تاریخ : Sat 07 Sep 2024 - 12:32
کد خبر : 194870
سرویس خبری : دانشگاه

سندرم ورزشگاه خراب

چرا تیم‌های ایرانی خانه‌به‌دوشند؟

سندرم ورزشگاه خراب

وضعیت امروز ورزشگاه‌ها نشان می‌دهد که ما در کشور مشکل کمبود استادیوم نداریم، بلکه بیشتر معضل سوءمدیریت در ورزش را شاهد هستیم. 

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: برگزاری دیدار پنجشنبه‌شب تیم ملی مقابل قرقیزستان در زمین چمن بی‌کیفیت ورزشگاه فولاد‌شهر بار دیگر معضل کمبود ورزشگاه استاندارد و مورد تایید فیفا و AFC در کشورمان را به تصویر کشید.

در دو سه سال اخیر بارها کارشناسان، صاحبنظران و رسانه‌ها به مسئولان مربوطه هشدار داده بودند که باید ورزشگاه‌های‌مان را در شهرهای مختلف به‌روز کنیم تا بتوانیم از حریفان بین‌المللی خود میزبانی داشته باشیم اما توجهی به آن نشد تا الان هم تیم‌های باشگاهی‌مان مشکل میزبانی از حریفان آسیایی خود را داشته باشند و هم اینکه تیم ملی به دنبال ورزشگاهی در سرتاسر کشور باشد که هم استانداردهای لازم را برای برگزاری بازی بین‌المللی داشته باشد و هم اینکه زمین چمنش ایده‌آل باشد.

در همین راستا بد ندیدیم نگاهی گذرا به ورزشگاه‌های مهم کشور که توانایی برگزاری بازی‌های بزرگ را دارند، داشته باشیم و مشکلات آنها برای میزبانی از بازی‌های بین‌المللی را بررسی کنیم. این گزارش به خوبی نشان می‌دهد در کشور مشکل کمبود استادیوم نداریم، بلکه بیشتر معضل سوءمدیریت در ورزش را شاهد هستیم. 

ورزشگاه آزادی همچنان در حال آماده‌سازی
سال‌های سال است که از زمین شماره یک ورزشگاه آزادی فقط استفاده می‌شود و شرکت توسعه و تجهیز به‌نوعی این ورزشگاه را فقط برای برگزاری مسابقات تیم ملی و سرخابی‌ها به آنها اجاره می‌دهد. حدود 20 سال پیش بود که چمن این ورزشگاه زیر کشت رفت و به نوعی به‌روز شد اما بعد از آن هرچه هزینه شد فقط برای نگهداری از این زمین بود. سال گذشته وقتی در بازی پرسپولیس و النصر کیفیت بد زمین چمن ورزشگاه آزادی مورد تمسخر هواداران تیم میزبان در شبکه‌های مجازی قرار گرفت مسئولان به خودشان آمده و تصمیم گرفتند هزینه‌ای را صرف ترمیم این زمین کنند. اما در ادامه نمایندگان AFC ایرادات زیادی را از وضعیت سکوها، ورودی‌ها و... گرفتند تا درنهایت این ورزشگاه از تابستان جاری تا حدی مورد بازسازی قرار گرفت. البته بخشی از آن در سال گذشته انجام گرفته بود. در شرایط فعلی نیز امکان میزبانی ورزشگاه آزادی از بازی‌های بین‌المللی نیست و مشخص هم نیست چه زمانی قرار است جایگاه‌های مختلف این ورزشگاه و ورودی‌های آن تکمیل شود. خبرهای رسیده حاکی از آن است که احتمال دارد از اواخر آذرماه ورزشگاه آزادی آماده میزبانی شود. ناگفته نماند چمن این ورزشگاه همان شرایط قبل را خواهد داشت و قرار نیست فعلا زیر کشت برود. 

ورزشگاه تختی تهران کمبود بودجه 
مشکل بی‌آبی ورزشگاه تختی تقریبا یک سال پیش حل شد و مسئولان آن توانستند بعد از تقریبا دو سال با کندن چاه‌های مختلف درنهایت به آب برسند. اما از تابستان پیش بود که قرار شد چمن این ورزشگاه زیر کشت رفته و صندلی‌های سکوها نیز تعویض شود. بماند که این ورزشگاه مشکل نور هم داشت و رختکن درست و حسابی نیز نداشت. مدیریت مجموعه تختی تقریبا آبان ماه سال گذشته بود که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از آماده‌سازی این ورزشگاه از اواخر بهمن ماه خبر داد. مساله‌ای که باعث شد فدراسیون فوتبال از سرخابی‌ها بخواهد بازی‌های خانگی خود را به این ورزشگاه ببرند تا شرکت توسعه و تجهیز زودتر بتواند آماده‌سازی ورزشگاه آزادی را شروع کند. اما کمبود بودجه این اجازه را به مدیریت ورزشگاه تختی نداد تا حداقل چمن و سکوهای این ورزشگاه را درست کند. هر‌چند در‌مورد چمن این ورزشگاه حرف و حدیث زیاد است و گفته می‌شود قارچ‌هایی که روی چمن آن روییده شده مشکلات زیادی به همراه داشته است. در حال حاضر تیم جدیدی در حال آماده‌سازی ورزشگاه تختی هستند و شاید یک ماه دیگر ورزشگاه تختی بتواند از بازی‌های لیگ برتر میزبانی کند. 

