تاریخ : Tue 10 Sep 2024 - 10:39
کد خبر : 194988
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

۴ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ به کنسرت رفتند

۲ پیام صریح آمار کنسرت‌های برگزارشده در کشور؛

۴ میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ به کنسرت رفتند

این چند روز زیاد در خبرها دیدیم و شنیدیم 15 هزار نفر به کنسرت معین در استانبول رفتند و خیلی‌ها این جمعیت را بیشترین جمعیت ایرانی که برای برگزاری یک کنسرت می‌روند، قلمداد کردند و بارها از کلمه رکورد برای این اجرا استفاده شد. البته این تعداد برای یک شب و برگزاری یک کنسرت حتما آمار زیادی است اما آماری که در کشور خودمان هم با توجه به ظرفیت سالن‌ها داریم نشان از اقبال مردم به اجراهای صحنه‌ای دارد.

فرهیختگان: این چند روز زیاد در خبرها دیدیم و شنیدیم 15 هزار نفر به کنسرت معین در استانبول رفتند و خیلی‌ها این جمعیت را بیشترین جمعیت ایرانی که برای برگزاری یک کنسرت می‌روند، قلمداد کردند و بارها از کلمه رکورد برای این اجرا استفاده شد. البته این تعداد برای یک شب و برگزاری یک کنسرت حتما آمار زیادی است اما آماری که در کشور خودمان هم با توجه به ظرفیت سالن‌ها داریم نشان از اقبال مردم به اجراهای صحنه‌ای دارد.

سیدعباس صالحی در کلان‌برنامه‌هایش بیان کرده که به اهمیت موسیقی واقف است و برای آن برنامه دارد؛ وی در یکی از هفت برنامه‌هایش اشاره به هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی دارد. در گزارشی که به برنامه‌های وزیر جدید پرداختیم، اشاره کردیم موضوعی که می‌تواند به معاونت مربوط به این حوزه کمک کند سند موسیقی است که بعد از 45 سال بالاخره تصویب شده است. این سند می‌تواند هنر موسیقی ایران و هنرمند موسیقی را از نگاه دگم برخی افراد و همین‌طور چندگانگی برخورد با موسیقی محفوظ نگه دارد.

یکی از خوبی‌های این سند موظف کردن صداوسیما به حمایت از گروه‌های موسیقی است و به دنبال این ماجرا آنها موظفند که از گروه‌های موسیقی حمایت کنند. یکی از انتظاراتی که از وزیر فرهنگ و ارشاد می‌رود این است که جلوی قوانین سلیقه‌ای را در حوزه فرهنگ و ارشاد بگیرد. این موضوع در حوزه موسیقی بسیار پررنگ است و در سالیان مختلف شاهد آن بودیم.

کنسرت اخیر نصرالله معین در استانبول نمونه‌ای برای اثبات این جمله است. این کنسرت در تاریخ 15 شهریور، برگزار شد و 15 هزار ایرانی دور هم در جایی خارج از وطن‌شان جمع شدند و معین خواننده‌ ایرانی برای آنها خواند. این کنسرت در سالن آرنا اولکر استانبول برگزار شد. اولین سالن چندمنظوره در ترکیه که ظاهری مدرن دارد و علاوه‌بر کنسرت و نمایش میزبان بازی‌های بستکتبال هم است.

اگر میانگین قیمت بلیت را 200 دلار محاسبه کنیم در همین یک سانس بالغ بر سه میلیون دلار فقط بلیت فروخته شده است. برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که بخش قابل‌توجهی از افرادی که در کنسرت حضور داشتند از ایران به این کنسرت رفته‌اند. جنبه‌ اقتصادی این موضوع را نمی‌توان بی‌تاثیر دانست؛ چراکه برگزاری کنسرت‌های خوانندگان ایرانی در خارج از کشور علاوه‌بر جنبه‌های هنری تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد کشور مقصد دارد. سفر هوایی، رزرو هتل و سایر هزینه‌های جانبی حجم قابل‌توجهی از سرمایه را از ایران به آن کشور منتقل می‌کند.

می‌توان گفت برگزاری هر کنسرت در خارج از کشور به‌نوعی صادرات ارز محسوب می‌شود و این موضوع از نظر اقتصادی قابل تامل است. در کنار بعد اقتصادی لازم به ذکر است که جمع شدن ایرانی‌ها در خارج از کشور برای خواننده‌ای که در داخل با خواندن و فعالیت هنری او مشکلی ندارند، موضوعی است که وجهه‌ خوبی ندارد.

سالنی که معین در آن اجرا کرد به نحوی است که امکان برگزاری چند سانس پشت هم یا اجرای برنامه با فواصل کم در آن امکان‌پذیر نیست. به همین جهت نهایتا هر شش ماه یک‌بار بشود در چنین سالنی کنسرت اجرا کرد. بازگشت معین به ایران باعث می‌شود تعداد بیشتری کنسرت نیز برگزار شود. 

برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در سال گذشته جزء شلوغ‌ترین سالن‌های برگزاری کنسرت بودند. هرکدام با ظرفیت دو هزار و 100 نفره‌ای که دارند، علاقه‌مندان زیادی را در خود جای می‌دهند. بسیاری از خوانندگان مانند رضا صادقی، مجید رضوی، معین زندی، روزبه بمانی و مصطفی راغب در این سالن‌ها کنسرت برگزار کردند. قیمت بلیت‌ها از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد!

طبق گزارش‌ها، علی یاسینی و علیرضا قربانی به‌عنوان پرکارترین خوانندگان پاپ در سال گذشته شناخته شده‌اند. علی یاسینی با برگزاری بیش از ۱۷۰ سانس کنسرت در تهران و حدود ۵۰ سانس در سایر شهرها و کشورهای دیگر رکورد قابل‌توجهی را در تعداد اجراها به ثبت رسانده است. همچنین علیرضا قربانی نیز با برگزاری حدود ۱۰۰ شب کنسرت و بیش از ۱۶۰ سانس اجرا، هم در ایران و هم در کشورهای خارجی به‌طور گسترده‌ای روی صحنه رفته است. تورهای کنسرت او در شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا برگزار شده است. 

متن کامل گزارش مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.