تاریخ : Mon 02 Sep 2024 - 17:14
کد خبر : 194727
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

بازگشت توقیفی‌ها در دقیقه ۹۰

پس از مدت‌ها، بالأخره سامانه فهرست مجوزهای سینما بازگشایی شد؛

بازگشت توقیفی‌ها در دقیقه ۹۰

سامانه فهرست مجوزهای سینما پس از مدت‌ها بازگشایی شد؛ در حالی که بسیاری از رسانه‌ها رفع توقیف این آثار را از دستاوردهای دولت جدید معرفی کرده‌اند، تاریخ صدور پروانه نمایش این فیلم‌ها نشان می‌دهد همگی در آخرین روزهای دولت سیزدهم رفع توقیف شده‌اند.

مصطفی قاسمیان؛ خبرنگار گروه فرهنگ فرهیختگان: با گذشت بیش از ۲ سال از تعطیلی سامانه انتشار اطلاعات مجوزهای صادره سینما، بار دیگر این سامانه به راه افتاده و اطلاعات آن در حال به‌روزرسانی است. بر این اساس بار دیگر اطلاعات اولیه مربوط به پروانه‌های ساخت و نمایش سینمایی و غیرسینمایی برای عموم منتشر شده که نکات جالبی در آن دیده می‌شود.

بررسی بخش پروانه نمایش این سامانه، نشان می‌دهد فیلم‌هایی چون «مهمانی از کاراییب» ساخته بهزاد فراهانی و «صبحانه با زرافه‌ها» اثر سروش صحت از آثاری‌اند که به تازگی پروانه نمایش گرفته‌اند.

جالب آن که گویی مدیران سینمایی دولت سیزدهم در روزهای آخر، چند فیلم را از توقیف درآورده‌اند. جز «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی که سازمان اوج خبرش را اعلام کرد، «رکسانا» اثر پرویز شهبازی و «زودپز» ساخته رامبد جوان که برای دریافت پروانه نمایش مشکل داشتند، از این جمله‌اند. «سینما متروپل» اثر محمدعلی باشه‌آهنگر و «غیبت موجه» از عباس رافعی نیز دیگر آثار آزادشده اخیرند.

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها رفع توقیف این آثار را از دستاوردهای دولت جدید معرفی کرده‌اند، تاریخ صدور پروانه نمایش این فیلم‌ها نشان می‌دهد همگی در آخرین روزهای دولت سیزدهم رفع توقیف شده‌اند؛ ۴ فیلم پیش از تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و فیلم پنجم (مسیح پسر مریم) پیش از معرفی صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس.

فهرست فیلمنامه‌های جدید دارای پروانه ساخت نیز پر از نام‌های آشناست: «نام من، مینا» به کارگردانی فریدون جیرانی، «زوزه» به کارگردانی امید شمس، «قدرت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی، «حکیم» به کارگردانی سعید ملکان، «آقای زالو» به کارگردانی مهران احمدی، «جنگ‌زده» به کارگردانی محسن امیریوسفی، «اخراجی‌ها ۴» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «دوزنده کفش‌هایش» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، «عنبرنسارا» به کارگردانی منوچهر هادی، «داداشی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و...

درخواست تهیه‌کنندگان برای فیلمنامه‌هایی چون «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی، «بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «ناپلئون در باغ زردآلو» به کارگردانی حامد محمدی، «عوارض جانبی ندارد» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «پنجه عقاب» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار و... نیز از جمله درخواست‌های ثبت‌شده در سامانه برای اخذ پروانه ساخت است.

بخش جالب دیگر این سامانه، فهرست گواهی‌های مالکیت آثار است. در شرایطی که گاه عوامل برخی فیلم‌ها تمایلی به اعلام نام سرمایه‌گذار ندارند، در این بخش می‌توان رد پایی از آنان یافت. مثلا سرمایه‌گذار «صبحانه با زرافه‌ها» حمیدرضا قجر از مدیران گروه صنعتی گلرنگ و عضو هیئت‌مدیره آسیاتک معرفی شده و نام سجاد خواجه‌علیجانی سرمایه‌گذار جوان و پرحاشیه سینما به عنوان دارنده ۲۵ درصد از سهام فیلم «خط استوا» دیده می‌شود. به شکلی جالب توجه، در شرایطی که مدت‌ها بر سر اعلام نام سرمایه‌گذار فیلم «مست عشق» ابهام و حاشیه وجود داشت، ۳ روز پیش از آغاز اکران این فیلم، گواهی مالکیت ۱۰۰ درصدی آن به نام میثم نورانی مدیرعامل فیلمیران صادر شده است.

به هر صورت بازگشایی این سامانه پس از ماه‌ها، این امیدواری را ایجاد می‌کند که با به‌روزرسانی‌های مرتب اطلاعات مجوزهای صادره، درخواست‌های مجوز و نوبت‌های بررسی در شورا، ادعاها درباره رونق سینما بیشتر قابل ارزیابی باشد و به گیشه بالای فیلم‌های کمدی محدود نشود.