تاریخ : Sun 15 Sep 2024 - 22:27
کد خبر : 195178
سرویس خبری : دانشگاه

پاسخ وزیر علوم درخصوص بررسی مجدد پرونده دانشجویان

در جواب به «فرهیختگان»: هرچه اتفاق افتاده غلط نیست

پاسخ وزیر علوم درخصوص بررسی مجدد پرونده دانشجویان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به «فرهیختگان» درباره نحوه بررسی مجدد پرونده دانشجویان گفت: برحسب مطالبه‌ای که تاکنون صورت گرفته، رئیس‌جمهور و معاون اول فرصتی برای تجدیدنظر در آرای صادره ایجاد کردند.

فرهیختگان: نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و فناوری کشور پس از دو بار تغییر زمان، روز گذشته به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور، مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها، حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور و علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی میهمانان ویژه این نشست بودند که نکات خود در جمع روسای ۱۱۰ دانشگاه سراسری‌، ۲۸ پژوهشگاه و موسسه آموزشی و پژوهشی، ۴۹ پارک استانی و دانشگاهی و فناوری و ۲۱ دانشگاه وابسته به دستگاه‌های اجرایی کشور را مطرح کردند.

برای حل ناترازی‌ها به میدان بیایید
عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست به ناترازی کشور در بخش‌های مختلف اشاره کرد و از دانشگاه‌ها خواست تا برای حل آن راهکار عملیاتی دهند. او گفت: «انتظار دولت «وفاق ملی» از دانشگاه این است که از حوزه مسئولیت اجتماعی در کنار امور تخصصی، به چالش‌ها و مشکلات کشور هم بپردازد تا همه با وفاق، صمیمیت و همدلی و با استفاده از تمام توان مشکلات را حل کنیم.» معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ناترازی در بخش‌های گوناگون گفت: «تراز تجاری ما در سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار منفی بوده و اکنون که در میانه سال هستیم با کسری بودجه مواجهیم. دانشگاه باید پیشنهاد بدهد که راهکار مقابله با این مشکلات و راهکارهای «کوتاه‌مدت»، «میان‌مدت» و «درازمدت» به‌خصوص در عرصه علم و فناوری و نوآوری و روان‌سازی چرخه ارزش در این بخش و تولید ثروت ملی چیست تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم تا دیگر این چرخه با اثرات مخرب آن بر اقتصاد تکرار نشود.» عارف در صحبت‌های خود به مصوبه اختصاص فضای زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی اشاره و آمادگی خود را برای پیگیری اعلام کرد. عارف در ادامه با بیان اینکه برخی استادان و روسای دانشگاه‌ها در دو دهه گذشته بسیار محافظه‌کار شده‌اند، گفت: «در سال‌های آغازین دهه ۸۰ هر هفته، نامه‌ای به دست‌مان می‌رسید که تعدادی از روسای دانشگاه‌ها مطالبه‌ای جدی را مطرح کرده بودند اما امروز باید از خود پرسید آن مطالبات و پیگیری‌ها کجا رفت و چه اتفاقی افتاده است؟»

شرایط شکل‌گیری کرسی‌های آزاداندیشی ایجاد شود
مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این نشست گفت: «بسیاری از افراد دنبال القای یک جامعه ناامید از دانشگاه‌های ما هستند اما خوشبختانه این مراکز ضمن تنوع و تکثر در سلایق و علایق فعالیت می‌کنند.» رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: «سال تحصیلی جدید با شرایط خاص خود آغاز می‌شود و دولت وفاق ملی، فرصت جدیدی به دانشگاه‌ها برای باطل کردن نفاق نظام سلطه می‌دهد.» او با تاکید بر اینکه فرصت مغتنمی برای برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی فراهم است، ابراز کرد: «هیچ‌گاه با گفت‌وگو و آزاداندیشی متضرر نمی‌شویم. امیدوارم دولت وفاق ملی شرایط شکل‌گیری این آزاداندیشی را به نحو احسن ایجاد کند.»
رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه نیز در جمع روسای دانشگاه‌ها با طرح پرسشی که دانشگاه قرار است چه خدمتی ارائه کند، گفت: «دولت خریدار کالای دانشگاه است، هرچه این کالا با کیفیت‌تر باشد بهتر است. اکنون ۹۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها را دولت پرداخت می‌کند و باید چالش‌ها را مدیریت و فرصت‌ها را تقویت کرد.» او از روسای دانشگاه‌ها خواست هر دانشگاهی مهم‌ترین ابرچالش‌ها را اعلام و فرصت‌ها را بالفعل کند تا این سازمان نیز از دانشگاه‌ها و راه‌حل‌های آنها حمایت کند.

ماجرای بازگشت دانشجویان و اساتید به کجا رسید؟
حسین سیمایی‌صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم روز گذشته در دو نوبت به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. او البته برای نخستین بار هم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. سیمایی درباره شکایت‌های واصله از سمت دانشجویان گفت: «آمار مشخصی نداریم اما شکایاتی به دست ما رسیده است؛ هرچند صرف وصول شکایت به این معنا نیست که ادعا هم درست است. باید بررسی شود.» او در پاسخ به «فرهیختگان» درباره نحوه بررسی شکایت‌ها گفت: «برحسب مطالبه‌ای که تاکنون صورت گرفته، رئیس‌جمهور و معاون اول فرصتی برای تجدیدنظر در آرای صادره ایجاد کردند. مفهوم دستور رئیس‌جمهور این نیست که هرچه اتفاق افتاده، غلط بوده است. بعضی مدعی هستند برخورد با آنها قضایی یا انضباطی نبوده و سلیقه‌ای، سیاسی یا براساس شواهد غلطی بوده است. این فرصتی برای تجدید و بازبینی همان پرونده‌هاست.» وزیر علوم درخصوص سازوکار بررسی شکایت‌های واصله به وزارت علوم افزود: «کارگروهی در دفتر بازرسی و شکایات، مرکب از کارشناس حقوقی، مدیر بازرسی و شکایات و مدیران ذی‌ربط تشکیل می‌شود. دعوت کردیم تا یکی از قضات عالی‌رتبه کشوری هم در این کارگروه حضور داشته باشد تا کاملا بی‌طرفانه رسیدگی شود و تضییع حقی صورت نگیرد.» او درباره تغییر رئیس دانشگاه‌ها هم گفت: «صرف اینکه یک رئیس دانشگاه در گذشته منصوب‌ شده، دلیل کافی برای برکناری وی نیست. ما بنا را بر این می‌گذاریم که از تجارب گذشته و مدیران گذشته استفاده کنیم.» وزیر علوم افزود: «برای تغییر عجله‌ای نداریم. البته ما در دوره گذشته آماری گرفتیم، در شش‌ماهه اول کار دولت قبل ۸۰ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه تغییر کرده بودند ولی من الان هیچ برآوردی ندارم که چه تعداد و با چه سرعتی تغییر کنند. ما بنا را بر همکاری گذاشته‌ایم. اگر از جایی عملکردی گزارش یا شکایت شود و به دست‌مان برسد آن‌وقت مجبوریم اقدام کنیم و البته اقدام ما اقدام روشمندی خواهد بود.»