تاریخ : Tue 17 Sep 2024 - 15:19
کد خبر : 195245
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

تعجب داوران «سرزمین شعر» از شاعری نابینا

محمدکاظم کاظمی و علی زارعان از موسی عصمتی گفتند

تعجب داوران «سرزمین شعر» از شاعری نابینا

شعرخوانی موسی عصمتی، شاعر نابینا در برنامه «سرزمین شعر» که تعجب داوران این برنامه را برانگیخت، در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت.

فرهیختگان: شعرخوانی موسی عصمتی در سرزمین شعر، یکی از بخش‌های این برنامه بود که در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت. در دو مصاحبه‌ای که با محمدکاظم کاظمی، یکی از داوران برنامه و علی زارعان، تهیه‌کننده سرزمین شعر داشتیم، به این شعرخوانی اشاره شد.

محمدکاظم کاظمی شعر خوانی موسی عصمتی را یکی از لحظات جذاب و خاطره‌انگیز برنامه معرفی کرد و گفت: «یکی از لحظه‌های خوشایند برای بنده، دیدن آقای موسی عصمتی، شاعر خوب خراسانی و روشن‌دل در این برنامه بود که همراه با همسرشان حضور داشتند. حضور آقای عصمتی از این جهت برایم خاطراتی را زنده کرد که شاید در اواخر دهۀ هفتاد، اولین کسی بودم در بین شاعران که در نقد و آموزش شعر، درسی داشتم و با ایشان در مشهد آشنا شدم. ایشان در آن زمان، شعرهای خودش را روی نوار ضبط صوت، با آن دستگاه‌های قدیمی خبرنگاری ضبط می‌کرد. آن موقع که امکانات چندانی نبود، نصف این نوار را خالی می‌گذاشت که من شعرش را گوش کنم. بعد، در آن قسمت از نوار که خالی بود، نظر خودم را ضبط می‌کردم. نوار را پیش ما می‌گذاشت و به روستای خودش در سرخس برمی‌گشت. در سفر بعدی که به مشهد می‌آمد، نوار را به ایشان می‌دادم. ایشان با خودش می‌برد و باز بار دیگر که می‌آمد، نوار جدیدی می‌آورد. به این ترتیب، ما اولین حشر و نشرمان را با ایشان در دهۀ هفتاد داشتیم. این همت و پشتکار ایشان که دیدیم در «سرزمین شعر» هم، همچون شبکه‌های اجتماعی بسیار پُرتاب‌کننده ظاهر شد، طبیعتاً برایم بسیار خوشایند بود.»

علی زارعان شعرهای خوانده‌شده در برنامه را اتفاق خواند و شعر عصمتی را حیرت‌انگیز خواند: «همه شعرهای خوانده‌شده در سرزمین شعر یک اتفاق است. بعضی‌هایش خارق‌العاده است، بعضی‌ها عجیب و بعضی‌ها جذاب است ولی به‌نظر من شعرهایی که توانسته ما را به حیرت وادارد، بسیار دوست‌داشتنی است. شاعران کشور افغانستان که در جمع‌مان بودند، تقریبا همه‌شان مرا به حیرت واداشتند و متحیر کردند. در فصل اول شاعری نابینا حضور داشت و شعر زیبایی به ‌نام «پدر» خواند که نه‌تنها هیات داوران، بلکه پشت‌صحنه را هم به اشک کشاند یا در فصل دوم اشعار آقای پوپل که شاعر افغانستانی هستند و شعرای جوان‌تری که ظهور تازه‌ای داشته‌اند، ما را به اشتیاق و هیجان رساند.»

متن کامل گزارش مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.