تاریخ : Tue 17 Sep 2024 - 01:10
کد خبر : 195227
سرویس خبری : جهان شهر

اخبار ترور ترامپ بعد از شکست در مناظره چه معنایی دارد؟

سیاست‌ورزی بالیوودی

اخبار ترور ترامپ بعد از شکست در مناظره چه معنایی دارد؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده بار دیگر هدف سوءقصدی ناموفق قرار گرفته است. درحالی‌که ترور نافرجام قبلی واکنش‌های گسترده‌تری در رسانه‌ها و افکار عمومی به همراه داشت، این حادثه با استقبال کمتری روبه‌رو شده است.

مأموران سرویس مخفی به مردی که تفنگی داشت و در بوته‌های اطراف باشگاه گلف ترامپ در فلوریدا پنهان شده بود، شلیک کردند. مقامات اعلام کردند که دونالد ج. ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، آسیبی ندیده است. اف.‌بی.‌آی در حال بررسی این حادثه است که به نظر می‌رسد یک تلاش دیگر برای ترور ترامپ بوده است. ستاد انتخاباتی او اعلام کرد ترامپ در این حادثه که روز یکشنبه در باشگاه گلف او در وست پالم بیچ فلوریدا روی داد، صدمه ندیده است.
این حادثه بیش از دو ماه پس از یک تلاش مشابه برای ترور ترامپ در یک تجمع در باتلر پنسیلوانیا رخ داد. مقامات اعلام کردند نیروهای سرویس مخفی به مظنونی که مسلح به تفنگ بوده و در بوته‌های اطراف باشگاه پنهان شده بود، شلیک کردند. مظنون فرار کرد و اندکی بعد دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد. 

چه اتفاقی در باشگاه گلف افتاد؟
یک مأمور سرویس مخفی که جلوتر از ترامپ در زمین گلف بود، در ساعت 1:30 بعدازظهر لوله تفنگی را که از حصار اطراف باشگاه به سمت داخل هدف‌گیری شده بود، مشاهده کرد. کلانتر ریک بردشا از شهرستان پالم بیچ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد سرویس مخفی به فرد مسلح شلیک کرد و او با پای پیاده فرار کرد و سپس سوار یک خودرو مشکی شد. هنوز مشخص نیست آیا مظنون تیراندازی کرده یا خیر. پس از دستگیری فرد مظنون، ترامپ به مارئه‌لاگو، اقامتگاه و باشگاه خصوصی‌اش بازگشت.
اف.‌بی.‌آی گفت در حال تحقیق در مورد این حادثه به‌عنوان تلاش ظاهری برای ترور رئیس‌جمهور سابق است. به گفته کلانتر بردشا، ترامپ حدود 350 متر از مظنون فاصله داشت. مقامات در حال بررسی‌اند که چه کسی تفنگ را خریده و این تفنگ کجا فروخته شده است. ترامپ در طول بعدازظهر با دوستان و هم‌پیمانانش صحبت کرد و به شوخی گفت که ‌ای کاش می‌توانست بازی گلف خود را به پایان برساند. 

مظنون چه کسی است؟
مقامات امنیتی مظنون را رایان وسلی روث، 58 ساله، شناسایی کردند. روث در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در مارس 2023 در مورد داوطلبان آمریکایی که به اوکراین سفر کرده بودند تا در جنگ علیه روسیه شرکت کنند، مورد مصاحبه قرار گرفته بود. روث به‌عنوان یک کارگر سابق ساختمانی که در گرینزبورو، کارولینای شمالی و هاوایی زندگی کرده، توصیف و اظهار شد او در تلاش بوده سربازان افغانستانی را که از طالبان فرار کرده‌اند، برای جنگ در اوکراین استخدام کند.

تلاش قبلی برای ترور چه بود؟
ترامپ در 13 جولای از یک تلاش ترور نجات یافت، زمانی که یک تیرانداز از روی پشت بام در جریان سخنرانی او در یک تجمع در باتلر پنسیلوانیا به او شلیک کرد. در این تیراندازی ترامپ از ناحیه گوش راست مجروح شد. یکی از حاضران به نام کوری کمپراتوره 50 ساله کشته شد و دو نفر دیگر به‌شدت مجروح شدند.
ترامپ به سرعت از صحنه خارج و اعلام شد حال او خوب است. عکسی از او که از گوشش خون می‌ریخت و مشت خود را در هوا نگه داشته بود، درحالی‌که سرویس مخفی تلاش می‌کرد او را از صحنه خارج کند، به تصویری نمادین از کارزار انتخاباتی او تبدیل شد. سرویس مخفی اعلام کرد مأمورانش تیرانداز را کشته‌اند و مقامات فدرال او را توماس ماتیو کروکس، 20 ساله از بتل پارک پنسیلوانیا شناسایی کردند. این حادثه باعث انتقادات شدید از سرویس مخفی به دلیل ناکامی‌های امنیتی شد و چندین تحقیق در مورد آنچه که در آن روز به اشتباه رخ داده، در حال انجام است.
این سازمان پس از تیراندازی شهرستان باتلر، تعداد بیشتری مأمور و اطلاعات بیشتری به جزئیات حفاظتی ترامپ اضافه کرد. کیمبرلی آ. چیتل، رئیس سرویس مخفی در اواخر جولای پس از درخواست‌های قانونگذاران از هر دو حزب برای استعفا، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

متن کامل گزارش حانیه قاسمیان را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.