تاریخ : Fri 30 Aug 2024 - 16:15
کد خبر : 194620
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

درباره کتابخانه‌ای در غزه که توسط اسرائیل تخریب شد

آنها ویران می‌کنند، ما می‌سازیم؛

درباره کتابخانه‌ای در غزه که توسط اسرائیل تخریب شد

پس از ماه‌ها تلاش، کتابفروشی جدید سمیر منصور در مساحتی بیش از دوبرابر قبل، مجهزتر در همان مکان که سه سال پیش در حمله هوایی اسرائیل تخریب شده بود، افتتاح شد.

سه سال پیش بود که حمله هوایی اسرائیل به غزه کتابفروشی سمیر منصور را تخریب کرد. سمیر منصور کار خود را در دهه ۱۹۸۰ با کمک به شغل پدری‌اش در صنعت نشر آغاز کرد. او پس از تأسیس انتشارات خود، در سال ۲۰۰۰ کتابفروشی و کتابخانه‌اش را راه‌اندازی کرد و آرزو داشت روزی بتواند آثار نویسندگان، شاعران و دانشگاهیان فلسطینی را به بازارهای جهانی صادر کند و استعداد مردم غزه را به دنیا نشان دهد.

حالا کتابفروشی او که محلی برای دسترسی کودکان و بزرگسالان به کتاب‌های عمومی، ادبی و دانشگاهی بود، در یک لحظه از بین رفته بود و سمیر منصور در این‌باره گفته بود: «چهل سال زندگی‌ام در یک ثانیه نابود شد.»

اما درست فردای همان روز همه دست به دست هم دادند تا آنجا را بازسازی کنند و شاهد برخاستن ققنوس از خاکستر باشند.

پس از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه، کتابفروشی جدید در مساحتی بیش از دوبرابر قبل، با امکانات بهتر و مجهزتر در همان مکان افتتاح شد. این کتابفروشی در جنگ اخیر غزه مجدداً آسیب دیده است. با وجود این، کتابفروشی همچنان به فعالیت مشغول است و حتی خدمات خود را توسعه داده است.

نام سمیر منصور، ناشر فلسطینی، امسال در فهرست نامزدهای جایزه بین‌المللی ولتر ۲۰۲۴ قرار گرفته است. انجمن جهانی ناشران این جایزه را به ناشرانی اعطا می‌کند که در راه دفاع از آزادی نشر، تلاش‌های برجسته‌ای داشته‌اند.