنی را را رعایت کرده و طبق بررسی‌های صورت گرفته به جز گروه تخصصی معدن، ماه گذشته نیز از معدن بازرسی لازم صورت گرفته و هیچ گونه مشکلی نداشته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این حادثه، یک اتفاق ناگهانی بوده و قطعا هیچ قصوری در کار نبوده است؛ همانگونه که در پیشرفته‌ترین معادن دنیا نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، اما با این حال بررسی های تخصصی ادامه خواهد داشت.

دستور دادستان کل کشور برای بررسی علت حادثه معدن 
حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی‌، دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب خراسان جنوبی بیان کرد: با تعیین بازپرس ویژه دستور دهند ضمن تسریع در نجات گرفتاران در معدن و رسیدگی به مصدومین به هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی اشخاص حقیقی یا حقوقی با دقت و سرعت رسیدگی و در اولین فرصت پاسخ به دفتر اینجانب ارسال گردد. وضعیت معدن از جهت پروانه بهره‌برداری و زمان اعتبار و جواز تأسیس به همراه مستندات مربوطه مشخص شود.
وی افزود: آخرین بازرسی انجام شده معدن از ناحیه نهادها و سازمانهای مسئول در چه تاریخی صورت گرفته و وضعیت چگونه توصیف گردیده است.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه اندوهبار معدن طبس
در پی حادثه اندوهبار انفجار معدن در طبس و جان باختن شماری از کارگران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، بر لزوم بیشترین تلاش برای امدادرسانی به کارگران تاکید کردند.

 وزیر کشور: تیم تخصصی فردا به کارگاه اصلی می‌رسد؛ ۴۰۰ متر تا کارگاه اصلی فاصله دارند 
اسکندر مومنی، وزیر کشور در معدن معدنجو طبس بیان کرد: در مسیر دوم ۲ نفر قبل از کارگاه اصلی فوت شدند و ۱۷ نفر در کارگاه هستند که وضعیتشان مشخص نیست.  ۴ اکیپ تخصصی مشغول کار هستند. موضوع اصلی تخلیه گاز است تا به کارگاه اصلی برسند. ۴۰۰ متر تا کارگاه اصلی فاصله دارند.  پیش بینی تیم تخصصی این است که نهایتا تا فردا به کارگاه اصلی می رسند.

عدم دسترسی به محبوسان بلوک C معدن طبس
منابع کارگری در معدن زغال سنگ طبس می‌گویند همه نیروهای امدادرسان، بدون وقفه مشغول کار در بلوک C هستند با این وجود، هنوز نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم. در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد تا پایان امروز وضعیت آن مشخص می‌شود. طبق اظهارات مقامات مسئول هنوز ۲۲ معدنچی در تونل، محبوس هستند.

۳ روز ‌عزای عمومی در خراسان جنوبی
در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن ۳ روز ‌در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شد.

افزایش آمار فوتی‌های حادثه معدن طبس به ۵۱ تن
به دنبال حادثه دردناک وقوع انفجار در شرکت معدنی معدنجو تعداد کارگران فوتی به ۵۱ نفر و مصدومین به ۲۰ نفر افزایش یافت.

30 نفر در معدن طبس جان باختند
محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی روز یکشنبه بیان کرد که تعداد جانباختگان حادثه معدن طبس از ۱۳ به ۱۹ نفر افزایش یافت. این آمار تا ساعت ۷:۳۰ دقیقه امروز بود اما ساعاتی پیش اعلام شد که تعداد جان‌باختگان این حادثه به 30نفر رسیده است. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی درباره علت این حادثه به رسانه‌ها گفت  متاسفانه حادثه تلخی ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که موجب انفجار شد که در زمان حادثه انفجار ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.
وی با بیان اینکه انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌ های شدید نبوده، تصریح کرد: تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.
آخوندی تصریح کرد: با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.
وی ادامه داد: در مجموع اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

۲۲ کارگر در بلوک C معدن طبس گرفتار هستند
استاندار خراسان جنوبی گفت: تیم‌های امدادی استان آماده آغاز امدادرسانی به ۲۲ کارگر گرفتار در بلوک C معدن طبس هستند.

