تاریخ : Mon 09 Sep 2024 - 18:46
کد خبر : 194973
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

صالحی: اصحاب فرهنگ و هنر قدیس نیستند

وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم تودیع و معارفه‌:

صالحی: اصحاب فرهنگ و هنر قدیس نیستند

مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدرضا عارف در تالار وحدت در حالی پرپا شد که سید عباس صالحی وزیر جدید تاکید کرد که «یکی از بزرگترین اولویت‌های این دولت، تلاش برای خروج ایران از انزوا در سطح جهان است.»

بعدازظهر دوشنبه ۱۹ شهریورماه جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و مدیران در تالار وحدت حاضر شدند تا محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشین ارشاد را تودیع کنند و معارفه رسمی عباس صالحی نیز انجام شود. این مراسم با حضور معاون‌های سینمایی، فرهنگی، هنری و مدیران زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ آغاز شد.

اسماعیلی با گرامیداشت یاد تمام شهدا از جمله شهدای سلامت و خدمت و قدردانی از حضور وزاری سابق و اصحاب فرهنگ و هنر گفت: «اینجا جلسه تودیع و معارفه است ولی در این حوزه خداحافظی معنا ندارد. ما با اتکا به رییس جمهور شهید، افتخار خدمت داشتیم و از پس به عنوان عضوی کوچک در خدمت اهالی فرهنگ هنر خواهیم بود. ما در این سه سال تلاش کردیم براساس اقتضائاتی که در هر حوزه وجود داشت اقداماتی انجام دهیم، از جمله شورای عالی فضای مجازی که بخش زیادی از آن فرهنگی است و باید نگاه فرهنگی در آن غالب باشد. من در طول سه سال تلاش کردم اقتضائاتی را فراهم کنم.»

وی خاطرنشان کرد: «آقای رییس جمهور شهید مرا به عنوان دبیر هماهنگی فرهنگی دولت منصوب کردند و یک فضای هم‌افزا شکل گرفت.‌ افتخار داشتم همه معاونان فرهنگی دستگاهها را با هماهنگی انتخاب کنیم تا یک مجموعه متشکل ایجاد شود.»

او گفت: «یک اقتضای دیگر وزارتخانه بودجه بود و ما می‌شنیدیم که سنگ بنای این حوزه از ابتدا متناسب با نیازهایش نیست و ما این را لحاظ کردیم و امروز این بودجه که از آن دست گرفتم و از این دست تحویل می‌دهیم، ۱۷ برابر شده است.»

او خطاب به عارف (معاون اول رییس جمهور) گفت: «ما مجموعه‌های فرهنگی و هنری را راه‌اندازی کردیم که نمونه آن در کشورهای همسایه نیست و از نظر امتیاز و امکانات بالاتر است.»

وی‌ در بخشی از صحبت‌هایش ‌به محلی که برای جشنواره‌ها قرار است ساخته شود، اشاره کرد و افزود: «زمینی با ۱۲۰ هزارتراکم آماده شده و ما قول داریم در ۵۰ سالگی انقلاب این را به اهالی فرهنگ و هنر هدیه دهیم.»‌

اسماعیلی در ادامه به سندهای موسیقی، نمایش و نیز سینما که این اواخر نسبت به آن اعتراض زیادی مطرح شده بود، اشاره کرد و با خطاب تاکیدی به آیت‌الله محقق داماد گفت: «براساس سند موسیقی اجراها صرفا با تصمیم‌ گیری مدیران مربوط انجام می‌شود. در کنار این‌ها امسال اولین جشنواره فجر معماری برگزار می‌شود، آنچه که برگزاری آن به یک آرزو تبدیل شده بود.»

او در ادامه به حوزه‌های دیگر فعالیتی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: «دفاع ما از پوشش و عفاف یک دفاع هویتی است. ما در مرزهای اخلاقی جامعه باید با قدرت بایستیم و این محل قدرت محل تجمع دشمن است که تلاش می‌کند یک موضوع هویتی را محل مداخله قرار دهد.»

