تاریخ : Tue 27 Aug 2024 - 11:38
کد خبر : 194505
سرویس خبری : دانشگاه

چین؛ بزرگ‌ترین بازار ربات‌های صنعتی جهان

بازار داغ ربات‌های انسان‌نما در کنفرانس جهانی رباتیک 2024 پکن؛

چین؛ بزرگ‌ترین بازار ربات‌های صنعتی جهان

چین برای یازدهمین سال متوالی، بزرگ‌ترین بازار ربات‌های صنعتی را در دنیا از آن خود کرد. تولید ربات‌های صنعتی چین در سال 2023، به 430 هزار دستگاه رسیده است و ظرفیت ربات‌های نصب شده و در حال استفاده چینی‌ها بیش از نیمی از بازار جهانی را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده است.

فرهیختگان: ربات‌ها از سال‌ها پیش وارد دنیای ما انسان‌ها شدند اما با گسترش فناوری هوش مصنوعی، دنیای ربات‌ها که روزگاری در حد خیال و فیلم‌های علمی و تخیلی خلاصه می‌شد، به‌حدی واقعی به‌نظر می‌رسند که گویی با یک انسان گفت‌وگو می‌کنید. درحال‌حاضر کشورهای مختلف به‌دنبال رقابت بر سر تولید ربات‌های انسان‌نمایی هستند که برخی پیش‌بینی می‌کنند در آینده قرار است جای نیروی انسانی را در بسیاری از کسب‌وکارها بگیرند.

از این رو کنفرانس جهانی ربات‌ها (WRC) از سال 2015 در پکن، چین و با همت و همکاری شهرداری پکن، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات جمهوری خلق چین (MIIT) و انجمن علم و فناوری چین (CAST) به‌طور مشترک برگزار شد. کنفرانس جهانی ربات‌ها یک کنفرانس بین‌المللی معتبر در صنعت جهانی رباتیک با بزرگ‌ترین مقیاس، بالاترین استانداردها و سختگیرانه‌ترین منابع است که با گردهم آمدن متخصصان دنیا، جذب بنگاه‌های اقتصادی و آخرین دستاوردهای علمی و فناوری به‌منظور عرضه نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید برگزار می‌شود. 

به گزارش chinadaily، صنعت رباتیک چین با رونمایی از ربات‌های مختلف خود در کنفرانس جهانی رباتیک 2024 که به‌تازگی به پایان رسید، توانست عصر طلایی خود را به نمایش بگذارد که همچنان در حال توسعه است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT)، چین تا جولای 2024 بیش از 190 هزار پتنت مرتبط با ربات‌ها را در اختیار دارد که حدود دوسوم پتنت‌های رباتیک کل جهان را شامل می‌شود.

در همین راستا، چین برای یازدهمین سال متوالی، بزرگ‌ترین بازار ربات‌های صنعتی را در دنیا از آن خود کرد. تولید ربات‌های صنعتی چین در سال 2023، به 430 هزار دستگاه رسیده است و ظرفیت ربات‌های نصب شده و در حال استفاده چینی‌ها بیش از نیمی از بازار جهانی را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده است. ربات‌های خدماتی در زمینه خدمات خانواده، مراقبت‌های پزشکی و سایر زمینه‌ها به کاربرد گسترده‌ای دست یافته‌اند و ربات‌های ویژه نقش مهمی در زمینه اکتشافات هوایی، دریایی و نجات‌های اضطراری داشته‌اند. پس از یک دهه توسعه سریع، چین به مروجی قدرتمند در رشد صنعت جهانی رباتیک تبدیل شده است.

طی سال‌ها، صنعت رباتیک چین پیشرفت زیادی در نوآوری و توسعه داشته و پیشرفت‌های جدیدی در تحقیق و توسعه فناوری‌های شناختی، ادراکی، برنامه‌ریزی و کنترلی بیونیک به دست آمده است. چین در حال اجرای طرح نوآورانه «ربات به علاوه کاربرد» است که به این طریق، ادغام ربات‌ها را در صنایع مختلف ترویج می‌کند. در 10 سال گذشته، تعداد ربات‌ها به ازای هر 10 هزار کارگر در بخش تولیدی چین، از 49 به 470 ربات افزایش یافته است. 

بازار رباتیک صنعتی چین با رکود جدید 243 هزار و 300 مورد نصب در سال 2021 رشد قابل توجهی را به دست آورده است، به‌طوری که با افزایش 44 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است. این داده‌های اولیه توسط فدراسیون بین‌المللی رباتیک منتشر شده است. رئیس فدراسیون بین‌المللی رباتیک اظهار کرده است چین پس از همه‌گیری کرونا یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه بهبود پس از این اتفاق بود و نیمی از ربات‌های استفاده شده در دنیا را در سال 2021 از آن خود کرد.

رشد استفاده از ربات‌های چینی تقریبا در تمام صنایع به‌ویژه برق و الکترونیک مشهود است به‌طوری که حضور این ربات‌ها در این بخش‌های مهم با افزایش 30 درصدی به81 هزار و 600 ربات در بخش تاسیسات رسیدند. صنعت خودرو نیز از دیگر صنایعی بود که با رشد حضور ربات‌ها روبه‌رو شد. رشد ربات‌ها در این حوزه بیشتر مربوط به تولید خودروهای برقی در چین می‌شود به‌گونه‌ای که در سال 2021 با نصب و کاربرد 50 هزار و 700 ربات در صنعت خودرو، با رشد 89 درصدی همراه شد. 

متن کامل گزارش ندا اظهری، مترجم را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.