تاریخ : Sun 18 Aug 2024 - 13:52
کد خبر : 194220
سرویس خبری : دانشگاه

ایده دانشگاه چینی چطور در دنیا پخش شده است؟

طرحی درازمدت برای بین‌المللی کردن آموزش عالی؛

ایده دانشگاه چینی چطور در دنیا پخش شده است؟

چینی‌ها چندسالی است مسیر توسعه را یافته‌اند و برای رسیدن به هدف خود، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند. نمونه بارز آن را در همکاری‌های مشترک با کشورهای مختلف و به‌ویژه دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم. آنها علاوه‌بر اینکه خود در مسیر توسعه با سرعت حرکت می‌کنند، توسعه و پیشرفت فناورانه و علمی را برای کشورهای دیگر نیز به‌ارمغان می‌آورند.

فرهیختگان: چین منبع اصلی حضور دانشجویان بین‌المللی در قرن جدید بوده است. با رشد سریع اقتصادی و افزایش سریع درآمد خانوار، افزایش سریع مشابهی در تعداد دانشجویان چینی در قرن جدید وجود داشته که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. در حال حاضر حدود یک‌سوم از کل دانشجویان بین‌المللی که در کشورهای مهم میزبان مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا تحصیل می‌کنند، دانشجویان چینی هستند. 

دولت چین درحالی‌که همچنان به ترغیب دانشجویان چینی برای تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهد، در قرن جدید امیدوار است بتواند دانشجویان دیگر کشورها را نیز برای تحصیل به چین جذب کند. چین در سال 2010، «طرح مطالعه در چین» را با هدف جذب نیم‌میلیون دانشجوی بین‌المللی به چین طی 10 سال اجرا کرد. 

دولت چین به‌منظور دستیابی به این هدف، در ارائه بورسیه‌های دولتی چین سخاوتمندانه عمل کرده، به‌طوری‌که حدود 12 درصد از دانشجویان بین‌المللی در چین از بورسیه دولت ملی چین تا سال 2018 بهره‌مند می‌شوند. آموزش دانشجویان بین‌المللی در چین متفاوت از اهداف اقتصادی این کشور دنبال می‌شود که به‌واسطه بین‌المللی‌سازی یا جهانی‌سازی آموزش عالی در کشورهای انگلیسی‌زبان با هدف دستیابی بیشتر به اهداف دیپلماتیک ملی در دستور کار قرار گرفته است. 

چین به‌عنوان یک کشور سوسیالیست با چالش‌های زیادی در روابط‌عمومی بین‌المللی خود مواجه است، همچنین به‌منظور متعادل کردن گفتمان منفی درباره چین در رسانه‌های غربی، قصد دارد در روابط‌عمومی خود «وجهه مثبت چین را نقل کند.» در چین اعتقاد بر این است که برداشت نامطلوب غرب در مورد چین نتیجه فقدان دانش کافی درباره این کشور و نداشتن تجربه حضور در این کشور است. 

به همین دلیل، چین امیدوار است دانشجویان بین‌المللی بیشتری را به‌سمت دانشگاه‌های برتر چین جذب کند تا فرصتی برای مشاهده عینی جامعه چین از طریق تجربیات دست‌اول داشته باشد. منطق اقتصادی در اسناد سیاست چین در مورد آموزش دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد و در عوض، دانشجویان بین‌المللی در چین به‌عنوان «پارادیپلمات‌ها» برای چین پرورش می‌یابند.

هدف چینی‌ها در آموزش دانشجویان بین‌المللی خدمت به دیپلماسی بین‌المللی چین به‌همراه آموزش آن دسته از همتایان بین‌المللی است که دانش بالایی در مورد چین دارند، نسبت به چین احساس دوستی دارند و به‌نوعی طرفدار این کشور محسوب می‌شوند. این تحقیق، محققان ابتکار BRI چین و آموزش دانشجویان بین‌المللی این کشور را به هم مرتبط می‌کند به این امید که راه‌هایی را که آموزش عالی بین‌المللی چین در پروژه‌های BRI مشارکت دارند، بررسی کنند.

متن کامل مقالۀ «آموزش عالی بین‌الملل به‌عنوان دیپلماسی دانش: نقش دانشگاه‌های چینی در طرح ابتکار کمربند و جاده چین» با ترجمۀ ندا اظهری را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.