تاریخ : Thu 12 Sep 2024 - 12:46
کد خبر : 195057
سرویس خبری : جهان شهر

چند نکته درباره اولین مناظره هریس و ترامپ

دوئل فیلادلفیا چه پیامی برای جهان داشت؟

چند نکته درباره اولین مناظره هریس و ترامپ

 اوکراین، جنگ اسرائیل و حماس و تعرفه‌ها بر تجارت، بخش‌هایی از صحبت دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قبال سیاست خارجی این کشور بود.

مائده زمان فشمی؛ خبرنگار: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و نامزد جمهوری خواهان و کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها، در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری رو در روی هم قرار گرفتند. اولین و احتمالا تنها مناظره‌شان در آستانه انتخابات پنجم نوامبر.

این مناظره که توسط ABC News در فیلادلفیا برگزار شد، در بحبوحه یک چرخه انتخاباتی غیرعادی برگزار می‌شود که با چرخش‌های دراماتیک همراه شده، از جمله تصمیم تاریخی جو بایدن برای کناره گیری از انتخابات بعد از عملکرد فاجعه‌بارش در مناظره ژوئن و همچنین تلاش برای ترور ترامپ.

در حالی که 55 روز تا انتخابات باقی مانده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت فشرده‌ای وجود دارد، مناظره 90 دقیقه‌ای به رای دهندگان این امکان را داد که پایدارترین فرصت را برای شنیدن هریس از زمان ورود او به رقابت داشته باشند. در حالی که دیدگاه کلی ترامپ برای این کشور برای عموم مردم آمریکا شناخته شده است، مناظره روز سه‌شنبه به او فرصتی داد تا کمپینی را تقویت کند که تلاش می‌کرد تا خود را با ورود هریس به رقابتی بی‌نظیر وفق دهد.

اگرچه مسائل سیاست داخلی از جمله اقتصاد، امنیت مرزی و حقوق باروری مورد توجه زیادی قرار گرفت، اما سیاست خارجی هم به دلیل درگیری نامزدها بر سر جنگ تجاری ترامپ با چین، موضع واشنگتن در جنگ اسرائیل و حماس و آینده حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ علیه روسیه.

در ادامه آنچه این دو نامزد در مورد بزرگترین مسائل سیاست خارجی پیش روی واشنگتن در حال حاضر گفتند، آورده شده:

روسیه - اوکراین
ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا دوست دارد اوکراین در جنگ علیه روسیه پیروز شود یا خیر، پاسخ داد که می‌خواهد جنگ را متوقف کند و متعهد شد در صورت پیروزی در انتخابات، جنگ را قبل از روی کار آمدن حل و فصل کند، بدون اینکه جزئیاتی درباره نحوه انجام این کار ارائه کند. او گفت: کاری که من انجام خواهم داد این است که با یکی صحبت و با دیگری مذاکره خواهم کرد، من آن‌ها را با هم جمع می‌کنم.

او ادعای گذشته خود را تکرار کرد که اگر به جای بایدن روی کار می‌آمد، جنگ هرگز رخ نمی‌داد و تاکید کرد که رهبران جهان بیشتر از بایدن یا هریس به او احترام می‌گذارند. وی گفت: من ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را به خوبی می شناسم و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را هم به خوبی می شناسم. آنها به من احترام می‌گذارند. آن‌ها به بایدن احترام نمی‌گذارند.

ترامپ همچنین از حمایت ویکتور اوربان، نخست ‌وزیر مجارستان که دو بار در سال جاری با ترامپ در فلوریدا دیدن کرده و به خود می‌بالد که درگیری عمیق در مذاکرات سیاست تیم ترامپ داشته، گفت: اوربان روابط نزدیکی با پوتین دارد و بارها تلاش کرده تا تلاش های اروپا برای کمک و تسلیح اوکراین را کاهش دهد.
ترامپ همچنین از دولت بایدن به خاطر هزینه‌ای که برای دفاع از اوکراین در مقایسه با هزینه‌های کشورهای اروپایی پرداخت کرده، انتقاد کرد. به گفته موسسه کیل مجموع کمک های اروپا به اوکراین در واقع از کمک‌های آمریکا به این کشور، هم از نظر تعهدات و هم از نظر تخصیص واقعی، بیشتر است.

