تاریخ : Mon 02 Sep 2024 - 13:21
کد خبر : 194720
سرویس خبری : جهان شهر

گروسی: پاسخ پزشکیان برای دیدار و گفت‌وگو را دریافت کردم

در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه؛

گروسی: پاسخ پزشکیان برای دیدار و گفت‌وگو را دریافت کردم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) با اشاره به درخواست خود برای دیدار و گفت‌وگو با «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران گفت که پاسخی را از سوی وی دریافت کرده که سیگنالی بالقوه برای ازسرگیری گفت‌وگوها با هدف تضمین ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های اتمی ایران است.

افائل گروسی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العربیه به موضوع برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و مدعی شد «آژانس نگران ادامه انباشت اورانیوم غنی شده در این کشور» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به همکاری‌های بلندمدت ایران با این نهاد و همچنین بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌ها از یکی از اعضای آژانس مدعی شد که ضروری است ایران شفافیت و همکاری خود را به ویژه با توجه به پیشرفت در قابلیت‌های هسته‌ای خود افزایش دهد.

العربیه نوشت: گروسی در این گفت‌وگو درباره مسائل مهم هسته‌ای در جهان صحبت کرد.

وی بر نگرانی‌های جاری در رابطه با درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین به ویژه خطراتی که نیروگاه‌های هسته‌ای را در نزدیکی مناطق درگیر فعال تهدید می‌کند، تاکید کرد.

گروسی همچنین تعهد آژانس برای تضمین امنیت این نیروگاه‌ها باوجود چالش‌های موجود و عدم قطعیت اوضاع کنونی مورد را تاکید قرار داد.

وی گفت: آژانس نقش بی طرفی خود را حفظ کرده و خاطرنشان کرد که ارزیابی های این نهاد بر اساس اطلاعات راستی آزمایی شده مستقل برای جلوگیری از سیاسی کردن موضوع است.

علاوه بر این گروسی به مسائل گسترده‌تر ناشی از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و نقش آژانس در کاهش خطرات ناشی از تشدید تنش‌های هسته‌ای به ویژه در مناطق کانون تنش‌ها پرداخت.

وی بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها و ضرورت همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله کارآمد و موثر با چنین چالش‌هایی تاکید کرد.

در این مصاحبه همچنین به موضوع جاه طلبی‌های هسته‌ای عربستان پرداخته شد و گروسی بر نقش آژانس در اطمینان از هر گونه تحولات آینده در برنامه هسته‌ای عربستان و پایبندی آن به پادمان‌های بین المللی و استانداردهای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.