تاریخ : Wed 04 Sep 2024 - 11:02
کد خبر : 194771
سرویس خبری : جهان شهر

شرکت ایلان ماسک در برابر برزیل تسلیم شد

فیلترینگ به سود فیلترشکن فروشان؛

شرکت ایلان ماسک در برابر برزیل تسلیم شد

شرکت استارلینک، ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای، که روز گذشته از فیلترکردن شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) خودداری کرده بود، اکنون اعلام کرده که از حکم دادگاه عالی برزیل مبنی بر فیلترینگ اکس در این کشور، پیروی می‌کند.

چندی پیش قاضی دیوان عالی برزیل اعلام کرد که ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی «اکس» (توییتر سابق) به حاکمیت برزیل، به‌ویژه قوه قضاییه بی‌احترامی کرده و خود را نهادی فراملی و مصون از قوانین هر کشور معرفی می‌کند، بنابراین حکم مسدود شدن ایکس در برزیل صادر شده است.

شرکت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که توسط ایلان ماسک هدایت می‌شود، در نبردی بین این میلیاردر که مالک اکس نیز است و الکساندر دی مورائس، قاضی دادگاه عالی برزیل گرفتار شده است. علاوه بر ممنوعیت اکس به‌ اتهام انتشار اطلاعات نادرست، قاضی برزیلی همچنین دستور ممنوعیت تراکنش‌های مالی استارلینک در این کشور را صادر کرد.

این اقدام قرار بود تا شبکه اکس را مجبور به پرداخت ۳ میلیون دلار جریمه‌ای کند که به‌دلیل عدم مسدود کردن حساب‌های منتشرکننده اطلاعات نادرست برای آن وضع شده است. شرکت استارلینک به آناتل، رگولاتور ارتباطات تا زمانی که حساب‌های بانکی آن در برزیل رفع مسدودیت نشود، استفاده از شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) را در این کشور ممنوع اعلام نمی‌کند.

کارلوس یایکوری رییس آناتل نیز در یک کانال تلویزیونی اعلام کرد که یادداشتی از استارلینک با بیش از ۲۰۰ هزار مشترک در برزیل دریافت کرده و آن را به دادگاه عالی کشور ارائه کرده است.

حالا اما استارلینک با فیلترینگ اکس برزیل اعلام کرد که موافق است تا این شرکت در موقعیت عجیبی قرار بگیرد، به‌خصوصی زمانی که ماسک خودش را یک «طرفدار آزادی بیان» می‌داند.

بعد از فیلتر شبکه اکس در برزیل با رای یک قاضی، ایلان ماسک مالک این شبکه اجتماعی عکسی طنزآلود را منتشر کرد که نشان می‌دهد فقط وی پی ان فروشان از فیلتر سود سنگینی می‌برند و پول عجیبی به جیب میزنند که حاکی از هم‌عقیده بودن او و کارشناسان ایرانی است.