نقش جهان؛ زیر کشت
ورزشگاه نقش جهان در اختیار باشگاه سپاهان قرار داده شده تا این باشگاه ضمن برگزاری بازی‌های خانگی خود در این ورزشگاه هزینه‌های نگهداری آن را هم برعهده بگیرد. اما باشگاه اصفهانی در سال‌های اخیر بیشتر از اینکه به فکر داشتن یک ورزشگاه با زمین استاندارد باشد به دنبال هزینه‌های سرسام‌آور برای جذب بازیکنان داخلی و خارجی بوده است. در همین راستا زردپوشان اصفهانی وقتی در بازی پلی‌آف لیگ قهرمانان الیت مغلوب حریف اماراتی و زمین چمن بد ورزشگاه نقش جهان شدند تصمیم گرفتند چمن این ورزشگاه را زیر کشت ببرند؛ اتفاقی که باید خیلی زودتر از اینها رخ می‌داد. 

یادگار امام؛ رفع بیشتر ایرادات
ورزشگاه یادگار امام شاید تنها ورزشگاهی باشد که در حال حاضر همه شرایط لازم را برای میزبانی از مسابقات بین‌المللی را دارد. البته بنا به دلایلی، تصمیم گرفته شد که تیم ملی در بازی با قرقیزستان در تبریز به میدان نرود اما از قرار معلوم فدراسیون فوتبال تصمیم دارد بازی ایران و قطر را در صورت آمده نشدن ورزشگاه آزادی به ورزشگاه یادگار امام ببرد. این استادیوم هم زمین چمن مناسبی دارد و هم برای اینکه شرایط لازم را برای میزبانی از بازی‌های تراکتور در لیگ قهرمانان را داشته باشد به نوعی به‌روز شده است. 

ورزشگاه امام رضا چمن ناهموار
یکی از ورزشگاه‌های مدرن و شیک کشورمان در مشهد واقع شده است. ورزشگاهی که در زمان حضور تیم پدیده در لیگ برتر بدون مشکل میزبان بازی‌های این تیم با پرسپولیس و استقلال بود. اما بعد از مشکلات حاشیه‌ای که در بازی ایران و لبنان در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022 در ورزشگاه امام رضا برای ورود بانوان به وجود آمد با مشکلاتی روبه‌رو شد. هم تیم پدیده سرنوشتی عجیب و غریب پیدا کرد و هم اینکه دیگر به تیم ملی اجازه برگزاری هیچ‌یک از بازی‌هایش در این ورزشگاه داده نشد. حتی پرسپولیس فصل پیش درخواست کرد درصورت آماده نشدن احتمالی ورزشگاه آزادی در ورزشگاه امام رضا به میدان برود که خیلی زود مجبور شد از خواسته‌اش کوتاه بیاید. در حال حاضر چون این ورزشگاه در مرکز شهر واقع شده به سختی می‌تواند میزبان رویدادهای مهم و پرتماشاگر باشد. هر‌چند با‌خبر شدیم که به علت عدم رسیدگی زمین چمن ورزشگاه امام رضا کیفیت خود را تا حد زیادی از دست داده و با پستی و بلندی‌های زیادی مواجه است. 

ورزشگاه شهر قدس در حال به‌روز شدن
ورزشگاه شهدای قدس در سال 1393 بود که به‌نوعی بازسازی شد و به تیم‌های تهران(به غیر از سرخابی‌ها) برای میزبانی از بازی‌های خانگی‌شان اجاره داده شد. اما بعد از چند سال این ورزشگاه به محل تمرین برخی تیم‌های تهرانی و بازی‌های سطح پایین تبدیل شد تا اینکه زمین این ورزشگاه به‌طور کل کیفیت خود را از دست داد. اما اخیرا مسئولان تصمیم گرفتند به ورزشگاه شهر قدس هم رسیدگی کنند تا در کنار ورزشگاه تختی باز هم محل میزبانی بازی تیم‌های تهرانی باشد. قدر مسلم تیم ملی نمی‌توانست در این ورزشگاه میزبان قرقیزستان باشد؛ چراکه طبیعی بود AFC آن را تایید نکند. اما چند هفته‌ای است که ورزشگاه شهدای قدس در حال آماده‌سازی برای میزبانی از رقابت‌های لیگ نخبگان است و هنوز در باور فوتبال‌دوستان گنجانده نشده که پرسپولیس و استقلال باید در این ورزشگاه که 10 هزار نفر هم گنجایش ندارد، به مصاف حریفان پرستاره عربستانی خود بروند. 

