تاریخ : Thu 29 Aug 2024 - 12:37
کد خبر : 194585
سرویس خبری : ورزش

استارت کاروان «فرزندان ایران» برای بازی‌های پارالمپیک

 پارالمپیک 2024 پاریس از امروز رسما شروع به‌کار می‌کند؛

استارت کاروان «فرزندان ایران» برای بازی‌های پارالمپیک

بازی‌های پارالمپیک 2024 از امروز شروع به‌صورت رسمی آغاز می‌شود و ورزشکاران کشورها برای کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال با رقبای خود دیدار می‌کنند. رویدادی که 4400 ورزشکار از کشورهای مختلف در آن حضور خواهند داشت. 

یگانه عصاری، خبرنگار: با اتمام بازی‌های المپیک، اتمام تحلیل‌ها و نقدها، اشک‌ها و لبخندها و فکر ورزشکاران به چهار سال آینده و المپیک لس‌آنجلس، حالا دنیا در انتظار شروع بازی‌های پارالمپیک 2024 است. بازی‌هایی که از امروز به‌صورت رسمی آغاز می‌شود و ورزشکاران کشورها برای کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال با رقبای خود دیدار می‌کنند. رویدادی که 4400 ورزشکار از کشورهای مختلف در آن حضور خواهند داشت. 

 مشعل در دستان جکی چان
جکی چان، بازیگر چینی‌- آمریکایی، در مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک پاریس حضور داشت و یکی از شرکت‌کنندگان در حمل مشعل پارالمپیک بود. 45 هزار نیروی امنیتی کل مراسم را زیر نظر داشتند و در رژه ورزشکاران، به‌خاطر شرایط خاص جسمانی ورزشکاران پارالمپیکی محلی هم برای استراحت‌شان تعبیه شده بود. 

  به روایت آمار
رقابت ۴۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۴ کشور در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک به‌‌صورت رسمی از امروز آغاز شد. این ورزشکاران شامل ۱۸۵۹ ورزشکار در بخش زنان و ۲۵۴۱ ورزشکار در بخش مردان هستند. شرکت‌کنندگان در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک در ۲۳ رشته با هم رقابت خواهند داشت. 

  سلطه چینی‌ها
در 16 دوره قبلی، آمریکا در 8 دوره بالاتر از سایر کشورها در صدر جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفته است. با این وجود، چینی‌ها در 5 دوره اخیر یعنی از 2004 تا 2020 توکیو، پنج‌بار پیاپی قهرمان پارالمپیک شدند و حالا به‌دنبال آن هستند که این سلطه را به 6 دوره افزایش دهند. 

  فرزندان ایران
کاروان کشورمان با نام «فرزندان ایران» با 65 ورزشکار در 10 رشته والیبال نشسته، پاراتکواندو، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراتیراندازی با کمان، پاراکانو، گلبال، پاراشنا، پاراجودو و پاراوزنه‌برداری در این رویداد بزرگ شرکت می‌کند. این دهمین حضور ایران در پارالمپیک است که ورزشکاران کشورمان درمجموع 160 مدال به‌دست آورده‌اند. پرچمداران کاروان ایران سید‌محمدرضا میرشفیعی تنها ورزشکار جانباز و هاجر صفرزاده قهرمان دوومیدانی خواهند بود. هر‌دو پرچمدار ایران در این دوره از بازی‌ها، اولین پارالمپیک خود را تجربه می‌کنند. 

  جوان‌ترین، مسن‌ترین
زهرا رحیمی ملی‌پوش پاراتکواندو ایران با 15 سال سن و سیدمحمدرضا میرشفیعی ملی‌پوش پاراتیراندازی با 51 سال سن به ترتیب جوان‌ترین و مسن‌ترین ورزشکاران کاروان ایران در این دوره از بازی‌های پارالمپیک هستند. 

