تاریخ : Mon 02 Sep 2024 - 10:22
کد خبر : 194714
سرویس خبری : جهان شهر

زندانی که بزرگ‌تر از غزه است

نگاهی به وضعیت کرانه باختری رود اردن در سایه تهاجمات رژیم‌صهیونیستی؛

زندانی که بزرگ‌تر از غزه است

. قصور جامعه بین‌المللی در متوقف کردن نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری فلسطینیان را شوکه کرده، اما آنها را تسلیم نکرده است. بلکه برعکس حمله وحشیانه رژیم‌صهیونیستی به شمال کرانه باختری نشان‌دهنده این است که فلسطینیان حتی در مواجهه با قدرت نسل‌کشی بزرگ انتخاب کرده‌اند که مقاومت کنند.

فرهیختگان: رژیم‌صهیونیستی بزرگ‌ترین حمله خود به کرانه باختری اشغالی از زمان انتفاضه دوم را آغاز کرده و سه شهر جنین، طولکرم و طوباس را از زمین و هوا هدف قرار داده است. به گفته شاهدان عینی و جمعیت هلال‌احمر فلسطین، نیروهای صهیونیستی سپس به کمپ‌ها حمله و بیمارستان‌ها را محاصره کردند و مانع از رسیدن امدادگران به آنها شدند. 

ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که در حال انجام عملیات بزرگ پاکسازی در جنین و طولکرم است. منابع نظامی به رسانه تایمز رژیم‌صهیونیستی گفتند که این حمله برای چند روز پیش‌بینی شده است. کانال ۱۲ رژیم گفت که چهار گردان در این حمله شرکت دارند؛ ازجمله نیروهای زمینی و نیروی هوایی. در همین حال، شبکه کان‌نیوز رژیم گزارش داد که این حمله بزرگ‌ترین حمله‌ای است که توسط ارتش رژیم از زمان حمله «سپر دفاعی» در سال ۲۰۰۲ در اوج انتفاضه دوم انجام شده است. بلافاصله پس از آغاز حمله، یسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه رژیم‌صهیونیستی، خواستار «تخلیه موقت» فلسطینی‌ها از برخی مناطق کرانه باختری اشغالی شد.

اگر آنچه که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه گفت درست باشد که ایران پشت پرده تشدید تنش‌ها و عملیات‌ها در کرانه باختری قرار دارد و «عملیات نظامی در آنجا برای ناکام کردن طرح تهران برای ایجاد جبهه شرقی علیه رژیم‌صهیونیستی در کرانه باختری به شیوه و مدل غزه و لبنان از طریق تامین مالی و تسلیح جوانان و قاچاق اسلحه پیشرفته از اردن» صورت گرفته است، آنگاه رژیم به‌طور کامل وارد میدان ایرانی شده است. به جای رهایی از تله‌ها، جنگ فرسایشی‌اش را با وجود گرفتاری‌اش در باتلاق غزه و لبنان به جبهه دیگری گسترش داده است. کاتص درحالی عملا به شکست رژیم در مهار ایران اعتراف کرده که همزمان بخشی دیگر از نیات رژیم برای حمله به کرانه را نیز در گفته‌های اخیر خود آشکار کرده است زمانی که گفت: «باید به‌طور موقت جمعیت را از کرانه باختری تخلیه کنیم. باید با تهدید در کرانه باختری همان‌طور که با زیرساخت‌های غزه برخورد می‌کنیم، مقابله کنیم. این جنگ در برابر تمام مشکلات است.» 

در ابتدای عملیات در کرانه باختری، تمرکز روی فعالان «حماس» و «جهاد» بود. وقتی مشخص شد جوانان فلسطینی برخلاف رهبرا‌ن‌شان که به تفرقه تمایل دارند، در میدان وحدت شگفت‌انگیزی را از تمام گروه‌ها ایجاد کرده‌اند، عملیات‌ها با مقاومت شدیدی مواجه شد و گروه‌های فلسطینی به نام‌های «عرین السود»، «کتائب طولکرم» و «کتائب جبع» و... ظهور کردند. 
براساس آمار ارتش، در طول جنگ، ۱۱ عملیات مسلحانه در رژیم‌صهیونیستی و اراضی اشغالی انجام شد و ۱۱۱ عملیات دیگر قبل از وقوع آنها خنثی شد. پس از ترور اسماعیل هنیه و آخرین عملیات در تل‌آویو، حماس اعلام کرد عملیات‌های شهادت‌طلبانه را در شهرهای رژیم از سر خواهد گرفت. 

یسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه رژیم‌صهیونیستی از ارتش خواسته تا فلسطینیان را به تخلیه شمال کرانه باختری وادار کند. ارتش نیز «تخلیه داوطلبانه» را اعلام کرده است. این بحث در رژیم درباره جابه‌جایی اجباری با استفاده از اصطلاح «تخلیه» به‌عنوان پوششی انسانی، نگرانی‌هایی را برانگیخته که ممکن است کرانه باختری به سرنوشتی مشابه غزه دچار شود؛ یعنی تخریب و جابه‌جایی گسترده. اگر این اتفاق بیفتد شاهد شدت بزرگی در استراتژی دولت رژیم‌صهیونیستی برای خلع تدریجی فلسطینیان از کرانه باختری خواهیم بود که به‌طور مستقیم از طریق حملات نظامی و حملات شهرک‌نشینان و به‌طور غیرمستقیم از طریق وخامت عمدی تمامی جنبه‌های زندگی فلسطینی‌ها اجرا می‌شود. این وضعیت پیش از ۷ اکتبر نیز وجود داشت اما از آن زمان حملات شهرک‌نشینان به‌شدت افزایش یافته است. 

دولت رژیم‌صهیونیستی از مدت‌ها پیش حرکت فلسطینیان در داخل کرانه باختری اشغالی را با ساخت «راه‌های ویژه یهودیان»، دیوارهای جداسازی و ایست‌های بازرسی در سراسر سرزمین‌ها محدود کرده است. از ۷ اکتبر، ساخت‌وساز زیرساخت‌ها روی اراضی فلسطینی سرعت گرفته است شهرک‌ها در سراسر کرانه باختری از جاده‌ها و زیرساخت‌های مناسب بهره‌مندند اما مناطق مسکونی فلسطینی به شهرک‌هایی تبدیل شده‌اند که از هم جدا هستند. 

رژیم‌صهیونیستی آب را از شهرها و روستاهای فلسطینی به شهرک‌های غیرقانونی منحرف می‌کند. در نتیجه، بحران آب دائمی در سراسر سرزمین‌های اشغالی وجود دارد. هدف از آزار و اذیت مداوم، نظارت، محرومیت مردم از معیشت و تنزل سطح زندگی، خشونت جسمی و قتل این است که فلسطینیان را در کرانه باختری مجبور به ترک خانه‌هایشان کنند.

متن کامل گزارش حانیه قاسمیان،‌ خبرنگار گروه جهانشهر را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.