تاریخ : Sat 14 Sep 2024 - 16:10
کد خبر : 195132
سرویس خبری : ورزش

عدالت با VAR نباید برای چند تیم خاص باشد

انتقاد حنیف عمران‌زاده از وضعیت داوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

عدالت با VAR نباید برای چند تیم خاص باشد

حنیف عمران‌زاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: انتظار هست که‌ اگر VAR آمده برای همه بازی‌ها و همه تیم‌ها براساس عدالت رفتار و از آن در همه دیدارها استفاده شود. این نمی‌شود که دو سه تیم خاص از آن بهره ببرند و برای بقیه تیم‌ها استفاده نشود.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: مربی تیم فوتبال چادرملو معتقد است اگر در دیدارهای سه هفته ابتدایی این تیم VAR وجود داشت امروز تیم تازه لیگ‌برتری‌شده یزدی هرگز با یک امتیاز در قعر جدول قرار نگرفته و شرایطش به مراتب بهتر بود. با حنیف عمران‌زاده، مربی چادرملو صحبت را درباره شرایط این تیم آغاز کردیم و به مسائل داوری و سپس وضعیت استقلال رسیدیم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از دیدار امروز چادرملو با نساجی آغاز کنیم. حریف‌تان از دیاری است که به شخصه خاطرات زیادی از آن دارید.
نساجی تیم ریشه‌داری است و از ساختار خوبی بهره می‌برد. ما هم متقابلا تیمی هستیم جوان و سرشار از‌ انگیزه. این دیدار بعد از مدت‌ها در داخل خانه خودمان برگزار می‌شود و همین امر باعث شده تا‌ انگیزه‌هایمان ده‌چندان شود. برای این دیدار امیدواریم که با حضور هواداران‌مان که یار دوازدهم ما به شمار می‌روند بتوانیم یک بازی خوب و تماشاگرپسند را ارائه دهیم و درنهایت هم سه امتیاز را در خانه برای هواداران و مردم خوب یزد نگه داریم.

شرایط چادرملو چطور است؟ خودتان فکر می‌کردید کار را با قعرنشینی در هفته‌های ابتدایی آغاز کنید؟
شرایط‌مان خوب است. در این مدت هم که رقابت‌ها تعطیل بود تمرینات خوب و منظمی را انجام دادیم. اینکه کار با قعرنشینی برای‌مان شروع شود واقعا خواسته ما نبود. این در حالی است که در سه بازی قبلی به گواه تمام کارشناسان داوری و سه گل ابتدایی که در این دیدارها دریافت کردیم همگی روی اشتباه‌های داوری بودند اما در هر صورت امیدواریم که اشتباه‌های داوری در بازی امروز برابر نساجی تاثیرگذار نباشد. ما در این مدت چه در زمانی که لیگ دسته اول بودیم چه حالا که در سطح اول فوتبالیم سختی زیادی را کشیدیم و نباید این‌طور باشد که در هر بازی اشتباه‌های داوری به ضررمان باشد و براساس آن گل‌های اول را دریافت کنیم. بازی با سپاهان با پنالتی اشتباه، در بازی با شمس آذر گل آفساید حریف و در بازی با ملوان توپی که با دست به ثمر رسید؛ همه گل‌هایی بودند که اشتباه به ثمر رسید. امیدوارم در هر صورت تیم داوری امروز روز خوب‌شان باشد و اشتباه‌های‌شان تاثیرگذار نباشد یا لااقل کم اشتباه باشند.

به نظر می‌رسد این اشتباه‌ها برای تیمی که به تازگی به لیگ برتر رسیده سخت‌تر هم باشد.
واقعا همین‌طور است. برای تیمی که برای اولین بار به لیگ برتر صعود کرده وقتی این اتفاقات می‌افتد خیلی جالب و در عین حال عجیب است. شاید پیش بیاید که این اشتباه‌ها در کل فصل یکبار برای یک تیم اتفاق بیفتد اما اینکه طی سه هفته ابتدایی برای یک تیم تازه لیگ‌برتری‌شده و نوپا این اشتباه‌ها رقم می‌خورد؛ نمی‌تواند اتفاق جالبی باشد. ما بازیکنان جوانی داریم و این موضوع کارمان را بیشتر ‌‌سخت می‌کند. با این حال در هر سه بازی که گل اول را روی اشتباه داوری دریافت کردیم باز هم به بازی برگشتیم و سریع گل مساوی را زدیم اما از آنجایی که چنین اشتباهاتی در جریان بازی روی روحیه بازیکنان تاثیرگذار است، این امر باعث شده تا نتوانیم طی این سه هفته نتیجه لازم را بگیریم و فعلا فقط یک امتیاز داشته باشیم.

