تاریخ : Sun 08 Sep 2024 - 17:36
کد خبر : 194919
سرویس خبری : جهان شهر

ماجرای همکاری سازمان سیا و سرویس اطلاعات مخفی انگلیس

فایننشال‌تایمز یک شراکت 75 ساله را روایت کرد؛

ماجرای همکاری سازمان سیا و سرویس اطلاعات مخفی انگلیس

روز گذشته (دوشنبه) بیل برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و ریچارد مور، رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (ام آی 6) برای اولین بار مقاله مشترکی را در روزنامه انگلیس فایننشال‌تایمز منتشر کردند. در ادامه متن کامل این مقاله را می‌خوانید.

سجاد عطازاده، مترجم: دو سال پیش، ما 75 سال همکاری را جشن گرفتیم؛ 75 سال از زمان تاسیس سیا در سال 1947. اما [حقیقت آن است که] پیوندهای اطلاعاتی بین ایالات‌متحده و بریتانیا سابقه‌ای بیشتر دارد و به زمان تاسیس «سرویس اطلاعات مخفی (اس‌آی‌اس)» [ام‌آی‌6، سرویس اطلاعاتی بریتانیا] در سال 1909 بازمی‌گردد؛ زمانی که برای اولین‌بار شاهد وحشت خشونت دولت- با- دولت در اروپا بودیم. امروز و پس از نزدیک‌ترین همکاری‌ها در طول جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ سرد و به‌دنبال آن مبارزه مشترک علیه تروریسم بین‌المللی، این مشارکت در قلب تپنده روابط ویژه بین کشورهای ما قرار دارد. ما متحد قابل‌اعتمادتر یا محترم‌تری از یکدیگر نداریم. اما چالش‌های گذشته در زمان حال شتاب گرفته و براثر تغییرات فناورانه پیچیده‌تر نیز شده‌اند.

امروز ما در یک نظام بین‌المللی مناقشه‌انگیز با یکدیگر همکاری می‌کنیم که در آن دو کشور با مجموعه‌ای از تهدیدات بی‌سابقه مواجه هستند. سیا و اس‌آی‌اس برای مقاومت در برابر تهاجم تجاوزکارانه روسیه و پوتین به اوکراین در کنار یکدیگر ایستاده‌اند. ما وقوع این تجاوز را پیش‌بینی کردیم و توانستیم به جامعه بین‌المللی هشدار دهیم تا بتوانیم برای دفاع از اوکراین با یکدیگر متحد شویم. ما به‌عنوان بخش جدید و موثر این تلاش، مقداری از اطلاعات محرمانه خود را با دقت از حالت طبقه‌بندی خارج کردیم. پایداری در این مسیر بسیار حائز اهمیت است. پوتین در از بین بردن حاکمیت و استقلال اوکراین موفق نخواهد شد. اقدامات روسیه نقض آشکار منشور ملل متحد و هنجارهای جهانی به شمار می‌رود. ما به کمک به همتایان اطلاعاتی شجاع و مصمم اوکراینی خود ادامه خواهیم داد. ما مفتخر هستیم که این کار را انجام می‌دهیم و انعطاف‌پذیری، نوآوری و اشتیاق اوکراینی‌ها را با حیرت تماشا می‌کنیم. 

این نبرد نشان داده است فناوری در کنار شجاعت فوق‌العاده و تسلیحات سنتی می‌تواند روند جنگ را تغییر دهد. اوکراین اولین جنگ در نوع خود است که در آن نرم‌افزارهای منبع باز با فناوری‌های پیشرفته مربوط به میدان جنگ، بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای تجاری و نظامی، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، جنگ سایبری با پیچیدگی بالا و پایین، شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات منبع باز، وسایط نقلیه هوایی و دریایی بدون سرنشین و عملیات اطلاعاتی -‌و همچنین اطلاعات انسانی و سیگنالی‌- با چنین سرعت و مقیاس باورنکردنی ترکیب شده است. مهم‌ترین نکته آن است که این جنگ بر ضرورت وفق‌پذیری، آزمایش و نوآوری صحه گذاشته است. فراتر از اوکراین، ما به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهیم تا کارزار بی‌پروای خرابکاری را در سراسر اروپا که از سوی دستگاه اطلاعاتی روسیه انجام می‌شود و همچنین استفاده منفی مسکو را از فناوری برای انتشار دروغ و اطلاعات نادرست -که با هدف ایجاد شکاف بین ما طراحی شده است- مختل کنیم. 

