تاریخ : Tue 17 Sep 2024 - 10:26
کد خبر : 195233
سرویس خبری : ورزش

بررسی وضعیت سپاهان و حریفانش در آستانه لیگ قهرمانان ۲ آسیا

بازی روانی مورایس روی اعصاب الوحدات

بررسی وضعیت سپاهان و حریفانش در آستانه لیگ قهرمانان ۲ آسیا

الوحدات چندان حریف شناخته‌شده‌ای برای سپاهان نیست. حتی خود مورایس در کنفرانس خبری قبل از بازی اعتراف کرد که شناخت کافی از این تیم ندارد و در تهیه فیلم بازی آخر حریف در لیگ اردن ناموفق بوده است. از طرفی اطرافیان این مربی ادعا می‌کنند که او به اندازه کافی از حریف شناخت دارد و در واقع با چنین اظهاراتی قصد راه انداختن بازی روانی داشته است اما باز هم به نظر می‌رسد او آنقدر که اطلاعات لازم داشت در اختیارش نیست.

سپاهان صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر پس از پشت سر گذاشتن ۴ هفته از مسابقات، ۱۲امتیازی است. این تیم که بدون حتی یک باخت در صدر جدول یکه‌تازی می‌کند با اختلافی ۵ امتیازی نسبت به تراکتور، تیم دوم جدول رده‌بندی جایگاه خود را در بالای جدول مستحکم‌تر از قبل کرده است‌.

پیش از شروع مسابقات و با توجه به تلاش سپاهان در فصل نقل و انتقالات پیش‌بینی می‌شد که قرار است تیمی قدرتمند روانه مسابقات لیگ برتر شود اما برخی موانع در یارگیری و عدم ثبت‌نام بعضی بازیکنان در لیست این تیم نگرانی‌هایی را برای علاقه‌مندان به سپاهان به وجود آورده بود که این مشکل نیز با ابلاغیه ساعات پایانی نقل و انتقالات حل شد و حالا سپاهان با تمام قدرت وارد مسابقات لیگ قهرمانان ۲ آسیا می‌شود. سپاهان باید در این مسابقات که برای اولین بار در آسیا برگزار می‌شود شانس خود را امتحان کرده و برای قهرمانی بجنگد. 

استارت سپاهان در لیگ ۲ آسیا
پس از سال‌ها یکنواختی کنفدراسیون فوتبال آسیا در شرایطی مشابه با یوفا ورژن متفاوتی از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را ارائه داد. به همین جهت تیم سپاهان که نتوانست به‌عنوان نماینده ایران راهی لیگ نخبگان شود در لیگ قهرمانان ۲ آسیا به میدان خواهد رفت. سهمیه ایران در لیگ نخبگان ۲+۱ بود و سپاهان در صورت موفقیت در پلی‌آف این مسابقات می‌توانست در مرحله گروهی لیگ نخبگان آسیا به میدان برود اما شکست سپاهان مقابل شباب الاهلی امارات باعث شد تا این سهمیه بسوزد و حالا سپاهان در کنار تراکتور باید در سطح ۲ آسیا به میدان برود. 
این تیم در میان ۳۲ تیم حاضر در این مسابقات کار خود را در گروه C آغاز می‌کند. سپاهان که قهرمان فصل گذشته جام حذفی فوتبال ایران است با تیم‌های شارجه ‌امارات، استقلال تاجیکستان و الوحدات اردن هم‌گروه است. شاگردان مورایس امشب در امان به مصاف الوحدات می‌روند. 