در هر صورت به فصلی رسیدیم که از وجود VAR در برخی بازی‌ها استفاده می‌شود. توقع نداشتید این تکنولوژی در همه بازی‌های لیگ برتر استفاده شود؟
بله همین‌طور است و این توقع و انتظار هست که‌ اگر VAR آمده برای همه بازی‌ها و همه تیم‌ها براساس عدالت رفتار و از آن در همه دیدارها استفاده شود. این نمی‌شود که دو سه تیم خاص از آن بهره ببرند و برای بقیه تیم‌ها استفاده نشود. الان نگاه کنید؛ در همین سه دیدار که چادرملو گل اول را به اشتباه خورد اگر VAR بود گل‌های حریفان مردود اعلام می‌شد و در ادامه با گلی که ما می‌زدیم ما در هر سه دیدار یک بر صفر جلو می‌افتادیم. در رقابت‌هایی مانند لیگ برتر خیلی تفاوت دارد که شما در جریان بازی‌هایتان یک بر صفر عقب باشید یا یک بر صفر پیش بیفتید. دقیقا اگر در این دیدارها VAR بود ما گل‌های اول را می‌زدیم و در هر سه دیدار جلو می‌افتادیم اما متاسفانه این هم از عجایب فوتبال ماست که وقتی یک تکنولوژی براساس ایجاد عدالت می‌آید فقط برای تیم‌های خاص است.

چه حس و حالی از بازگشت به یزد دارید؟
سه بازی ابتدایی را در حالی بیرون از یزد بازی کردیم که باید بازی دوم را میزبان می‌شدیم اما این اتفاق در هر صورت رخ نداد اما حالا خداراشکر به همت استاندار و مدیرکل خوب و جوان شهر یزد، هیات فوتبال و خود باشگاه، استادیوم ما برای بازی با نساجی آماده شده و قرار است بالاخره در مقابل هواداران‌مان به میدان برویم. این خیلی حس خوبی است که دوباره در شهر خودمان به میدان می‌رویم و دیگر از میزبانی و وجود هواداران‌مان محروم نیستیم.
شرایط لیگ امسال چطور است؟
در هفته‌های ابتدایی مثل همیشه تیم‌ها همدیگر را محک زده و از سوی دیگر به خاطر بدنسازی هنوز بدن‌ها روی فرم نیست و بازیکنان جدید هم باعث می‌شوند تا هماهنگی صد‌درصدی وجود نداشته باشد. در هر صورت هماهنگی و رسیدن به آمادگی تا حدودی زمان می‌برد. این در حالی است که ما هم بازیکن خارجی به خدمت گرفتیم و تا این بازیکنان با شرایط جوی و محیطی ایران تطابق پیدا کرده و تا حدودی آشنایی پیدا کنند؛ مقداری زمان می‌برد اما در هر صورت امسال لیگ جالبی را شاهدیم که کیفیت خوبی هم دارد. اگر اتفاقات داوری و اشتباه‌های این بخش تکرار نشود می‌توان روی کیفیت بازی‌ها امیدوار بود. متاسفانه در حالی که VAR هم هست به بازی‌های ما نمی‌رسد، در حالی که هرچه سریع‌تر باید از آن استفاده کرد تا دیگر تیم‌ها متضرر نشوند.

شرایط استقلال را چطور می‌بینید؟
من الان مربی چادرملو هستم و برای استقلال آرزوی موفقیت می‌کنم؛ همین! الان حوزه کاری من تغییر کرده و حرفه‌ای نیست بخواهم درباره این تیم صحبت کنم.

در هر صورت به نظر می‌رسد شرایط امسال این تیم شبیه به فصل بیستم باشد؛ فصلی که استقلال با محمود فکری استارت زده و با وجود کسب نتایج مناسب از همان هفته‌های ابتدایی تحت فشار قرار گرفت‌ تا جایی که این سرمربی در نیم‌فصل مجبور به جدایی شد. شما در آن فصل عضو کادرفنی استقلال بودید.
آن شرایط گذشت. تمام شد و رفت. به هر حال اتفاقاتی آن سال رخ داد و به خاطره‌ها پیوست و دیگر نباید درباره‌اش صحبت کرد. الان به نظرم اگر درباره استقلال صحبت کنم، زیاد درست نیست. به هر صورت من الان جای دیگری کار می‌کنم و همه فکر و تمرکزم چادرملوست! فعلا درگیر این تیمیم و کسانی باید در این خصوص صحبت کنند که الان در راس کارند و در چرخه این تیم حضور دارند.

از آن سال ناگفته‌ای باقی نمی‌ماند؟
اتفاق بود و تغییرات آن فصل هم به خاطر تصمیمی بود که از بالا گرفتند و متاسفانه تبعاتش برای ما بود.

اتفاقات آن سال برایت حسرت نشده است؟
خیر. در فوتبال چیزهای دیگری مهم است و چیزی در دل ما نمی‌ماند.