هریس در پاسخ به این سوال که چگونه با پوتین برخورد خواهد کرد و آیا رویکرد او با بایدن تفاوت خواهد داشت یا خیر، نقشی را که در آستانه تهاجم ایفا کرد، از جمله دیدار با زلنسکی در کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه 2022 برای ارائه آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده برجسته کرد. 

معاون رئیس جمهور سوابق دولت بایدن در جنگ را بازگو کرد و متحدان خود را در حمایت از کی‌یف و ارائه کمک های نظامی حیاتی ارائه کرد.

هریس هیچ برنامه آینده‌نگری در مورد چگونگی حمایت از اوکراین در یک دولت آینده یا هیچ سرنخی در مورد موضع او در بحث جاری در مورد اینکه آیا به اوکراین اجازه می‌دهد از موشک‌های دوربرد آمریکا برای حمله به اهدافش در روسیه استفاده کند یا خیر ارائه نکرد.

اسرائیل-حماس
از زمانی که هریس نامزد حزب دموکرات شد، اظهاراتش در مورد جنگ اسرائیل و حماس توسط حامیان و منتقدان صهیونیست ها برای هرگونه نشانه‌ای از اختلاف با بایدن، یکی از حامیان سرسخت اسرائیل، به دقت مورد بررسی قرار گرفت.

علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، دولت آمریکا در میانجی‌گری برای توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس که آزادی گروگان‌های حماس را تضمین می‌کند، شکست خورده است. هریس در پاسخ به سوال ناظران که چگونه از بن بست عبور می کند، حق اسرائیل برای دفاع از خودش را باز هم تکرار کرد و گفت که همیشه به اسرائیل توانایی دفاع از خودش را خواهد داد.
پاسخ او با اظهارات قبلی اش در مورد جنگ مطابقت داشت و به سخنرانی او در کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه گذشته نزدیک بود.

ترامپ در پاسخ به سوال ناظران، هیچ جزئیاتی در مورد نحوه مذاکره با اسرائیل و حماس و نحوه رسیدگی به وضعیت فزاینده انسانی در غزه ارائه نکرد. در عوض، او بارها تاکید کرد که اگر رئیس جمهور بود، جنگ اسرائیل و حماس هرگز آغاز نمی‌شد.

رئیس جمهور سابق همچنین ادعا کرد که هریس هم از اسرائیل و هم از اعراب نفرت دارد. ترامپ گفت: او از اسرائیل متنفر است. او حتی با بنیامین نتانیاهو وقتی به کنگره رفت تا یک سخنرانی بسیار مهم را انجام دهد، ملاقات نکرد.  در حالی که هریس به دلیل تعهدی که از قبل برنامه ریزی شده بود از سخنرانی صرف نظر کرد، روز بعد با او ملاقات کرد.

ترامپ افزود: اگر او رئیس‌جمهور باشد، من معتقدم که اسرائیل تا دو سال آینده وجود نخواهد داشت. او در ادامه گفت که هریس از اعراب هم متنفر است. ترامپ همچنین گفت که در صورت انتخاب شدن، متعهد خواهد شد که قبل از مراسم تحلیف، جنگ جاری را حل و فصل کند، با این حال، هیچ جزئیاتی در مورد چگونگی وقوع این موضوع ارائه نکرد.