در قرن بیست‌و‌یکم، بحران‌ها به‌نوبت و پشت‌ ‌‌سر هم رخ نمی‌دهند. درحالی‌که توجه و منابع قابل‌توجهی علیه روسیه [از سوی ما] به کار گرفته می‌شود، ما با هم در اماکن و مناطق دیگر برای مقابله با خطر بی‌ثباتی جهانی عمل می‌کنیم. هم برای سیا و هم برای اس‌ای‌اس، ظهور چین چالش اصلی اطلاعاتی و ژئوپلیتیکی در قرن بیست‌و‌یکم به‌شمار می‌رود و ما سرویس‌های خود را به‌گونه‌ای مجددا ساماندهی کرده‌ایم تا این اولویت را منعکس کند. در همین حال، مبارزه با تروریسم هسته اصلی مشارکت ماست و ما برای محافظت از سرزمین خود و خنثی کردن تهدید احیا‌شده داعش با دیگران همکاری نزدیکی داریم. در خاورمیانه، اس‌ای‌اس و سیا از کانال‌های اطلاعاتی ما برای اعمال فشار در‌جهت رسیدن به خویشتن‌داری و تنش‌زدایی استفاده کرده‌اند.

سرویس‌های ما بی‌وقفه برای دستیابی به ‌آتش‌بس و قرارداد درباره گروگان‌ها در غزه کار می‌کنند تا قادر باشند به رنج و تلفات وحشتناک غیرنظامیان فلسطینی پایان دهند و گروگان‌ها را پس از 11 ماه حبس «جهنمی» از سوی حماس به خانه بازگردانند. بیل با کمک دوستان مصری و قطری ما، نقش عملی و از نزدیکی در گرد‌هم آوردن طرف‌های مذاکره ایفا کرده است. ما به همکاری برای کاهش تنش در منطقه ادامه می‌دهیم. حفظ مزیت فناوری برای اطمینان از مزیت اطلاعات مشترک ما حیاتی است. اس‌ای‌اس و سیا به‌تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ مشارکت ما با شبکه‌ای از همکاری‌ها با بخش خصوصی تقویت می‌شود. 

ما اکنون از هوش مصنوعی، ازجمله هوش مصنوعی مولد، برای انجام و بهبود فعالیت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنیم؛ از تلخیص گرفته تا ایده‌پردازی و کمک به شناسایی اطلاعات کلیدی در دریایی از داده‌ها. ما در حال آموزش هوش مصنوعی هستیم تا این فناوری به محافظت و انجام فرآیند «تیم قرمز»‌ [تیم قرمز امنیت سایبری گروهی از افراد هستند که با هماهنگی سازمان، حملات سایبری واقعی را علیه سامانه‌ها و امنیت یک سازمان شبیه‌سازی می‌کنند. هدف از تیم قرمز، آزمایش امنیت سازمان و شناسایی هرگونه ضعف یا آسیب‌پذیری است که هکر می‌تواند از آن سوءاستفاده کند] علیه عملیات‌های خودمان کمک کند تا اطمینان حاصل شود که در‌صورت لزوم همچنان می‌توانیم مخفی بمانیم. ما از فناوری‌های ابری استفاده می‌کنیم تا دانشمندان از دادهای درخشان ما بتوانند بیشترین استفاده را ببرند؛ ما با نوآورترین شرکت‌ها در ایالات‌متحده، بریتانیا و سراسر جهان همکاری داریم. 

در تمامی این امور، افراد برجسته ما که بهترین مثال برای ارائه خدمات عمومی فداکارانه و میهن‌پرستی هستند، در مرکز ماموریت‌های ما قرار دارند. شراکت ما براساس کار مشترک در سراسر حوزه‌های مربوط به فناوری، تجزیه‌وتحلیل و عملیات مخفی در خارج از کشور -‌ازجمله روابط مامورهای اطلاعاتی- بنا شده است. این افراد مردان و زنان شجاعی هستند که با افسران ما کار می‌کنند تا بمب‌ها را متوقف کنند، به خشونت پایان دهند و ما را از قصد دشمنان خود آگاه سازند.

تردیدی وجود ندارد که نظم جهانی بین‌المللی -‌‌نظام متوازنی که به صلح و ثبات نسبی منجر شده و استانداردهای زندگی، فرصت‌ها و رفاه را افزایش داده است‌- به‌گونه‌ای که از زمان جنگ سرد ندیده‌ایم، در معرض تهدید است. مبارزه موفقیت‌آمیز با این خطر، اساس روابط ویژه ما به شمار می‌رود. اعتماد، صراحت، چالش‌های سازنده و دوستی ویژگی‌هایی هستند که می‌توان تا قرن آینده به آنها تکیه کرد؛ دقیقا همان‌طور که می‌توان به عزم مشترک ما برای باقی ماندن به‌عنوان سردمداران حفظ صلح و امنیت جهانی تکیه کرد.