تاریخ : Thu 05 Sep 2024 - 17:39
کد خبر : 194818
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

 اجرای کنسرت در سه سال ۹ برابر شد

طبق گزارش دفتر موسیقی وزارت ارشاد؛

 اجرای کنسرت در سه سال ۹ برابر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد سه ساله‌اش ارائه داد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این گزارش، آمار صدور مجوزها در تمامی بخش‌های گوناگون بود.

فرهیختگان: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از عملکرد سه ساله‌اش ارائه داد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این گزارش، آمار صدور مجوزها در تمامی بخش‌های گوناگون بود. در بخش صدور مجوزها به موضوعاتی مانند مجوز اجرای صحنه‌ای، آلبوم موسیقی، تک آهنگ، اجرای گروه‌ها در خارج از کشور، جشنواره‌ها و... اشاره شده است.

در مقدمه‌ی این گزارش گفته شده، اتفاقـات و رخدادهای پیش آمده در سا‌ل‌های اخیر از جمله بیماری کرونا و شرایط اجتماعی بعد از شـهریور مـاه ۱۴۰۱ بـر عملکـرد دسـتگاه‌های مختلـف از جملـه دفتـر موسـیقی سـایه افکنـده بـود. خوانندگان در این شرایط به انتشار تک آهنگ روی آوردند و بیش از ۲۷۹۰ آهنگ منتشر شد. سال ۱۴۰۱ هم با توجه به اتفاقی که افتاد و چند ماه پر از آشفتگی را به همراه داشت، وضعیت موسیقی در شرایط خوبی نبود. 

سال ۱۴۰۲، ۱۹۱۱ مجوز اجرای صحنه صادر شد و ۴۵۰۰ اجرا به روی سن رفت. وضعیت انتشار آلبوم موسیقی هم بهتر از دو سال گذشته بود و توانست که بیش از ۲۸۰ آلبوم منتشر شود. بعد از ۶ ماهه دوران کرونا، سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۹۶۰ تک آهنگ منتشر شد. 
در ۵ ماه ابتدایی ۱۴۰۳، ۷۱۰ مجوز اجرای صحنه‌ای داده شد و ۱۵۶۸ کنسرت اجرا شد. در همین ۵ ماه، ۹ برابر بیشتر از ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ کنسرت اجرا شده است. همچنین ۱۶۵۸ تک آهنگ در همین بازه زمانی منتشر شد.

سال ۱۳۹۸، عادلانه‌ترین سالی است که می‌شود آمارهای موسیقی را با آن مقایسه کرد، چراکه سال‌های کرونا و اتفاقات پاییز سال ۱۴۰۱، باعث لغو کنسرت‌ها در این فاصله زمانی شده بود. در سال ۱۳۹۸، ۵۲۰ عنوان اجرای صحنه‌ای با ۱۰۴۰ اجرا، ۱۶۱ آلبوم موسیقی، مجوز گرفته‌اند. در مقایسه با ۱۴۰۲، اجرای کنسرت‌ها ۴ برابر بیشتر شده است.