تاریخ : Tue 10 Sep 2024 - 14:41
کد خبر : 194998
سرویس خبری : ورزش

گزارش «فرهیختگان» از رقابت گلرها در ۳ هفته ابتدایی لیگ‌برتر

ورود دروازه‌بانان خارجی، تنور رقابت را داغ‌تر کرد؛

گزارش «فرهیختگان» از رقابت گلرها در ۳ هفته ابتدایی لیگ‌برتر

آمار نشان می‌دهد وضعیت دروازه‌بان‌ها نسبت به فصل گذشته تغییرات زیادی داشته که شاید به تغییرات تاکتیکی خط دفاعی تیم‌شان نیز مربوط می‌شود. 

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: رقابت‌های لیگ برتر پس از سه هفته با صدرنشینی سپاهان وارد فیفادی و تعطیلات شد و جالب اینکه پرسپولیس و استقلال در بین سه تیم بالای جدول حضور نداشته و به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم قرار گرفتند. در این بین جایگاه ملوان به عنوان تیم سوم و گل‌گهر در جایگاه چهارم قابل توجه است. درحالی‌که مدعیان اصلی نتوانستند در این سه هفته عنوان خاصی کسب کنند این دو تیم در جایگاهی پایین‌تر از سپاهان و تراکتور قرار گرفتند.
جالب اینکه استقلال و پرسپولیس تفاضل گل جالبی هم ندارند و این خود نشان می‌دهد نه‌تنها در خط دفاعی که درون دروازه نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستند. پرسپولیس، بیرانوند را از دست داد و با جذب گندوز عملکرد بدی نداشته اما استقلال با اینکه حسین حسینی را بالاخره در ترکیب خود حفظ کرد اما با دریافت چهار گل در سه هفته متوالی عملکرد بسیار ضعیفی درون دروازه از خود به جا گذاشت.
آمار نشان می‌دهد وضعیت دروازه‌بان‌ها نسبت به فصل گذشته تغییرات زیادی داشته که شاید به تغییرات تاکتیکی خط دفاعی تیم‌شان نیز مربوط می‌شود. 

 بیرانوند صدرنشین شد
در حال حاضر علیرضا بیرانوند با دو کلین‌شیت از موفق‌ترین دروازه‌بانان سه هفته اخیر لیگ برتر است‌. او در ترکیب تیم تراکتور فقط در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر مقابل پرسپولیس، تیم سابقش یک گل دریافت کرد و بازی مساوی شد. این دروازه‌بان اما در دو دیدار هفته اول و سوم دروازه خود را بسته نگه داشت و در حال حاضر صدرنشین جدول کلین‌شیت‌ها است. او فصل گذشته نیز عملکرد خوبی داشت اما موفق نشد دستکش طلا را از آن خود کند.
بیرانوند درمجموع ۲۶ بازی که برای پرسپولیس به میدان رفته بود ۱۳ کلین‌شیت از خود به جا گذاشت و ۱۸ گل دریافت کرد که آماری ۵۰ درصدی را برای او به همراه داشت. این دروازه‌بان که در هفته ابتدایی فصل گذشته فقط یک کلین‌شیت داشت به نظر می‌رسد فصل جدید را با تراکتور بهتر آغاز کرده و در مقایسه با فصل قبل عملکرد به‌مراتب بهتری داشته است. 
جالب اینجاست حسین پورحمیدی که فصل گذشته صاحب عنوان دستکش طلا شد به دلیل حضور بیرانوند در تیم تراکتور نیمکت‌نشین است و در سه هفته اخیر فرصت حتی یک دقیقه بازی هم پیدا نکرده است. این دروازه‌بان فصل گذشته با ۱۸ کلین‌شیت در ۳۰ بازی موفقیتی ۶۰ درصدی داشت و پس از دروازه‌بان استقلال در جایگاه دوم قرار گرفت. پورحمیدی فصل جدید تلاش کرد تا با توجه به حضور بیرانوند در تراکتور این تیم را ترک کند اما مدیران تبریزی اجازه ندادند و این دروازه‌بان مستعد که می‌توانست طی فصل جدید نیز رکوردی جذاب از خود به جا بگذارد فعلا یک نیمکت‌نشین است. 

 اخباری هم‌تراز بیرو
به نظر می‌رسد محمدرضا اخباری که فصل قبل نیز درون دروازه گل‌گهر عملکرد خوبی داشت علاقه‌مند به تعقیب بیرانوند است. او نیز در حال حاضر با دو کلین‌شیت عملکرد خوبی در بسته نگه داشتن دروازه‌اش داشته و به جز بازی اول مقابل ملوان در دو دیدار دیگر گل نخورد. با این حال عملکرد اخباری در مقایسه با فصل گذشته کمی افت داشته است.
او فصل گذشته در سه هفته ابتدایی هیچ گلی دریافت نکرد اما در ادامه از کورس جدال با رقبا جا ماند و نتوانست صاحب دستکش طلا شود. افت تیم گل‌گهر در هفته‌های پایانی رقابت‌های لیگ گذشته باعث شد تا اخباری دستش از رسیدن به دستکش طلا کوتاه بماند. او هرچند همچون همیشه وارد کورس شده اما با توجه به نوسانی که طی فصول اخیر از تیمش دیدیم ممکن است باز هم توان رقابت را از دست داده و از صدر جدول کلین‌شیت‌ها باز بماند.
اخباری فصل گذشته تلاش بسیاری کرد خود را در صدر جدول کلین‌شیت‌ها قرار دهد اما با ۱۱ کلین‌شیت که از ۲۸ هفته رقابت به دست آورد موفقیتی ۳۹ درصدی در این زمینه داشت؛ چراکه ۲۶ گل دریافت کرده بود و در رده چهارم به کارش پایان داد. مقایسه عملکرد سه هفته ابتدای فصل گذشته این دروازه‌بان با سه هفته فصل جدید نشان می‌دهد هرچند او نسبت به دیگر رقبا وضعیت بهتری دارد اما با افت روبه‌رو شده است. 

