تاریخ : Fri 30 Aug 2024 - 09:46
کد خبر : 194608
سرویس خبری : جامعه

خطر شیب تند اخبار منفی علیه مهاجران افغانستانی

ساماندهی مهاجران غیرقانونی بهتر از همسایه‌هراسی است؛

خطر شیب تند اخبار منفی علیه مهاجران افغانستانی

مشخص نیست چه کسانی از عدم ساماندهی مهاجران افغانستانی نفع می‌برند اما هرچه هست عدم ساماندهی مهاجران افغانستانی هم برای جامعه ایرانی و هم میهمانان افغانستانی یک ماجرای دو سر باخت است و تنها مهاجرهراسان و افغانستانی‌ستیزان در این بین نفع خواهند برد.

فرهیختگان: روز چهارشنبه خبری به نقل از مدیرکل بیمه سلامت در برخی از منابع خبری رسمی و غیررسمی منتشر شد. مدیرکل بیمه سلامت استان البرز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفته بود: «از تعداد زایمان‌های استان بالغ بر ۵۰ درصد مربوط به اتباع بیگانه بوده است.»

فارغ از درست و غلط بودن خبر تعداد زایمان‌های مهاجران افغانستانی در استان البرز یا خطر شیوع وبا، سل و جذام از سوی مهاجران افغانستانی اما مساله اصلی که باعث انتشار چنین اخبار و اعدادی شده است، عدم ساماندهی مهاجران افغانستانی تازه‌وارد و نامشخص بودن جمعیت آنهاست. دقیقا همان ابهامی که در خبر تعداد زایمان‌ افغانستانی‌های مقیم استان البرز وارد شد، در کلیت ماجرا و انتشار این دست از اخبار وارد است. اساسا چه تعداد مهاجر غیرقانونی یا مهاجر ساماندهی نشده وارد کشور شده است که برخی‌ها سعی دارند با انتشار چنین اخباری، احساس ناامنی را به جامعه از سوی جمعیت مهاجر افغانستانی القا کنند؟

در سال‌های گذشته و پس از ورود آخرین موج مهاجران افغانستانی به ایران، علی‌رغم اینکه شعارهای بسیاری در رابطه با میهمانان تازه‌وارد از سوی مسئولان داده شد اما هیچ‌یک عملیاتی نشد. یعنی ما همچنان شاهد ضدونقیض‌ها در تعداد مهاجران افغانستانی هستیم. همچنین مساله ساماندهی اتباع افغانستانی یک طرح و مساله مبهم در میان مسائل موجود در کشور است. یکی از راه‌های ساماندهی اتباع افغانستانی غیرمجاز، رد مرز شدن و بازگرداندن آنها به کشور مقصد و کنترل مرزهای ایران با افغانستان است.

با این وجود اما همچنان مشخص نیست که سرانجام مرزهای شرقی چه خواهد شد؟ دیوارکشی میان ما و همسایه شرقی اصلا چه اندازه شدنی و تا چه میزان هزینه‌بر است؟ یکی دیگر از راه‌ها، دادن اقامت‌های مختلف به مهاجران افغانستانی است. با وجود اینکه مهاجران قدیمی چند دهه است که در جامعه ایرانی زندگی می‌کنند اما هنوز مشکلات مختلفی برای زندگی در ایران دارند و هنوز سیاست مشخصی در رابطه با این مهاجران ایرانیزه شده وجود ندارد. در این میان نیز معلوم نیست سرنوشت مهاجران جدید افغانستانی هم برای زندگی در ایران مشابه با سرنوشت و مشقت‌های مهاجران قدیمی خواهد شد یا بالاخره تکلیف تمام مهاجران با یک سیاست اصولی روشن خواهد شد؟

واقعیت ماجرا این است که مشخص نیست در این بین چه کسانی از عدم ساماندهی مهاجران افغانستانی نفع می‌برند اما هرچه هست عدم ساماندهی مهاجران افغانستانی هم برای جامعه ایرانی و هم میهمانان افغانستانی یک ماجرای دو سر باخت است و تنها مهاجرهراسان و افغانستانی‌ستیزان در این بین نفع خواهند برد.

گزارش کامل زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.