فولاد‌شهر باز هم مشکل چمن
ورزشگاه فولاد شهر با تمام کمی و کاستی‌هایی که دارد این فصل محل بازی‌های سپاهان و ذوب‌آهن خواهد بود. مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از اینکه متوجه شدند ورزشگاه آزادی شرایط میزبانی از مسابقات را تا چند ماه آینده نخواهد داشت تقریبا از 40 روز پیش از باشگاه ذوب‌آهن خواستند تا ورزشگاه فولاد شهر را آماده کند. این ورزشگاه برای اینکه به تایید AFC برسد نیاز به برطرف کردن ایرادات زیادی داشت که در این 40 روز انجام شد. ایرادات شامل اسکوربرد ورزشگاه، سیستم آبرسانی به زمین، رختکن‌ها و... ‌می‌شد که به حد استاندارد رسید اما چمن آن با وجود ترمیم همچنان بی‌کیفیت است. مساله‌ای که باعث شد صدای بازیکنان تیم ملی هم در‌آید تا جایی‌که آنها از مربیان خود خواسته‌اند در بازی‌های آینده این ورزشگاه را برای میزبانی انتخاب نکنند. 

ورزشگاه رفسنجان مجهز اما بدون هتل
یکی از ورزشگاه‌هایی که به تازگی افتتاح شد ورزشگاه شهدای صنعت مس رفسنجان است. ورزشگاهی که همچنان گفته می‌شود قنات‌های زیادی در اطراف آن وجود دارد که ممکن است در سال‌های آینده مشکلاتی را برای این ورزشگاه ایجاد کنند. اما هزینه سنگینی برای ورزشگاه شهدای صنعت مس شد و امکانات آن برای میزبانی از رشته‌های مختلف ورزشی از جمله دوومیدانی نیز بسیار عالی و به‌روز است. اما مشکل اینجاست که چون رفسنجان با مشکل کمبود هتل چند‌ستاره مواجه است نمی‌تواند الزامات فیفا و ‌ای‌اف‌سی را برای برگزاری بازی‌های بین‌المللی برآورده کند. طبق قانون فیفا شهرهایی می‌توانند میزبان بازی‌های بین‌المللی باشند که حداقل سه هتل 5 ستاره داشته باشند. هر‌چند AFC به شهرهایی که دو هتل پنج‌ستاره هم داشته باشند مجوز میزبانی می‌دهد. 

دستگردی همان مشکل همیشگی
تهران یک ورزشگاه خوب به نام دستگردی هم دارد که تقریبا امکانات خوبی دارد و زمین چمنش نیز از خیلی از ورزشگاه‌های کشور بهتر است. اما از آنجا که این ورزشگاه در داخل شهر است شورای تامین اجازه برگزاری بازی‌های تیم‌های سرخابی و تیم ملی با حضور تماشاگر را در این محل نمی‌دهد. این ورزشگاه با توجه به اینکه در شهرک اکباتان قرار دارد با مشکل ترافیک و ورود و خروج تماشاگران از مجموعه روبرو است.

ورزشگاه سیرجان گزینه‌ای مناسب اما با‌ایراد
یکی دیگر از ورزشگاه‌های خوب کشورمان در شهر سیرجان در سال 1399 افتتاح شد. ورزشگاه شهید سلیمانی که محل میزبانی بازی‌های تیم گل‌گهر است از امکانات بسیار خوبی برای میزبانی از رشته‌های مختلف ورزشی برخوردار است. با این حال شهر سیرجان هم مانند کرمان و رفسنجان با مشکل کمبود هتل مواجه است. 

ورزشگاه کرمان مشکل مشابه رفسنجان 
اوایل تیرماه بود که ورزشگاه مدرن کرمان با گنجایش 30 هزار تماشاگر بعد از سال‌ها (تقریبا 18 سال) در ابتدای بزرگراه هفت‌باغ علوی این شهر افتتاح شد و به تازگی به‌نام شهید رئیسی نیز نامگذاری شد. این ورزشگاه هم می‌توانست محل بازی ایران و قرقیزستان باشد اما از آنجا که شهر کرمان هم با کمبود هتل مواجه است، فیفا و AFC اجازه میزبانی رویدادهای بین‌المللی را به این شهر نمی‌دهند. 

ورزشگاه فولاد آره‌نا ایرادهای زیرساختی
ورزشگاه مدرن اهواز اخیرا و در جریان دیدار هفته سوم استقلال برابر استقلال خوزستان در این شهر با حواشی زیادی همراه بود. فولادی‌ها که دیدارهای خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می کنند تمایلی نداشتند تا ورزشگاه خود را با دیگر تیم شهرشان شریک شوند و مشکلات مختلف آن را بهانه کردند تا بازی در آنجا برگزار نشود که درنهایت این بازی در فولاد آره‌نا برگزار شد. برخی مشکلات زیرساختی باعث شده  این ورزشگاه مدرن و زیبا فعلا گزینه مناسبی برای میزبانی از دیدارهای بزرگ نباشد.