اسماعیلی پس از آنکه با طولانی شدن صحبت هایش تذکر کتبی گرفت، با کوتاه کردن اظهاراتش و با بیان اینکه از حرفهایش چشم‌پوشی می‌کند، خطاب به معاون اول رئیس جمهور بار دیگر به رییس‌جمهور شهید اشاره کرد و گفت: «من در طول ۱۰ سال گذشته با ایشان همراه بودم و وزارت فرهنگ واقعا مهمترین وزارتخانه دولت است. امروز هم از همان دستی که وزارتخانه را از دکتر صالحی گرفتم با همان دست به ایشان پس می‌دهم.»

ادامه‌، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم با خوشامدگویی به حاضران و خیر مقدم گویی ویژه به دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری گفت: «پیش‌تر هم به ایشان عرض کردم که بعد از یک دوره این توفیق دست داد که معاون اول کابینه یک شخصیت علمی و فرهنگی باشد و این اتفاق بعد از دوره مرحوم حسن حبیبی رخ داد و حالا آقای عارف با نگاه علمی و فرهنگی در جایگاه معاون اولی در کابینه حضور دارند.»

وی با قدردانی از حضور وزاری پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «عزیزان این امانت را به من سپرده‌اند و تشکر ویژه‌ای دارم از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از آقای اسماعیلی نیز تشکر می‌کنم که در دولت سیزدهم چراغ فرهنگ و هنر را روشن نگه داشتند.»

صالحی افزود: «قصد اعلام برنامه ندارم. حق بود در این نشست بزرگان هنر سخن می گفتند و من شنونده بودم اما فرصت کوتاه برگزاری جلسه سبب شد این جلسه به صورت یک طرفه برگزار شود ولی این قول را می دهم که در جلسه صمیمانه‌ای هم خدمت آقای رئیس جمهوری و هم آقای عارف، شنونده سخنان اصحاب فرهنگ و هنر باشیم.»

او در ادامه سخنان خود دو رسالت را برای دولت چهاردهم قائل شد و توضیح داد: «دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد که اگر بتواند گام‌های جدی در این مسیر بردارد، به توفیق نزدیک شده است. اولین رسالت آن «ملی» است که راهکارش وفاق است و بعدی مبارزه با انزوای ایران که در سطح بین‌الملل مطرح است و وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند نقش پیشگام را در این مسیر داشته باشد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «در گفتمان وفاق سه ضلع داریم؛ اول داخل قوه مجریه. به این معنا که ابر مساله های ما فرا بخشی هستند. بنابراین به گفتمان وفاق در درون کابینه نیاز داریم. ضلع دوم وفاق بین دولت و حاکمیت است که آقای پزشکیان تاکنون به خوبی این مسیر را دنبال کرده و در مجلس و قوه قضاییه این همراهی با دولت وجود دارد ولی بخش مهم‌تر گفتمان وفاق در ضلع دولت و ملت است. مسائل مهمی در این بخش هست که وزارت فرهنگ به دلیل حوزه هایی که با آن سر و کار دارد، شامل حوزه های فرهنگ و هنر و رسانه و دین، می تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد چراکه بخش وسیعی از نخبگان کشور می توانند پل ارتباطی بین دولت و ملت باشند و این اقشار با وزارت فرهنگ و ارشاد مرتبط هستند. آنان در ارتباطی خوب می توانند یک انسجام درونی با حاکمیت و ملت شکل بدهند.»

او در عین حال تاکید کرد که در این بخش نیازمند همت بیشتری هستیم و ادامه داد: «اگر می خواهیم نخبگان فرهنگ و هنر و رسانه و دینی این ارتباط را ایجاد کنند، باید پاره‌ای از رویکردها را مورد توجه قرار دهیم. اول حضور و مشارکت نخبگان در تصمیم گیری هاست و به منظور مشارکت گزینشی نیست بلکه مشارکت فراگیر که بتواند همفکری و همدلی ایجاد کند.رویکرد دوم تقویت نهادهای صنفی فرهنگ و هنر است که رقیبان ما نیستند بلکه می توانند ما را همراهی کنند.»

