تاریخ : Wed 18 Sep 2024 - 18:01
کد خبر : 195302
سرویس خبری : جهان شهر

انفجار تجهیزات الکترونیکی در لبنان تکرار شد

۱۴ شهید و۴۵۵مجروح

انفجار تجهیزات الکترونیکی در لبنان تکرار شد

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین طی خبری اعلام کرد که منابع لبنانی از انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی در مناطقی در این کشور از جمله ضاحیه جنوبی بیروت خبر دادند. 

منابع رسانه‌ای از انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی در لبنان خبر داده و اعلام کردند که این دستگاه‌ها پیجرهایی که روز گذشته منفجر شدند، نیستند. 

 واکنش وزارت خارجه نسبت به انفجارهای امروز 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیان کرد: عملیات تروریستی امروز در لبنان در ادامه عملیات‌های ترکیبی اسرائیل و عوامل مزدور آنها انجام شده و مغایر با تمامی اصول اخلاقی و انسانی، حقوق بین‌الملل بویژه حقوق بین‌الملل بشردوستانه بوده و مستوجب پیگرد کیفری بین‌المللی، محاکمه و مجازات است‌.


 ۲۰ شهید و ۴۵۰  زخمی در انفجار امروز لبنان
المیادین به‌نقل از وزارت بهداشت لبنان بیان کرد: آمار شهدای انفجارهای امروز به ۲۰ نفر رسید. تعداد مجروحان همان ۴۵۰ نفر است


انفجار دستگاه‌های ارتباطی و باتری‌ها در لبنان ادامه دارد
رسانه‌های لبنانی از وقوع انفجارهایی جدید در برخی مناطق لبنان خبر دادند. خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که در پی انفجار باتری‌های پنل‌های خورشیدی در «الهرمل» ۲ خانه دچار حریق شده‌اند و یک زن زخمی شده است.
خبرنگار الجزیره نیز اعلام کرد که چند دستگاه ارتباطی بی‌سیم که در خیابان‌های «بعلبک» رها شده بودند نیز منفجر شده‌اند.


۹۵ مصدوم حادثه تروریستی لبنان به ایران منتقل شدند
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: ۹۵ نفر از مصدومان حادثه تروریستی لبنان توسط تیم‌های درمانی و امدادی داوطلب جمعیت هلال‌احمر ایران، برای ادامه روند درمان به داخل کشور منتقل شدند.


‌۱۴ شهید در انفجارهای امروز لبنان
وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد: شمار شهدای انفجارهای امروز به ۱۴ نفر و مجروحان به بیش از ۴۵۰ نفر افزایش یافته است.


 اسرائیل آمریکا را از عملیات خود مطلع کرد
سی‌ان‌ان اعلام کرد: اسرائیل آمریکا را از عملیات خود در لبنان مطلع ساخته است اما از بیان جزئیات خودداری کرده است.


 جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره انفجارهای تروریستی لبنان روز جمعه برگزار می‌شود 
رویترز به نقل از ساموئل ژبوگار، سفیر اسلوونی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشت «جلسه روز جمعه این شورا با موضوع انفجارهای اخیر در لبنان و به درخواست الجزایر[به نمایندگی از کشورهای عربی] تشکیل خواهد شد.»


بی‌سیم های منفجر شده در لبنان از چه مدلی بودند؟
خبرنگار الجزیره گزارش داد که دستگاه‌های منفجرشده در موج جدید انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان پیجر نیستند، بلکه دستگاه‌های بی‌سیمی هستند که در مناطق مختلف لبنان دچار انفجار شده‌اند.
الجزیره همچنین اعلام کرد که دستگاه‌های منفجرشده در برخی مناطق لبنان از نوع «واکی تاکی آیکوم وی ۸۲» هستند.


مقام‌های آمریکایی: اسرائیل عامل انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان است 

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از دو مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام آنها نشده گزارش داده اسرائیل عامل حملات دیروز و امروز در لبنان از طریق منفجر کردن دستگاه‌های ارتباطی است. 

خبرنگار رسانه آمریکایی در تل‌آویو گزارش داد که انفجار دستگاه‌های واکی تاکی عامل انفجارهای امروز در لبنان بوده است. انفجارهای امروز علاوه بر بیروت در جنوب لبنان نیز به وقوع پیوست. 