 حسینی در سراشیبی
شرایط سیدحسین حسینی که فصل قبل با موفقیتی ۶۲ درصدی بهترین دروازه‌بان رقابت‌های لیگ برتر شد عجیب به نظر می‌رسد. دروازه‌بان تیم استقلال در سه هفته ابتدایی نتوانسته دروازه خود را بسته نگه دارد و در همه بازی‌ها گل دریافت کرده است. عملکرد ضعیف این دروازه‌بان در مقایسه با فصل قبل بدون شک استقلالی‌ها را نگران می‌کند.
گلر مطمئن آنها طی فصل جاری در هیچ بازی‌ای نتوانست از دروازه تیمش محافظت کند. هرچند تغییرات تاکتیکی در خط دفاعی استقلال می‌تواند یکی از علل گل خوردن‌های حسینی باشد اما اگر مربیان این تیم نتوانند ضعف دروازه‌بان خود را برطرف کنند نه‌تنها در لیگ برتر بلکه در لیگ قهرمانان الیت نیز با مشکل روبه‌رو خواهند شد. حسینی پیش از این هم سابقه نوسان در عملکردش داشته و همین موضوع بیش از پیش استقلالی‌ها را نگران کرده است.
این دروازه‌بان فصل گذشته از ۲۹ بازی که برای استقلال انجام داد ۱۸ کلین‌شیت از خود به جا گذاشت. او درمجموع ۱۵ گل دریافت کرد که سهم آن در سه هفته ابتدایی فقط یک گل بود. به این ترتیب با توجه به اینکه او در سه هفته فصل جاری چهار گل دریافت کرده کاملا مشخص است که نسبت به فصل قبل افت چشمگیری دارد. 

 مدعیان جدید
فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر اما دروازه‌بانان تازه‌ای به خود دیده است. به جز گندوز در پرسپولیس آرشا شکوری در هوادار و یوسوپوف در فولاد نیز ازجمله دروازه‌بانان مورد توجه فصل جدید هستند. یوسوپوف طی سه هفته اخیر دو کلین‌شیت از خود به جا گذاشته و فقط در بازی مقابل پرسپولیس که تقابل جذاب یحیی با تیم سابقش بود دروازه‌اش باز شد.
به نظر می‌رسد طی فصل جاری باز هم از این دروازه‌بان بشنویم. از سوی دیگر آرشا شکوری به‌عنوان جوان‌ترین دروازه‌بان حال حاضر لیگ برتر بسیار مورد توجه است؛ حاصل اعتماد مهدی رحمتی به این بازیکن جوان که البته برای او هزینه هم داشته و فقط یک بار کلین‌شیت کرده است. او در بازی اول یک گل دریافت کرد، در رقابت هفته دوم مقابل ذوب‌آهن دروازه‌اش باز نشد ولی در بازی هفته سوم از تراکتور چهار گل خورد. همین چهار گل زمزمه‌هایی از تغییرات درون دروازه تیم هوادار می‌دهد؛ مخصوصا اینکه اخیرا هوادار محمدجواد کیا ۲۳ ساله را نیز به خدمت گرفته و شاید رحمتی بخواهد شاگرد سابقش را جانشین آرشا شکوری کند.
فصل گذشته ما دروازه‌بانان خوب دیگری هم داشتیم. به جز کریستوفر کنت که حالا فوتبال ما را ترک کرده، علیرضا جعفرپور جوان از تیم شمس آذر ۱۰ کلین‌شیت در ۲۸ بازی از خود به جا گذاشت که آمار موفقیت ۳۶ درصدی را برای او به ارمغان آورد. این دروازه‌بان که برای سپری کردن خدمت سربازی همراه سعید دقیقی راهی ملوان شد به دلیل تغییر کادر فنی به یک نیمکت‌نشین تبدیل شده و حبیب فرعباسی درون دروازه ملوان جا گرفته است.
فرعباسی فصل گذشته هشت کلین‌شیت از خود به جا گذاشت و در فصل جدید نیز صاحب یک کلین‌شیت از سه بازی است. هرچند هفته‌های بسیاری تا پایان رقابت‌های لیگ بیست‌وچهارم باقی است و جدول برترین دروازه‌بان‌ها دستخوش تغییر خواهد شد اما همین حالا هم مشخص است که مدعیان تصاحب دستکش طلا چه کسانی هستند. شاید به رقابت در بالای جدول نفراتی اضافه شوند اما بدون شک حضور صدرنشینان فعلی نیز ادامه خواهد داشت. مخصوصا حالا که چند دروازه‌بان خارجی به لیگ ما اضافه شده و این می‌تواند تنور رقابت برای رسیدن به دستکش طلا را داغ‌تر کند.