تاریخ : Fri 06 Sep 2024 - 12:59
کد خبر : 194839
سرویس خبری : جامعه

تغییر سیاست تلگرام: گزارش‌ چت‌های خصوصی ممکن شد!

پس از دستگیری دورف؛

تغییر سیاست تلگرام: گزارش‌ چت‌های خصوصی ممکن شد!

تلگرام با حذف بخشی در صفحه FAQ، حالا امکان تعدیل‌‌کردن محتوا در پیام‌های خصوصی را فراهم کرده است.

بنا به روایت آخرین خبر؛ نزدیک به دو هفته پیش پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، به اتهام مشارکت در فعالیت‌های مجرمانه در این پیام‌رسان، در فرانسه دستگیر شد. حالا تلگرام بی‌سر‌وصدا با به‌روزرسانی صفحه FAQ (سؤالات متداول)، بخش مربوط به محافظت از چت‌های خصوصی از درخواست‌های تعدیل محتوا را حذف کرده است و حالا امکان گزارش‌کردن چت‌های خصوصی به تعدیل‌کنندگان محتوا وجود دارد.

تلگرام که نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد، به‌خاطر نظارت کمی که روی رفتار کاربرانش دارد، معروف است. اما به نظر می‌رسد در پی دستگیری دورف، باید منتظر تغییراتی در سیاست‌های این پیام‌رسان باشیم. در همین راستا، تلگرام سیاست تعدیل محتوای خود را تغییر داده است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بخش مربوط به محافظت از چت‌های خصوصی و گروهی از صفحه FAQ تلگرام حذف شده است. به‌جای این بخش، نوشته شده که تمام اپ‌های تلگرام دکمه «گزارش‌کردن» (Report) دارند که به شما اجازه می‌دهد محتوای غیرقانونی را به تعدیل‌کنندگان محتوا گزارش کنید. علاوه‌براین، تلگرام یک آدرس ایمیل برای درخواست‌های حذف خودکار پیام‌ها در اختیار کاربران قرار داده و گفته است که درون درخواست‌های خود، لینک پیام را هم قرار دهند.

درحال‌حاضر مشخص نیست این تغییر سیاست چه تأثیری روی واکنش تلگرام به درخواست‌های دولتی خواهد داشت. پیش‌از‌این در برخی موارد، تلگرام از دستور دادگاه‌ها پیروی و بخشی از اطلاعات کاربرانش را ارائه کرده بود.

همان‌طور که گفتیم، این تغییر سیاست پس از دستگیری دورف در فرانسه صورت می‌گیرد. درحال‌حاضر مدیرعامل تلگرام با وثیقه ۵ میلیون یورویی آزاد است. دورف در واکنش به دستگیری‌اش در فرانسه، دیشب در کانال تلگرام خود یک پست منتشر کرد. دورف با انتقاد از دستگیری‌اش، گفت که رویکرد فرانسه درست نبوده است: «استفاده از قوانین مربوط به دوران قبل از گوشی‌های هوشمند برای متهم‌کردن مدیرعامل یک پلتفرم به‌خاطر جرایم ارتکابی اشخاص ثالث، رویکردی نادرست است.»
درنهایت باید منتظر ماند و دید تلگرام تغییر دیگری در سیاست‌هایش اعمال می‌کند یا خیر.