تاریخ : Tue 17 Sep 2024 - 11:05
کد خبر : 195235
سرویس خبری : دانشگاه

۱۳۰۰ استاد جدید جذب دانشگاه آزاد شدند

رئیس هیات عالی جذب

۱۳۰۰ استاد جدید جذب دانشگاه آزاد شدند

محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیات عالی جذب از ورود 10 هزار و 500 عضو هیات‌علمی به فضای آموزش عالی خبر داد.

محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات‌علمی روز گذشته میزبان خبرنگاران حوزه دانشگاه بود تا از آخرین اقدامات و فعالیت‌های این هیات گزارش دهد. او به فعالیت هزار و 700 نفر در هیات اجرایی جذب هیات‌علمی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: «بیش از ۱۵۰ هیات‌ اجرایی در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه فرهنگیان فعال است.»

رئیس هیات عالی جذب به ارائه آماری از تعداد اساتید جذب‌شده حدفاصل سال‌های 1400 تا 1403 پرداخت. او با اشاره به روند جمع‌بندی نیازهای جذب براساس آمایش و اعلام فراخوان‌ها در دو بازه زمانی آبان و اردیبهشت‌ماه هر سال گفت: «از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، درمجموع ۱۰ هزار و ۵۸۴ نفر جذب شده‌اند. این تعداد شامل ۴ هزار و ۸۱۰ نفر در وزارت علوم، ۴ هزار و ۳۹۶ نفر در وزارت بهداشت، یک‌هزار و ۳۵۳ نفر در دانشگاه آزاد و ۲ هزار و ۲۲۵ نفر از طریق بنیاد ملی نخبگان است.» آن‌گونه که کی‌نژاد در نشست خبری گفته 13 درصد اساتید تازه‌نفس به بدنه دانشگاه آزاد تزریق شدند. 

او در ادامه از حضور 16 هزار نفر در فراخوان‌های جذب اساتید 30 ماه  اخیر خبر داد و در ادامه آماری هم از تعداد شکایت‌های واصله به هیات عالی جذب ارائه کرد. کی‌نژاد گفت: «تعداد ۴۵۸ پرونده شکایت از سوی متقاضیان جذب هیات‌علمی در شورای عالی جذب بررسی شد که شکایت ۳۷۵ نفر از آنها با ارائه اسناد و مدارک که درخواست ماده ۱۵ را داشته‌اند؛ قبول شد و برای تدریس پذیرفته شدند. این ۴۵۸ پرونده هم مربوط به افرادی است که در فراخوان جذب شرکت کردند و هم افرادی که متقاضی تبدیل وضعیت هستند.»

رئیس هیات عالی جذب ادامه داد: «از بین این ۸۳ نفر ۲۶ نفر ضعف علمی داشتند یا بعضی افراد در تبدیل وضعیت دچار مشکل شده‌اند. اعضای هیات‌علمی ۵ سال پیمانی هستند و اگر نتوانند ارتقای مرتبه داشته باشند دچار مشکل می‌شوند.»

کی‌نژاد خاطرنشان کرد: «‌۱۵ نفر نیز در مرحله استعلام از مراجع اطلاعات، حراست و تحقیقات هستند و درمجموع استعلام 5 نفر منفی شده است. ۱۵ نفر از این افراد در صلاحیت عمومی امتیاز نیاوردند.»

کی‌نژاد با بیان اینکه ۱۹ نفر از افراد به دلیل فقدان شرایط یا عدم تطابق در زمان فراخوان پرونده‌شان تایید نشده، گفت: «برای مثال فرد از رساله دکتری خود دفاع کرده ولی هنوز مدرک دکتری نگرفته است یا اینکه برخی مدرک غیر‌حضوری دارند و ما آنها را در دانشگاه‌های حضوری نمی‌پذیریم. برخی نیز به‌دلیل ممنوعیت تبدیل کارمند به هیات‌علمی تایید نشدند و ۲ نفر هم کبر سن داشتند. برخی هم به دیوان عدالت شکایت کردند و بعضا رأی مثبت داده و بررسی شده که البته اگر علمی و پژوهشی باشد، دیوان حق ورود ندارد.»

کی‌نژاد در پاسخ به سوال «فرهیختگان» درخصوص عدم تامین اعتبار 500 نفر از افراد تاییدشده در فراخوان‌های جذب اساتید وزارت علوم گفت: «دانشگاه هر سال در نگارش بودجه، مثلا 10 درصد برای جذب در بودجه در نظر می‌گیرد. در این بین یکی دو اتفاق افتاد، یکی بحث نخبگان بود، بنیاد نخبگان سهمیه گرفت و گفت بودجه‌اش را هم خودم می‌دهم. این شد بلای جان! دانشگاه وقتی استاد می‌گیرد بلافاصله می‌گوید اعتبار او را بدهید، اما آنها می‌گویند از سازمان برنامه بگیرید. یا مثلا در برنامه 5 ساله گفته شده نسبت استاد به دانشجو یک به 12 باشد. سازمان امور استخدامی می‌گوید طرح خدمتی که وزارت بهداشت دارد با توجه به اینکه سر کلاس حاضر می‌شوند باید جزء آمار اساتید منظور شوند. بنابراین ردیف آنها را کم می‌کند.»

او در ادامه افزود: «در رابطه با وزارت علوم نه در این دولت، بلکه در یکی دو دولت قبلی، اختلافی وجود داشت که پس از چند جلسه به من گفتند ما 6 هزار ردیف داریم که وزیر گذاشته در کشو و به هر‌کس که می‌خواهد می‌دهد! الان وزیر عوض شده و آن گم شده است! آخر سر هم موضوع را این‌گونه حل کردیم که شما ردیف بدهید، کنار «ر.‌ب» بگذارید تا به آن استناد کنند. استنباط من این است که برخی وزارتخانه‌ها راه بنداز جا بنداز پیش می‌روند! بگیر، بعد حالا ببینیم چه می‌شود!»

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات‌علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مدت‌زمان بررسی پرونده‌ها نیز به «فرهیختگان» پاسخ داد: «وضعیت دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. تعداد شرکت‌کنندگان در این فرآیند تاثیرگذار است. تقویم ما یک نیمسال است اما تعدادی بیش از 10 ماه آن را تمام می‌کنند. پرونده یک ماندگاری در دانشگاه و یک ماندگاری در وزارتخانه دارد. طبق تقویم ما، دانشگاه باید در سه ماه و هیات نظارت مرکزی هم 45 روزه فرآیند خود را تکمیل کنند. در‌حال‌حاضر هر هفته وزارت علوم اشکالات پرونده را به دانشگاه‌ها اعلام می‌‌کند. یکی از مسائل هم پاسخ به استعلامات بود که بیش از دو سال است اگر در فرصت یک ماهه به آن پاسخ داده نشود، مثبت تلقی می‌شود.»