تاریخ : Fri 23 Aug 2024 - 20:36
کد خبر : 194395
سرویس خبری : جهان شهر

واشنگتن: مذاکرات قاهره درباره غزه سازنده است

ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

واشنگتن: مذاکرات قاهره درباره غزه سازنده است

سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در قاهره پایتخت مصر به سر می برد و مذاکرات آتش بس درباره غزه سازنده بوده است.

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در مورد مذاکرات آتش بس غزه گفت: «مذاکره کنندگان دیشب در قاهره گفتگوهای سازنده ای داشتند و این گفتگوها امروز ادامه خواهد داشت. ویلیام برنز (رئیس سیا) امروز در قاهره است تا به این مذاکرات بپیوندد. بنابراین روند مذاکرات در واقع رو به جلو است. ما نیاز به مشارکت هر دو طرف داریم. اکنون مشارکت همه در این گفتگوها مهم است.»

کربی ادامه داد: «نشانه های اولیه در قاهره این است که بحث ها سازنده بوده است، اما در طول آخر هفته گفتگوهای بیشتری در وجود دارد. همانطور که گفتم، برنز ، برنت مک گورک (مشاور بایدن در امور خاورمیانه) در قاهره هستند، و بنابراین ما با آنها در تماس خواهیم بود.گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مذاکرات در حال فروپاشی هستند. این گزارش ها دقیق نیستند. پیشرفت هایی حاصل شده است. ما اکنون نیاز داریم که هر دو طرف حضور داشته باشند و برای اجرای آن تلاش کنند.»

این سخنگوی دولت آمریکا در خصوص اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه نخست وزیر اسرائیل با پیشنهاد آمریکا موافقت کرده است، گفت: «بلینکن پس از جلسه با نتانیاهو گفت که نخست وزیر پیشنهاد ارائه شده را پذیرفته است و این درست است، اما جزئیات چگونگی انجام آن را نهایی کنیم. ما در چند روز گذشته گفتگوهای سازنده ای با همتایان اسرائیلی خود داشته ایم، و این شامل تماس تلفنی رئیس جمهور با نخست وزیر است. ما در قاهره هستیم. نمایندگان آمریکا در قاهره هستند. ما به حماس برای مشارکت نیاز داریم و باید به این جزئیات بپردازیم، و این امری است که ما بر آن تمرکز کرده ایم.»

نشست دوحه قطر روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ و ۱۶ اوت (آگوست) ۲۰۲۴ به منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد. وزیر خارجه آمریکا نیز در نهمین سفر منطقه ای خود از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به منطقه خاورمیانه، به سرزمین های اشغالی فلسطین، مصر و قطر سفر و با مقامات اسرائیل و نیز رهبران دو کشور مصر و قطر به عنوان میانجیگیران آتش بس میان اسرائیل و حماس دیدار و گفتگو کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای بعنوان بیانیه مشترک  قطر، مصر و آمریکا اعلام کرد که مذاکرات آتش بس غزه در دوحه «جدی و سازنده» و در فضای مثبت انجام شد و ادامه مذاکرات در قاهره مصر انجام خواهد شد.

با وجود درخواست میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و دستیابی به آتش‌بس و توافق تبادل اسرا، تل آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد. تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل شب گذشته درباره نحوه پیشرفت مذاکرات پیرامون غزه گفت که روز‌های پیش‌رو بسیار «تعیین‌کننده» بوده و دستیابی به آتش‌بس و توافقنامه آزادی اسرا نزدیک‌تر شده و اکنون در دسترس است.  

با این حال، حسام بدران، از مقامات ارشد حماس امروز (جمعه) ضمن تاکید بر خواسته اصلی حماس یعنی بیرون راندن اشغالگران از نوار غزه، گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار حفظ نظامیان رژیم در کریدور فیلادلفیا در مرز غزه و مصر است که این امر نشان می‌دهد او تمایل جدی به حصول توافق ندارد.