تاریخ : Tue 17 Sep 2024 - 00:47
کد خبر : 195225
سرویس خبری : دانشگاه

پیگیری تدوین درس‌نامه تقریب مذاهب

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی کرمانشاه خبر داد

پیگیری تدوین درس‌نامه تقریب مذاهب

در دانشگاه آزاد استان کرمانشاه 13 درصد از دانشجویان، اساتید و کارمندان اهل‌سنت هستند. همچنین اعضای هیات‌علمی در سطوح مختلف دانشیار، استاد و استادتمام نیز در بین اساتید اهل‌سنت داریم و این زمینه فراهم بوده و در یک محیط همدلانه امور دانشگاهی پیش می‌رود

محسن کرمی، مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی استان کرمانشاه توضیح داد: «در حوزه مذاهب در کشور و بحث نخبگان متولی مشخصی وجود نداشت. یک مجمع جهانی تقریب داشتیم که مراسم سالانه خود را در هفته وحدت برگزار می‌کند. در واقع اوج کار این مجمع در یک هفته خلاصه می‌شود. همچنین قابل ذکر است که به‌صورت پراکنده کارهایی انجام می‌دهند اما کار اصلی‌شان برگزاری هفته وحدت است.»

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد: «یک بخش دیگر از فعالیت‌شان در حوزه روحانیون اهل‌سنت و امور آموزشی مدارس است. در حوزه نخبگانی که مربوط به دانشگاه، دانش‌آموزان، فرهنگان و هنرمندان این حوزه هستند، یک سازمان و نیروی صاحب اندیشه که توان گفت‌وگو و تعامل را داشته باشد وجود نداشت؛ درواقع سازمان و جای‌ مشخصی در این زمینه فعالیت نمی‌کرد و خلا  نبودن چنین حوزه‌ای در کشور وجود داشت.» او اضافه کرد: «بنابراین با تدابیری که از سوی ریاست دانشگاه آزاد انجام شد و همچنین با سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد و روند ارزش‌گرایانه و رویکرد تمدن‌سازی که دانشگاه آزاد آغاز شده، این خلأ به درستی تشخیص داده شد. با همکاری ارگان‌های مربوط اعم از مجمع جهانی تقریب و دستگاه‌های مرتبط این تدبیر اندیشیده شد که دانشگاه آزاد به‌عنوان «بازوی فرهنگی قدرتمند رهبری در جمهوری اسلامی ایران» در کنار سایر دستگاه‌ها، این کار را برعهده بگیرد تا بتواند سیاست‌های نظام درخصوص همگرایی، همدلی و تقریب میان مذاهب و قومی را پیگیری کند.»

کرمی با اشاره به تعداد دانشجویان و استادان اهل‌سنت در دانشگاه آزاد واحد اظهار کرد: «در دانشگاه آزاد استان کرمانشاه 13 درصد از دانشجویان، اساتید و کارمندان اهل‌سنت هستند. همچنین اعضای هیات‌علمی در سطوح مختلف دانشیار، استاد و استادتمام نیز در بین اساتید اهل‌سنت داریم و این زمینه فراهم بوده و در یک محیط همدلانه امور دانشگاهی پیش می‌رود.»

او ادامه داد: «در استان کرمانشاه برنامه‌های مختلفی در زمینه گفتمانی و نشست‌های علمی و فرنگی با اساتید، دانشجویان، کارکنان و مسئولان دانشگاه برگزار خواهد شد. این نشست‌ها محدود به محیط دانشگاه نیست بلکه به بیرون دانشگاه نیز گسترش یافته و فرا‌دانشگاهی است. از روحانیت شیعه و سنی نیز در دانشگاه دعوت کردیم و یک جلسه هم‌اندیشی و جدی ولی در فضای دوستانه برگزار شد.»

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی استان کرمانشاه درخصوص برنامه‌ها توضیح داد: «هدف‌مان این است که گفتمان همگرایانه و تقریب را به جامعه تزریق کنیم. برنامه‌هایی مانند گفت‌وگو با رسانه‌ها در فضای مجازی، برگزاری نمازجمعه در مرکز استان و سخنرانی‌هایی در مدارس یا صحبت اساتید با دانشجویان در کلاس‌های معارف که بتوانیم مساله تقریب و همگرایانه را در محیط دانشگاه ترویج کنیم.»

کرمی در پاسخ به این سوال که منابع درسی دانشگاه تا چه اندازه با رویکرد تقریب مذاهب در استان کرمانشاه هماهنگ است،گفت: «این موضوع یک مساله کشوری است، اما در سازمان مرکزی دانشگاه این بحث مطرح شده و درس‌نامه‌هایی در این حوزه در حال تدوین است.»

او درخصوص ماموریت استان کرمانشاه در بحث تقریب مذاهب اظهار کرد: «یکی دیگر از ماموریت‌های استان تدوین درس‌نامه تقریب مذاهب است، اما هنوز به این مرحله که این درس به‌عنوان یک واحد درسی مجزا تعریف و مشخص شود نرسیده‌ایم. معتقدم منابع درسی برای مراکز قومیتی و تقریبی با 12 استان دیگر متفاوت باشد. ما پیگیر این موضوع هستیم و مطالبه شیعیان و اهل‌سنت است که منابع درسی با این رویکرد در مناطق قومیتی تنظیم شود.»

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی استان کرمانشاه با تاکید بر دیگر ماموریت‌شان توضیح داد: «به دفاتر تقریب این اجازه داده شده که فعالیت فرامرزی یعنی در خارج از مرزهای ایران داشته باشند. به همین منظور در ایام اربعین بنده به‌عنوان مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد استان کرمانشاه، سفری به عراق داشته و در یک همایش بین‌المللی (دانشگاه آزاد یکی از متولیان برگزاری این همایش بین‌المللی بود) شرکت و سخنرانی کردم. این برنامه تحت عنوان اربعین و جامعه مهدوی برگزار شد. دراین همایش بحثی را مطرح کردم که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. این بحث درخصوص سوگیری ظرفیت مهدوی بین جوامع اسلامی بود. یکی از نقاط مشترک که می‌توانیم به آن تکیه کنیم، بحث مهدویت و انتظار منجی است. این موضوع یکی از باورهای عمیق بین جامعه شیعه و سنی در جوامع اسلام است که مورد توجه قرار گرفت و باعث شد برنامه‌های دیگری در ایران با توجه به نکاتی که در این جلسه مطرح کردم طراحی شود.»

پرونده ویژه فرهیختگان به مناسبت هفته وحدت را در روزنامه بخوانید.