ان‌بی‌سی‌نیوز در بخش دیگری از گزارش به ابهام‌ها درباره شرکت‌ سازنده پیجرهای منفجرشده پرداخت. این گزارش حاکی است هر دو شرکت BAC مجارستان و Gold Apollo تایوان ساخت و فروش این دستگاه‌ها را تکذیب کرده‌اند. 

طبق این گزارش شرکت سازنده پیجرها در حال حاضر مشخص نیست اما اسرائیل ممکن است در ابتدا یا وسط زنجیره تأمین آنها را در اختیار گرفته باشند و اقدام به جاسازی مواد منفجره در آنها کرده باشند.


سخنان نخست‌وزیر لبنان در واکنش به انفجارهای امروز
 نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان اظهار کرد: ما درحال حاضر در میانه یک جنگ هستیم؛ گواه آن هم وضعیتی است که مردم ما در این ۱۱ ماه در جنوب کشور تجربه کردند.
وی بیان کرد: از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تا با موضوع انفجار دستگاه‌های ارتباطاتی در لبنان جلسه فوق‌‌العاده برگزار کند. دشمن اسرائیلی تمامی قوانین بین‌المللی را به سخره گرفته است.


آکسیوس: انفجارهای امروز لبنان به دلیل نگرانی از شناسایی اطلاعاتی حزب‌الله بود 
منابع آگاه در گفت‌وگو با شبکه آکسیوس گفته‌اند هدف اسرائیل از موج دوم انفجارها ایجاد بدبینی و ترس در صفوف حزب‌الله لبنان و وادار کردن رهبران این گروه مقاومت به تغییر سیاست در قبال اسرائیل بوده است.  هدف از انفجارهای امروز این بود که حزب‌الله مجاب شود که به نفعش است از حماس فاصله بگیرد و صرف‌نظر از آتش‌بس در غزه، با اسرائیل به صورت جداگانه برای پایان دادن به درگیری‌ها به توافق برسد. 
منابع مورد استناد آکسیوس همچنین گفته‌اند تصمیم اسرائیل ناشی از این ارزیابی بوده است که حزب‌الله ممکن است در تحقیقات خود درباره حملات روز گذشته موفق به شناسایی رخنه امنیتی در دستگاه‌های بی‌سیم شود.


۹ شهید و بیش از ۳۰۰ زخمی در انفجارهای جدید لبنان
 الجزیره به نقل از وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در پی انفجارهای امروز تاکنون ۹ لبنانی شهید و بیش از ۳۰۰ نفر مجروح شده‌اند.


آتش‌سوزی ۶۰ خانه و مغازه در لبنان
سازمان امدادرسانی لبنان اعلام کرد که نیروهای آتش‌نشانی این کشور امروز در استان نبطیه واقع در جنوب لبنان، ۶۰ مورد آتش‌سوزی در منازل و مغازه‌هایی که تجهیزات بی‌سیم در آن‌ها منفجر شده بود را خاموش کرده‌اند.


سخنگوی دولت: اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: تروریسم رژیم صهیونیستی موجب نفرت و انزجار است. اقدام جنایت‌بار دیروز در انفجار دستگاه‌های ارتباطی و جنایت امروز در انفجار بی‌سیم‌های اعضای حزب‌الله لبنان که به کشته و مجروح شدن صدها تن از شهروندان لبنانی منجر شد محکوم است. دولت جمهوری اسلامی آماده امداد به مجروحان این جنایت است.


فیلمی از لحظه وقوع انفجارهای امروز در یک فروشگاه تعمیر تجهیزات ارتباطی در بیروت منتشر شده است.

هشدار: تصاویر حاوی صحنه‌های آزاردهنده است


 به نقل از الجزیره علاوه بر بیروت، در چند شهر جنوب و منطقه بقاع در شرق لبنان هم انفجار رخ داده است.


رویترز به نقل از یک منبع امنیتی بیان کرد که دستگاه‌های ارتباطی که در نقاط مختلف لبنان منفجر شدند، بی‌سیم‌های دستی هستند و با دستگاه‌های پیجر که دیروز منفجر شدند، متفاوتند.


مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین طی خبری اعلام کرد که منابع لبنانی از انفجار مجدد دستگاه‌های ارتباطی در مناطقی در این کشور از جمله ضاحیه جنوبی بیروت خبر دادند.  خبرنگار الجزیره هم از وقوع انفجارهایی در لبنان خبر داده است.

همچنین المنار خبر داد که انفجارهای دقایقی قبل بیسیم‌ها هم مثل دیروز در مناطقی از لبنان اتفاق افتاده و به بیروت محدود نمی‌شود.