تاریخ : Sun 08 Sep 2024 - 11:48
کد خبر : 194905
سرویس خبری : ورزش

تونل وحشت یک ماهه استقلال

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛

تونل وحشت یک ماهه استقلال

موضوع تغییر سرمربی در استقلال درحالی مطرح شده که استقلالی‌ها به یکی از حساس‌ترین مقاطع دیدارهای خود در فصل جاری رسیده‌اند. به‌طوری‌که باید از 26 شهریور تا اول آبان، 7 دیدار را درحالی برگزار کنند که 5 دیدار از این تعداد بازی باید در فاصله‌‌ای اندک برگزار شود.

فرهیختگان: تیم فوتبال استقلال درحالی باید 8 روز دیگر در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان الیت به مصاف الغرافه قطر برود که ناهماهنگی و تصمیمات خلق‌الساعه و عجیب مدیریتی از یک‌سو و از سوی دیگر عدم حمایت از کادرفنی در بزنگاهی مهم و تعیین‌کننده، برای این تیم و هوادارانش باعث شده تا فضای پیرامونی آبی‌پوشان تا حد زیادی غبارآلود جلوه کرده و در این مقطع، ابری از ناامیدی فضای این باشگاه را احاطه کند.

البته از همان پیش‌فصل که ماجرای ماندن نکونام به درازا کشید، رفتارشناسی مدیران استقلال چه در بدنه هلدینگ و چه در بدنه باشگاه به خوبی نمایانگر آن بود که احتمالا قرار است با اولین کنش سرمربی در قبال رویدادهای پیرامون تیم، اتفاقات عجیبی رخ داده و احیانا قرار نیست در طول فصل بیست‌وچهارم به واسطه برخی تصمیمات هیجانی آب خوش از گلوی هوادار این تیم پایین برود.

با همه این تفاصیل اما بدبین‌ترین هوادار استقلال هم فکر نمی‌کرد که هلدینگ و مدیرانش فقط 3 هفته به سرمربی خود فرصت داده و قرار است بعد از اولین شکست، خیلی زود عذر سرمربی فصل گذشته خود را بخواهند. این درحالی است که در این مدت حتی مخالفان تداوم همکاری نکونام با استقلال نیز به این رفتار مدیران باشگاه و مالکان جدید استقلال نقدهایی را وارد دانسته و این‌طور مطرح کرده‌اند حالا که این تیم با جواد نکونام وارد کوران مسابقات لیگ برتر و الیت شده، باید حداقل تا نیم‌فصل به وی فرصت داد تا در صورتی که استقلال با نکونام نتیجه لازم را کسب نکرد، تازه در آن زمان نسبت به تغییرات کادرفنی اقدام لازم را به عمل آورد و این فرآیند را برای آن مقطع زمانی اعمال کرد.

نکته جالب اینکه درحالی‌که دربی 104 حدود سه هفته دیگر برگزار می‌شود، پرسپولیسی‌ها قبل از آغاز این دیدار و از ساختمان هلدینگ در قالب تصمیماتی که گرفته می‌شود، حملات خود را به استقلال آغاز کرده و چه بسا این امر از حالا 3 امتیاز را به حساب این تیم واریز کرده باشد. 

در این بین موضوع تغییر سرمربی در استقلال درحالی مطرح شده که استقلالی‌ها به یکی از حساس‌ترین مقاطع دیدارهای خود در فصل جاری رسیده‌اند. به‌طوری‌که باید از 26 شهریور تا اول آبان، 7 دیدار را درحالی برگزار کنند که 5 دیدار از این تعداد بازی باید در فاصله‌‌ای اندک برگزار شود.

بر همین اساس و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، استقلالی‌ها در این مدت 4 دیدار در لیگ برتر و 3 دیدار حساس از سری رقابت‌های لیگ الیت را برگزار خواهند کرد. این درحالی است که دیدار هفته چهارم این تیم برابر مس رفسنجان نیز به تعویق افتاده تا به این ترتیب تا حدودی از میزان فشردگی دیدارهای این تیم در فرصت پیش رو کاسته شود.

در این مدت استقلالی‌ها تا یک آبان 4 دیدار خود مقابل نساجی، پرسپولیس، هوادار و ذوب‌آهن را در لیگ برتر برگزار خواهند کرد و سپس در آسیا باید با الغرافه، السد و النصر مسابقه دهند. بر همین اساس آبی‌ها 30 شهریور باید با نساجی دیدار کنند؛ دیداری انتقامی در قائمشهر با تیمی که فصل گذشته قهرمانی را از این تیم گرفت و درست 5 روز بعد یکی از حساس‌ترین دیدارهای این تیم در نیم‌فصل در قالب دربی 104 برگزار خواهد شد.

اما این پروسه درست 8 روز دیگر در لیگ الیت استارت خواهد خورد، بر این اساس که استقلال 26 شهریور با دیدار الغرافه قطر رقابت‌های الیت را آغاز خواهد کرد و در ادامه این رقابت‌ها مجددا 5 روز بعد از دیدار با پرسپولیس در تاریخ 9 مهر در قطر با السد دیدار خواهد کرد. 

در ادامه و دوباره 4 روز بعد از دیدار با السد استقلالی‌ها در تهران با هوادار دیدار خواهند کرد (هرچند شاید این دیدار روی کاغذ ساده‌ترین دیدار استقلال در بین این دیدارها باشد) تا به این ترتیب در فاصله کمتر از یک ماه، این تیم 5 دیدار حساس و سرنوشت‌ساز از سری رقابت‌های داخلی و بین‌المللی را در پیش داشته باشد.

درواقع دو بازی لیگ الیت و سه دیدار لیگ برتر که در این بین 4 حریف سرسخت داخلی و آسیایی انتظار استقلالی‌‌ها را می‌کشند. این درحالی است که در صورت وقوع تغییرات فنی در این بین مطمئنا سرمربی جدید با تقویمی فشرده و کاری دشوار برای هفته‌های پیش رو کار خود را آغاز خواهد کرد؛ هرچند به نظر می‌رسد اگر یک بار دیگر به نکونام اعتماد شود و قرار باشد این سرمربی به کارش ادامه بدهد، مطمئنا این سرمربی نیز در فضای ایجاد شده کار بسیار دشواری برای اعاده حیثیت در پیش داشته و احیانا اولتیماتوم مطرح شده، جز سخت کردن کار این سرمربی و شاگردانش ثمر دیگری نخواهد داشت.

همه اینها درحالی است که همچنان اخبار متفاوت و زیادی حول محور نیمکت آبی ‌پوشان به گوش می‌‌رسد؛ هرچند با استناد به اظهارات بسیاری از پیشکسوتان استقلالی چه بسا صلاح این تیم در مقطع فعلی ادامه همکاری با جواد نکونام باشد تا قایق آبی در مقطع زمانی پیش رو دوباره به ساحل آرامش برسد. 

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.