احتمال افزایش فوتی‌ها
وی از احتمال افزایش فوتی‌ها در معدن طبس خبر داد و گفت: جلسه مدیریت بحران با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل حادثه معدن برگزار شد و تصمیماتی اخذ و دستورات لازم صادر شد تا پیگیری‌های سریعتری را انجام دهند و اطلاع‌رسانی لازم به خانواده افراد حادثه‌دیده صورت گیرد. به گفته آخوندی هم‌اکنون ۱۷ نفر مصدوم نیز به بیمارستان اعزام شده است و ۲۴ نفر هم تاکنون مفقود هستند.

آخرین وضعیت مصدومان حادثه معدن زغال سنگ طبس+ اسامی
حادثه انفجار معدن زغالسنگ معدنجو طبس که شب گذشته رخ داد، تاکنون ۱۷ مصدوم داشته که از قرار معلوم ۱۵ نفر از آن‌ها در محل بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی (ره) بستره شده‌اند.
لیست این مصدومان، بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجندبه شرح جدول زیر است:

۱-میثم معینی بستری در بخش icu

۲-هادی محمدنژاد، بستری در بخش داخلی

۳-مهدی علی زاده بستری در بخش icu

۴-حسین کرمی بستری در بخش داخلی

۵-حجت عصمتی بستری در بخش icu

۶-مجتبی حسین‌پور بخش داخلی

۷-حسن قلی نژاد بستری در بخش داخلی

۸-علیرضا کدهی بستری در بخش ccu

۹-امیر سلطانی بستری در بخش icu

۱۰-علی عباس زاده بستری در بخش داخلی

۱۱-ناصر آخوندی بستری در بخش ccu

۱۲-کاظم نخعی بستری در بخش icu

۱۳-هادی نوباغی تحت نظر در بخش اورژانس

۱۴-رمضانعلی دهقان نژاد تحت نظر در بخش اورژانس

۱۵-محمد بهمدی بستری در بخش جراحی عمومی

همچنین یک مصدوم بدحال نیز با اورژانس هوایی طبس به بیمارستان اعزام شده است. ویدئویی از وضعیت انتقال پیکر جانباختگان معدن طبس را ببینید.

تسلیت رئیس جمهور به خانواده جانباختگان حادثه معدن طبس

رئیس جمهور به خانواده‌های جانباختگان حادثه معدن طبس تسلیت گفت و افزود: هر کاری از دست ما بربیاید برای خانواده‌های جانبختگان انجام خواهیم داد.

مسعود پزشکیان اظهارکرد: متأسفانه خبردار شدیم که در طبس یکی از معادن زغال سنگ دچار حادثه شده و تعدادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: از این تریبون به خانواده‌های محترم آنها تسلیت عرض می‌کنم.

وی گفت: با وزرای کشور، بهداشت و صمت صحبت کردیم؛ با تمام توان پیگیر رفع مشکلات این عزیزان خواهیم بود.

رئیس جمهور افزود: با وزیر صنعت صحبت کردم که این روند درسی شود تا از این به بعد در معادن کشور ما سیستمی پیاده کنند و کاری انجام دهند که این اتفاقات شکل نگیرد

پزشکیان گفت: استانداردی که باید در معادن باشد، در حدی باشد که خطری کارگران معادن را تهدید نکند؛ مجدداً به خانواده عزیز جان باختگان تسلیت عرض می‌کنم و هر کاری از دست ما بربیاید، برای پشتیبانی از آنها انجام خواهیم داد.

تماس قالیباف با نماینده طبس در پی حادثه معدن

‌رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با محمد نصیری نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان، بشرویه و عشق آباد در مجلس شورای اسلامی پیگیری ابعاد حادثه معدنجو و چگونگی بروز و آخرین وضعیت وضعیت امدادرسانی به حادثه دیدگان شد.