بازی روانی مورایس برای رقیب
سپاهان به‌عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا در سید یک قرعه‌کشی این مسابقات قرار داشت. از این رو با تیم‌های شارجه امارات، استقلال تاجیکستان و الوحدات اردن هم‌گروه شد. با توجه به حضور ۳۲ تیم شاغل در این مسابقات می‌توانیم گروه C را گروه مرگ بدانیم؛ چراکه به نظر می‌رسد قدرتمندترین تیم‌ها در این گروه تجمع کرده‌اند.
الوحدات چندان حریف شناخته‌شده‌ای برای سپاهان نیست. حتی خود مورایس در کنفرانس خبری قبل از بازی اعتراف کرد که شناخت کافی از این تیم ندارد و در تهیه فیلم بازی آخر حریف در لیگ اردن ناموفق بوده است. از طرفی اطرافیان این مربی ادعا می‌کنند که او به اندازه کافی از حریف شناخت دارد و در واقع با چنین اظهاراتی قصد راه انداختن بازی روانی داشته است اما باز هم به نظر می‌رسد او آنقدر که اطلاعات لازم داشت در اختیارش نیست.
با این حال نمی‌توان خطر چندانی را از جانب یک تیم اردنی حس کرد؛ چراکه قطعا با وجود همه تلاشی که کشورهای عربی برای پیشرفت در فوتبال انجام دادند اردن هنوز آنقدر قدرتمند نشده که بتواند مقابل یک تیم ایرانی بایستد. 
 با این حال این بهانه‌ها نمی‌تواند دلیلی برای دست‌کم گرفتن حریف باشد؛ چراکه آنها همین حالا هم با ۷ امتیاز در جدول رده‌بندی در جایگاه دوم قرار دارند. تیم الوحدات با دو پیروزی و یک مساوی عملکرد خوبی از ابتدای فصل جاری داشته در لیگ اردن تیم قدرتمندی محسوب می‌شود. از این رو نباید از توانایی‌های آنها چشم‌پوشی کرد.
پیش از این تیم فولاد سابقه بازی مقابل الوحدات را داشته و مقابل این تیم تن به شکست داده است. از این رو الوحدات هرچند حریف‌ کم نام و نشانی است اما فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. سپاهان این شانس را داشت که حالا به جای حضور در لیگ قهرمانان ۲ در لیگ الیت به میدان برود اما از این فرصت به خوبی استفاده نکرد. از این رو حالا هدف سپاهان در سطح ۲ آسیا باید قهرمانی باشد و برای رسیدن به این مهم بازی اول مقابل الوحدات بسیار مهم است. 

دو حریف سخت‌تر
حریف بعدی سپاهان در این گروه استقلال تاجیکستان است. این تیم برای اهالی فوتبال در ایران ناشناخته نیست و در فصول اخیر دیدارهایی را با پرسپولیس داشته است‌. آنها فصل گذشته بدون شکست قهرمان لیگ تاجیکستان شدند و گلزنان خوبی در ترکیب‌شان دارند که می‌توانند برای سپاهان خطرناک باشند. این تیم طی فصل اخیر نیز با وجود گذشت ۱۵ هفته از رقابت‌ها با ۴۲ امتیاز صدر‌نشین بوده و آمار خوبی به نام خود ثبت کرده است. 
سخت‌ترین حریف سپاهان اما در این گروه الشارجه امارات است. این تیم پس از دو هفته از رقابت‌های لیگ این کشور به دلیل تفاضل گل کمتر در جایگاه دوم قرار دارد. آنها فصل گذشته در لیگ امارات چهارم شدند و جواز حضور در این مسابقات را به دست آوردند. الشارجه بازیکنان نامداری دارد که می‌توانند برای سپاهان دردسرساز شوند. آنها فصل گذشته در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا تراکتور را ۳ بر یک شکست دادند و راهی مرحله گروهی شدند؛ از این رو به هیچ وجه حریف آسانی نیستند. 

سپاهان آماده است
آماری که از اردوی سپاهان به گوش می‌رسد حکایت از آمادگی این تیم برای رویارویی با الوحدات اردن دارد. به نظر می‌رسد شاگردان مورایس قصد ندارند به راحتی امتیاز از دست بدهند و می‌خواهند گام بزرگی برای رسیدن به قهرمانی به دست آورند. سپاهان با وجود عملکرد خوبی که در لیگ برتر دارد اما تیم بدون اشتباهی هم نیست و همین اشتباه‌ها موجبات نگرانی علاقه‌مندان به این تیم را فراهم کرده است.
اشتباه‌هایی که اگر در مسابقات آسیایی تکرار شود، می‌تواند باعث از دست رفتن این جام شود. سپاهان در این فصل ستاره‌ای چون شهریار مغانلو را از دست داد و رضا اسدی هم با آنچه از او انتظار داشتیم، فاصله دارد. هرچند کاوه رضایی تقریبا خوب ظاهر شده و محمد کریمی هم عملکرد قابل توجهی داشته اما با این حال چشم امید هواداران سپاهان به درخشش بازیکنانی چون حزباوی و جواد آقایی‌پور است.
به‌جز ستاره‌های جوان و ایرانی که در خدمت سپاهان‌اند آنها بازیکن بزرگی نظیر انزوزی را دارند. کاپیتان سابق تیم ملی فرانسه که مهره ارزشمندی برای سپاهان محسوب شده و می‌تواند در صعود آنها به مرحله بعدی مسابقات لیگ قهرمانان 2 آسیا نقش پررنگی داشته باشد. تقابل با حریفان کم نام و نشان در این دوره از مسابقات امتیازی است که ‌می‌تواند آنها را تا فینال این بازی‌ها رسانده و شانس قهرمانی در اولین دوره این تورنمنت را فراهم کند.