چین
اگرچه در مناظره روز سه شنبه از ترامپ و هریس مستقیما در مورد چین سؤال نشد، هر دو نامزد به شدت بر سر رقابت اقتصادی ایالات متحده با پکن باهم بحث کردند. در هر دو دوره ریاست جمهوری ترامپ و بایدن، چین تنها موضوع سیاست خارجی بوده که تمایل به توافق بیشتر دو حزبی دارد. ترامپ سیاست جنگ طلبانه‌ای را در قبال پکن دنبال کرد، به ویژه در مورد تجارت و تعرفه های زیادی را بر واردات چین اعمال کرد که منجر به جنگ تجاری شد. بایدن تا حد زیادی این تعرفه‌ها را حفظ کرده و با مجموعه محدودیت های تجاری خود که نیمه هادی ها و وسایل نقلیه الکتریکی را هدف قرار می‌دهد، فراتر رفته است. همانطور که لیلی پایک گزارش داده، در حالی که سابقه هریس در موضوعات چین نسبتا محدود است، انتظار می‌رود رویکرد او تا حد زیادی با بایدن همراه شود.

با این حال، سه‌شنبه شب، هریس و ترامپ بر سر وعده‌های ترامپ مبنی بر افزایش شدید تعرفه‌ها، طرحی که می‌تواند همه کالاهای وارداتی ایالات متحده را حداقل با تعرفه 10 درصدی مواجه کند در حالی که کالاهای چین حداقل مشمول تعرفه 50 می‌شوند، اختلاف نظر داشتند.

هریس به پیشنهادهای تعرفه ترامپ حمله کرد و هشدار داد که همانطور که 16 اقتصاددان برنده نوبل علنا گفته اند، این تصمیمات تورم را افزایش می دهند و دعوت به رکود می کنند. ترامپ با اشاره به اینکه دولت بایدن عمدتا تعرفه های دوران ترامپ را حفظ کرده است، به صحبت های هریس پاسخ داد.  هریس هم گفت: بیایید صریح باشیم که دولت ترامپ منجر به کسری تجاری شد، یکی از بالاترین کسری‌هایی که در تاریخ آمریکا دیده‌ایم. او چین دعوت به جنگ تجاری کرد.

او همچنین ترامپ را به فروش تراشه های نیمه هادی به چین متهم کرد تا شاید توجه را به کنترل های گسترده دولت بایدن بر صادرات تراشه جلب کند. او گفت: ترامپ در نهایت تراشه های آمریکایی را به چین فروخت تا به آنها کمک کند تا ارتش خود را بهبود بخشند و مدرن کنند.  ترامپ هم گفت چین تراشه‌های نیمه هادی خودش را از تایوان خریده نه از ایالات متحده.

افغانستان
مناظره روز سه شنبه در سایه سومین سالگرد خروج ایالات متحده از افغانستان برگزار شد. هریس در پاسخ به سوال ناظران مناظره که آیا مسئولیتی در قبال چگونگی عقب نشینی از افغانستان دارد یا خیر، از پاسخ مستقیم به این سوال اجتناب کرد و در عوض حمایت خود از تصمیم بایدن برای کناره گیری را تکرار کرد. او قبل از حمله به سوابق ترامپ در مذاکره بر سر توافق خروج اولیه با طالبان، دور زدن دولت افغانستان مورد حمایت واشنگتن و به دنبال دعوت از این گروه شبه نظامی به کمپ دیوید، گفت: چهار رئیس جمهور گفتند که خروج خواهند کرد و جو بایدن این کار را انجام داد که نقش مهمی در دیپلماسی ایالات متحده داشته است.

ترامپ از سوابق خود دفاع کرد و مدعی شد که به دنبال عقب نشینی برای محافظت از جان نیروهای آمریکایی بوده و به دروغ اضافه کرد که طالبان 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی ایالات متحده را برای خودشان نگه داشته اند که در این عقب نشینی عجولانه به جا مانده است. بر اساس گزارش بازرس کل وزارت دفاع به کنگره، رقم واقعی حدود 7 میلیارد دلار تخمین زده شده است.