تاریخ : Wed 18 Sep 2024 - 13:21
کد خبر : 195288
سرویس خبری : نقد روز

نمی‌شود از وفاق سخن گفت اما تفرقه‌افکن‌ترین افراد را وارد عرصه کرد

سعید جلیلی:

نمی‌شود از وفاق سخن گفت اما تفرقه‌افکن‌ترین افراد را وارد عرصه کرد

سعید جلیلی در شصت و هشتمین جلسه‌ی حکمت سیاسی اسلام در قرآن با موضوع «اتّفاق» گفت: نمی‌شود از وفاق سخن گفت اما تفرقه‌افکن‌ترین افراد را وارد عرصه کرد

سعید جلیلی در شصت و هشتمین جلسه‌ی حکمت سیاسی اسلام در قرآن با موضوع «اتّفاق» گفت: وقتی در جامعه موضوعی مطرح می‌شود، اگر شناخت درستی نسبت به آن موضوع و مفهوم اتفاق نیافتد، موجب کج فهمی و برداشت غلط خواهد شد. از ابتدای انقلاب، عده‌ای در مقاطع مختلف موضوعات و مفاهیم دینی‌ای را مطرح می‌کردند که به دلیل عدم درک درست آن، نهایتا دچار کج‌روی شدند.

وی افزود: ما باید بدانیم که اگر موضوعاتی در جامعه و عرصه‌ی سیاسی کشور مطرح می‌شوند، چه نسبتی با اندیشه‌ی دینی و حکمت سیاسی اسلام دارند. موضوعی که امروز در کشور مطرح شده است، مسئله‌ی «وفاق» است. در ابتدا، لازم است که نسبت ما با این مفهوم روشن بشود.

جلیلی تصریح کرد: حضرت امام(ره) نیز رمز پیروزی و موفقیّت‌های انقلاب اسلامی را، «وحدت کلمه» می‌دانستند. یعنی «وحدت»، بر محور کلمه‌ی «حق». لذاست که اگر ما از وحدت سخن می‌گوییم، باید بدانیم که وحدت حول محور چه چیزی و با چه هدفی قرار است شکل بگیرد. وحدت زمانی شکل می‌گیرد که فهم مشترک و راه حل مشخص در رابطه با یک موضوع وجود داشته باشد. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: وحدت یک «حرکت حقیقی» است که بر محور یک «حقیقت» شکل می‌گیرد. سخن از وحدت نباید به صورت یک حرکت نمایشی و کاریکاتوری یا یک بازی سیاسی مطرح شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: یکی از تمایزات و امتیازات اندیشه‌ی اسلامی، این است که انسان علاوه بر ویژگی‌های طبیعی، یک سری ویژگی‌های فطری دارد و امتحان انسان نیز در این است که کدام‌یک از این دو ویژگی بر دیگری غلبه پیدا می‌کنند. لذاست که می‌توان گفت مبنای جامعه‌ی بشری بر وحدت حول محور فطرت الهی است.

وی گفت: نمی‌شود صحبت از وفاق و وحدت کرد امّا کسانی را که بیشترین تفرقه افکنی‌ها و کینه‌توزی‌ها را در سابقه‌ی خود داشته‌اند وارد میدان کرد. لازمه‌ی یک جامعه‌ای که می‌خواهد به سمت پیشرفت حرکت کنید، وفاق حول حرکت بر صراط مستقیم و مبانی مطرح شده توسط امامین انقلاب است. اگر بخواهیم این اصول را نادیده بگیریم، نه تنها پیشرفت نمی‌کنیم بلکه دچار پسرفت خواهیم شد.

جلیلی افزود: در قرآن کریم می‌بینیم که وقتی حضرت نوح(ع) از خداوند می‌خواهد که فرزندش را نجات دهد، در پاسخ می‌شنود که «إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ». در حکمت سیاسی قرآن، معیار به‌ کارگیری افراد، «عمل صالح» است نه نسبت‌های خویشاوندی یا حزبی و جناحی.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره‌ی ناترازی قیمت بنزین، گفته است: وقتی موضوعی درست فهم نشود، راه حل درستی نیز برای آن ارائه نخواهد شد. در بحث میترینگ، گفته می‌شود که ۲ تا ۴ درصد از نفت و فرآورده‌های نفتی ما، دچار پِرتی می‌شود! این حجم از سرمایه‌ی کشور به کجا می‌رود؟! امروز در اخبار گفته می‌شود که ۶۰ میلیارد لیتر! بنزین قاچاق کشف شده است! این منافع به جیب چه کسانی می‌رود؟ در ابتدا باید جلوی چنین مسائلی گرفته شود.