  9 داور ایرانی در پارالمپیک 
به دعوت کمیته برگزاری بازی‌های پارالمپیک، تیم داوری کشورمان در رشته‌های پارابدمینتون، بسکتبال با ویلچر، پاراتکواندو، پاراتنیس‌روی‌میز، پاراترای‌اتلون، پاراتیراندازی با کمان، فوتبال نابینایان و والیبال نشسته قضاوت خواهند کرد. نکته جالب دیگر حضور مرجان تیموری، داور بین‌المللی تکواندو کشورمان است. این نخستین‌بار است که فدراسیون تکواندو ایران یک داور زن ایرانی را در بین ۳۰ داور نهایی قضاوت‌کننده در بازی‌های پارالمپیک دارد. 

  اولین و آخرین 
پاراتکواندو اولین مسابقه ایران در بازی‌های پارالمپیک 2024 است که به این ترتیب مریم عبدالله‌پور و زهرا رحیمی نخستین افرادی هستند که مسابقه خود را در پارالمپیک آغاز خواهند کرد. آخرین مسابقه ایران نیز پاراوزنه‌برداری است. 

  والیبال نشسته به‌دنبال طلای هشتم
تیم ملی والیبال نشسته در شرایطی دهمین حضورش در پارالمپیک را تجربه می‌کند که با اختلاف بسیار زیادی پرافتخارترین تیم تاریخ ورزش ایران در مسابقات جهانی المپیک، پارالمپیک و جهانی محسوب می‌شود. ایران نخستین حضور خود را در سال 1988 تجربه کرد و به مقام قهرمانی رسید. این آغاز راهی پر مدال بود؛ راهی که تاکنون به کسب 7 طلا و 2 نقره ختم شده است. تیم ملی والیبال نشسته ایران که با 12 بازیکن و حضور هادی رضایی به‌عنوان سرمربی در پارالمپیک 2024 پاریس شرکت می‌کند، به‌عنوان تیم اول رنکینگ جهانی در گروه B مرحله مقدماتی قرار دارد و با تیم‌های برزیل، آلمان و اوکراین هم‌گروه است. 

  جای خالی سیامند و رشید
سیامند رحمان، پسر خوش‌اخلاق پاراوزنه‌برداری ایران بود که چند سال پیش او را از دست دادیم. با این حال در سال‌هایی که مرحوم سیامند رحمان حضور داشت، طلای دسته 107+ کیلوگرم همیشه برای ایران بود. حالا ایران در دسته فوق‌سنگین نماینده‌ای به نام احمد امین‌زاده دارد؛ وزنه‌برداری که در همین مدت کوتاه نامش را به‌عنوان قهرمان این دسته ثبت کرده است. اگرچه رکورد امین‌زاده با رکورد سیامند فاصله دارد، اما او امید اول کسب مدال طلا برای کشورمان است. رشید مسجدی نیز دیگر غایب کاروان ایران است. قهرمان مسابقات جهانی پارادوومیدانی پاریس و بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین در پرتاب وزنه که یکی از امیدهای مدال طلای ایران در پارالمپیک پاریس بود اما اردیبهشت‌ماه امسال به‌طور ناگهانی دار فانی را وداع گفت. 

  هادی رضایی؛ پرافتخارترین
در میان افراد حاضر در کاروان ایران هادی رضایی بیشترین افتخارات را دارد. او 3 طلا به‌عنوان بازیکن و 4 طلا و 2 نقره به‌عنوان مربی در تیم ملی والیبال نشسته به‌دست آورده است. 

  اعزام زهرا نعمتی به پاریس
نام زهرا نعمتی در میان 6 کاندیدای آسیایی انتخابات شورای ورزشکاران کمیته بین‌المللی پارالمپیک قرار دارد و او نیز به همراه کاروان ایران به پاریس اعزام می‌شود. زهرا نعمتی پس از پایان دوره چهارساله‌ عضویت خود در این شورا، برای دومین‌بار از سوی IPC به‌عنوان یکی از نامزدهای شورای ورزشکاران کمیته بین‌المللی پارالمپیک در این انتخابات به رقابت می‌پردازد. انتخابات شورای ورزشکاران کمیته بین‌المللی پارالمپیک از دوشنبه پنجم تا پانزدهم شهریورماه در دهکده بازی‌های پاریس۲۰۲۴ برگزار می‌شود.