تاریخ : Wed 28 Aug 2024 - 12:18
کد خبر : 194548
سرویس خبری : اقتصاد

۶ ضربه کاری به تامین اجتماعی

آنچه مدیران جدید وزارت رفاه باید بدانند؛

۶ ضربه کاری به تامین اجتماعی

یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ناترازی صندوق‌های بازنشستگی چالش نوسان شرایط رفاهی جامعه تحت هدف، چالش همسان‌سازی حقوق و دستمزد جامعه هدف و مسائلی از این دست و چالش بعدی مساله کار و کارگران و بنگاه‌های اقتصادی است.

فرهیختگان: یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این وزارتخانه از سویی با کف جامعه یعنی بازنشستگان، بیمه‌شدگان، کارگران و بنگاه‌های اقتصادی کشور در ارتباط بوده و چالش‌های اساسی در درون خود دارد؛ ناترازی صندوق‌های بازنشستگی چالش نوسان شرایط رفاهی جامعه تحت هدف، چالش همسان‌سازی حقوق و دستمزد جامعه هدف و مسائلی از این دست و چالش بعدی مساله کار و کارگران و بنگاه‌های اقتصادی است.

دریافت حق بیمه از فرد و بنگاه‌ها، دعاوی کارگری و کارفرمایی و تعیین دستمزد سالانه جامعه کارگری ازجمله این مسائل است. چالش بعدی حجم انبوه یارانه‌های نقدی و غیرنقدی است که براساس قوانین کشوری وزارت رفاه مسئول استحقاق‌سنجی و پرداخت این یارانه‌ها به گروه‌های هدف است. خبرنگار فرهیختگان با بررسی و مرور چالش‌های وزارت رفاه از ۶ ضربه کاری به تامین اجتماعی نوشته که محورهای آن به شرح ذیل است:

بخش مطالعاتی و پژوهشی وزارت رفاه متوقف شده
علاوه بر توقف کامل وب‌سایت معاونت رفاه که طی سال‌های گذشته با تهیه و انتشار مجموعه گزارش‌های فقر مشهور شد، مابقی بخش‌های وزارتخانه که در حوزه انتشار داده‌های مختلف فعال بودند از نیمه دوم سال 1400 تاکنون بخش گزارش‌های خود را به‌روزرسانی نکرده‌اند.

کم‌کاری‌ در تکمیل سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان
نگاهی به داده‌های سامانه حمایت موارد قابل‌تاملی را نشان می‌دهد داده‌هایی که در سامانه حمایت برای دهک بندی و وسع‌سنجی مورد استناد قرار گرفته، به‌جز آمارهای مربوط به کارت به کارت، ساتنا و پایا که بانک مرکزی آن را در اختیار وزارت رفاه گذاشته، سایر آمارها مربوط به سال 1400 بوده و به عبارتی مشخص نیست وقتی وزیر سابق رفاه در مجلس از تکمیل «سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان» سخن می‌گوید، از چه خروجی‌ای حرف می‌زند که آثار آن را مردم مشاهده نمی‌کنند؟

قطع مستمری ۱۳ هزار مددجوی بهزیستی!
اوایل شهریور بود که رسانه‌ها از اقدام غیرمنتظره قطع مستمری 13 هزار مددجوی بهزیستی- که نزدیک به 60 درصد آنها را معلولان تشکیل می‌دهند- خبر دادند. از اواخر اردیبهشت‌ماه، دیوان محاسبات طی حکمی این افراد را به چرخه‌ حمایتی برگرداند اما سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، قصد ندارد این تعداد را به چرخه خود اضافه کند!

زیان‌دهی 70 درصد از مراکز اقامتی تامین اجتماعی
آمارها نشان می‌دهد اغلب مراکز اقامتی در زیرمجموعه وزارت رفاه به‌واسطه مدیریت غلط، قیمت‌گذاری غیرمنصفانه خدمات و حجم بالای یارانه اعطایی به مدیران و کارکنان زیان‌ده شده‌اند. از حدود 30 رستوران و مرکز اقامتی و رفاهی زیرمجموعه طی سال 1401، تعداد 21 مرکز اقامتی- رفاهی زیان‌ده بوده‌اند. این تعداد معادل 70 درصد از مراکز اقامتی شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی است. در میان مراکز سودده نیز سوددهی برخی مراکز بسیار قابل‌تامل و شبیه طنز است، برای مثال کل سود ناخالص مجتمع اقامتی قشم کمتر از 79 میلیون تومان است؛ رقمی که معادل درآمد یک روز مجتمع‌های اقامتی است.

افزایش شدید هزینه‌های تبلیغاتی بانک رفاه
براساس اطلاعات صورت مالی بانک رفاه، این بانک در سال 1402 درحالی بیش از 135 میلیارد تومان برای بخش انتشارات و تبلیغات هزینه کرده که این مقدار در سال 1401 حدود 81 میلیارد تومان بوده است. به‌عبارتی طی سال گذشته هزینه تبلیغاتی این بانک رشد 67 درصدی داشته است. هزینه 135 میلیارد تومانی بانک رفاه کارگران طی سال گذشته درحالی است که طی سال گذشته هزینه تبلیغات در هفت بانک کشور بین یک تا 10 میلیارد تومان بوده است. هزینه عجیب دیگر، رقم 210 میلیارد تومانی با عنوان هزینه فرهنگی و ورزشی است که نسبت به سال قبل خود رشد نزدیک به پنج‌برابری داشته است.

عجایب تغییرات مدیریتی در شستا 
یکی از موضوعات قابل تامل در این سازمان، تغییرات زیاد و برون‌زای مدیریتی در زیرمجموعه‌های بخش سرمایه‌گذاری و شرکتی است. این تغیرات برون‌زا و عمدتا سیاسی، علاوه‌بر اینکه بر سود و زیان شرکت‌ها تاثیر منفی گذاشته، موجب عقب‌ماندگی اغلب پروژه‌های عمرانی شستا نیز شده است.

متن کامل گزارش سرویس اقتصادی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.