تاریخ : Wed 11 Sep 2024 - 11:18
کد خبر : 195025
سرویس خبری : جهان شهر

موج دوم اعتراضات دانشجویی ضدرژیم آغاز شده است

دانشگاه زنده است

موج دوم اعتراضات دانشجویی ضدرژیم آغاز شده است

با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های آمریکا، اعتراضات دانشجویی علیه نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه دوباره قوت گرفته است. دانشجویان دانشگاه هاروارد با برگزاری تظاهراتی در حمایت از فلسطین و درخواست آتش‌بس فوری، فشار بیشتری به دولت آمریکا و رژیم‌صهیونیستی وارد کرده‌اند.

فاطمه بریمانی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: طوفان دیگری در راه است. با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های آمریکا، اعتراضات علیه نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه که مدتی آرام گرفته بود، دوباره جان تازه‌ای گرفته است. رسانه‌ها از بازگشت اعتراضات به دانشگاه‌های آمریکا خبر داده‌اند. دانشجویان دانشگاه هاروارد با برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین و درخواست پایان جنگ ‌علیه غزه، به استقبال سال تحصیلی جدید رفته‌اند. بار دیگر آتش اعتراضات دانشجویی که با وقفه پایان سال تحصیلی و تعطیلی دانشگاه‌ها از تب و تاب افتاده بود، فشاری حداکثری را متوجه دانشگاه‌ها، دولت آمریکا و رژیم‌صهیونیستی کرده است.
سال تحصیلی گذشته با توجه به موج اعتراضاتی که به‌یکباره و ظرف مدت کوتاهی از دانشگاه کلمبیا به سراسر ایالات آمریکا کشیده شد، التهابات دانشگاه رفته‌رفته بیشتر شده و پس از ورود نیروهای امنیتی برای کنترل دانشجویان، خشونت تشدید و کلاس‌های درس تعطیل شد. بیش از 2 هزار دانشجو و استاد دانشگاه بازداشت و بسیاری از دانشجویان نیز از تحصیل تعلیق و یا محروم شدند.
اما آنچه که در این میان اعتراضات دانشجویی و یا فشار حداکثری افکار عمومی فضای دانشگاهی را کنترل و آن را از تیتر یک رسانه‌ها دور کرد، معطوف به کنترل دولت، اقدامات انتظامی و یا کوتاه آمدن دانشجویان از هدف نبوده است، بلکه دلیل اصلی تعطیلی دانشگاه بود که موجب شد تا بستر اعتراضات برچیده و تجمعات دانشجویان کمتر شود.

بازگشت به خانه اول
هسته اولیه اعتراضات دانشجویی علیه اقدامات رژیم‌صهیونیستی طی یک سال گذشته و در سال تحصیلی قبل، از دانشگاه کلمبیا آغاز شد و ظرف مدت سه هفته به سراسر آمریکا کشیده شد. پس از فراخوان پلیس و نیروهای نظامی به منظور مقابله با دانشجویان، خشونت‌ها تشدید شده و به مراتب اعتراضات نیز گسترش بیشتری پیدا کرد. دامنه اعتراضات طی چند هفته به 49 ایالت دیگر در سراسر آمریکا و برخی کشورهای غربی همچون انگلیس، استرالیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا و کالج‌های لندن نیز کشیده شد. ریشه جنبش‌ها مربوط به اقدامات نسل‌کشانه علیه مردم مظلوم غزه بود. اما هدف اصلی دانشجویان از تجمعات‌شان را می‌توان به دو کلان‌مساله ارتباط داد. نخستین درخواست دانشجویان توقف حمایت‌های تسلیحاتی از رژیم بود. دومین مساله اما به روابط علمی میان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی مربوط می‌شد. بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی با رژیم‌صهیونیستی و شرکت‌های منتسب به آن مراودات مالی و تجاری دارند. پس از آغاز جنگ غزه و نمایان شدن چهره جنایتکار رژیم‌صهیونیستی دانشجویان خواهان قطع ارتباط هر چه زودتر دانشگاه‌هایشان با این رژیم بودند. از آنجا که دانشگاه‌ها در آمریکا و اروپا عموما دارای موقوفه‌هایی‌اند که محل درآمد و سرمایه‌گذاری آنهاست، دانشجویان خواستار قطع روابط مالی با رژیمی بودند که به هیچ یک از قواعد بین‌المللی و حقوق بشر پایبند نبوده و حمایت‌های مالی دانشگاه‌ها را صرف روایتی انسان‌ستیزانه از قوم یهود می‌کند؛ این روایت حتی خشم یهودیانی را که روایت نژادپرستانه صهیونیست‌ها را قبول ندارند نیز برانگیخته است.

چهره جدید اعتراضات
جنگ به دوازدهمین ماه خود رسیده است. دانشجویان که تعطیلات تابستانی خود را می‌گذراندند، از بستر اعتراضی اماکن دانشگاهی محروم ماندند اما با آغاز دوباره سال تحصیلی، موج جدید اعتراضات نیز آغاز شد. دانشگاه هاروارد اولین دانشگاهی است که پس از آغاز سال تحصیلی تجمعات را از سر گرفته. هدف دانشجویان معطوف به همان کلان‌مساله‌ای است که سال تحصیلی گذشته پیگیری می‌کردند. اما حالا با طرح مساله آتش‌بس و راهی برای پایان بخشیدن به جنگ و توقف ماشین جنگی رژیم‌صهیونیستی، دانشجویان نیز ضمن اعتراض به اقدامات یک‌ساله رژیم، خواهان آتش‌بس فوری‌اند.

دیگر تریبون‌های معترض
اعتراضات علیه رژیم‌صهیونیستی هیچ‌گاه پایان نگرفته و یا کنترل نشده است. شاید تعطیلات تابستانی دانشگاه‌ها از موج گسترده دانشجویی آن کاسته باشد، اما در دیگر تریبون‌ها سلبریتی‌ها و یا افراد موثر سعی بر آن داشتند تا به هر طریقی که هست، نتانیاهو و یا رژیم را مجبور به پذیرش آتش‌بس کنند. سایت ‌الجزیره‌ با انتشار ویدئویی از کارگردانی آمریکایی-یهودی که در جشنواره ونیز به حمایت از مردم غزه پرداخت، بخشی از این زاویه را نمایش داده است. در میان دیگر شرکت‌کنندگان جشنواره نیز نمادهای حمایت از فلسطین بسیاری وجود داشت. ‌نئو سورا، کارگردان ژاپنی-آمریکایی در جریان نمایش فیلم «پایان خوش» در حالی که چفیه فلسطینی بر گردن داشت مقابل عکاسان حاضر شده و توجه اصحاب رسانه و افکار عمومی را به خود و دغدغه‌اش جلب کرد.