صالحی با تاکید بر لزوم تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر افزود: «اگر این بخش درست نشود، حال ناخوب هنرمندان، حال مردم را بد می‌کند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به عارف گفت: «سهم بودجه فرهنگ و هنر و رسانه بسیار ناچیز است و باید ارتقا یابد. در بازاری نگری‌ترین اقتصادهای دنیا نیز این موضوع مورد توجه است. در حال حاضر سرانه بودجه فرهنگی ما در ایران ۱۶ دلار است و در آمریکا بیش‌از ۱۸۰ دلار است. یعنی دولت‌ها برای فرهنگ خرج می کنند و مسئول حوزه فرهنگ هستند حتی در اقتصادی ترین نظام های دنیا.»

او ادامه داد: «اگر می‌خواهیم اصحاب فرهنگ در این وفاق ملی سهم داشته باشند توجه به کرامت انسانی آنان ضروری است، برخورد با اصحاب فرهنگ و هنر مناسبات خاص خود را دارد. این عزیزان را نباید آزرد چه برسد به اینکه تحقیر کرد.»

او با تاکید بر ضرورت توجه به تحولات ژرفی که امروزه در حال وقوع است، خاطرنشان کرد: «بی توجه به اقتضائات زمان و تفاوت نسل‌ها نمی توانیم آنچه را مد نظر داریم، اجرایی کنیم.»

او با اشاره به پروژه ایران هراسی و تلاش دشمنان برای منزوی کردن کشورمان، یکی از بزرگترین اولویت‌های این دولت را تلاش برای خروج از انزوا در سطح جهان دانست و تاکید کرد: «ایران را در جهان به هنر و مینیاتور و شعر و ادب می شناسند، اسب تیزرو برای خروج ایران از انزوا، فرهنگ و هنر است.»

صالحی یادآوری کرد: «سند چشم انداز نظام کشور که قرار بود بر مبنای آن تا سال ۱۴۰۴ در منطقه رتبه اول را داشته باشیم، را فراموش نکنیم. بی تردید در بسیاری جهات رتبه اول را داریم. جمعیت دانشجویان هنر در کشورمان افزایش یافته است. در حوزه فرهنگ و هنر زنان ما جایگاه قابل توجهی پیدا کرده‌اند و انقلاب اسلامی این زمینه را ایجاد کرده است. به طوری که امروزه تعداد داستان نویسان زن با مردان برابر است که این نشانگر جریان رو به جهش است. اینها استعدادهای ماست که به ثمر رسیده‌اند.»

وی خاطرنشان کرد: «به اعتبار ظرفیت تاریخی و ظرفیت موجود، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می توانند نقش موثری برای مبارزه با ایران هراسی و خروج ایران از انزوا داشته باشند که در این زمینه راهکارهایی وجود دارد و برای انجام این امر مهم ، نقش ایرانیان خارج از کشور را نادیده نگیریم، چرا که می توانند پل ارتباطی بسیار خوبی میان داخل و خارج باشند.»

محمدرضا عارف نیز در صحبت‌های خود اشاره کرد که قصد داشته سوال‌هایی را طرح کند که به دلیل کمبود وقت از آنها چشم‌پوشی می‌کند و در ادامه گفت: «موانعی و گره هایی برای اهل قلم و هنر ایجاد کرده ایم. هر کسی از هنرمندان به دلیلی از کشور رفته اند، از حضور آنها در کشور استقبال می کنیم. اینجا کشور آنهاست. حذف و محدویت های سلیقگی از فعالیت اهل فرهنگ و هنر و رسانه کنار بگذاریم.»

وی همچنین گفت: «ما به رسانه های جدی و تاثیرگذار نیاز داریم. رسانه ها باید چالشی عمل کنند ولی این با حاشیه راندن مسئولان فرق می کند. رسانه ها مسئولان را به حواشی نکشانند بلکه در مسیر رسالت خود گام بردارند و وزارت فرهنگ هم در راستای حل مشکلات رسانه ها گام های بلندتری بردارند.»

رضا صالحی امیری (وزیر میراث و گردشگری)، علی جنتی، میرسلیم، صفارهرندی، احمد مسجدجامعی،علی نصیریان، داریوش ارجمند، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، امیر تاجیک، مجید قناد، اسماعیل خلج، سهیل محمودی،جهانگیر الماسی، علی دهکردی و... از جمله هنرمندان و مدیران حاضر بودند.