تاریخ : Sun 18 Aug 2024 - 11:05
کد خبر : 194208
سرویس خبری : سیاست

اصولگرایانی که دفاع کردند، اصلاح‌طلبانی که بهانه گرفتند

دربارۀ جلسه اول رأی اعتماد کابینه دولت چهاردهم؛

اصولگرایانی که دفاع کردند، اصلاح‌طلبانی که بهانه گرفتند

اگر روز اول بررسی کابینه را مبنای قضاوت قرار دهیم، به نظر می‌رسد وزن نمایندگان موافق کابینه و رئیس‌جمهور بیش از نمایندگان مخالف است. نکته جالب توجه این است که اظهارات نمایندگان مخالف به نمایندگان جناح رقیب رئیس‌جمهور اختصاص نداشت و برخی از نمایندگان منسوب به اصلاح‌طلبان به کابینه انتقادهایی داشتند.

فرهیختگان: شنبه صبح، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم کلید خورد و هفته پررفت‌وآمد دولتی‌ها به مجلس شروع شد و قرار است تا روز چهارشنبه نمایندگان مجلس، موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی صحبت‌های خود را در صحن علنی مطرح کنند. روز اول بررسی کابینه به صحبت رئیس‌جمهور و مطرح کردن اصول کلی و برنامه‌های دولت و صحبت موافقان و مخالفان اصول کلی دولت گذشت. 

به رسم ادوار گذشته رئیس‌جمهور پیش از شروع بررسی‌ها اصول کلی و برنامه‌های دولت را مطرح کرد. بخش زیادی از صحبت‌های رئیس‌جمهور به اشاره به نارضایتی مردم از مسئولان و تاکید بر اینکه علت کاهش مشارکت به‌خاطر نارضایتی مردم بود، اختصاص داشت. پزشکیان در بخشی از صحبت‌های خود گفت «اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود، سرخوردگی ‌و ناامیدی فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید، نابودی اعتماد و افول سرمایه‌هاست.»

بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور نوبت به اظهارات نمایندگان موافق و مخالف درباره بررسی کلی وزرای پیشنهادی رسید. اگر روز اول بررسی کابینه را مبنای قضاوت قرار دهیم، به نظر می‌رسد وزن نمایندگان موافق کابینه و رئیس‌جمهور بیش از نمایندگان مخالف است. نکته جالب توجه این است که اظهارات نمایندگان مخالف به نمایندگان جناح رقیب رئیس‌جمهور اختصاص نداشت و برخی از نمایندگان منسوب به اصلاح‌طلبان به کابینه انتقادهایی داشتند.

بخش اصلی و محور مهم صحبت‌های موافقان که چهره‌های اصولگرای مجلس در میان آنها کم نبودند هم بر دفاع از حضور چهره‌های مختلف فارغ از سهم‌خواهی‌ها و ادامه مسیر دولت برمبنای هدف و نگاه رئیس‌جمهور استوار بود. 

مجلس دوازدهمی‌ها در گرایش و سلایق سیاسی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ بخشی از مجلس را مستقلین و اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند، بخشی از آن را پایداری‌ها و بخشی نیز اصولگرایان حامی قالیباف. نکته جالب این است که در ترکیب موافقان کلیات برنامه وزرای پیشنهادی اصولگرایان دیده می‌شوند و در نقطه مقابل نیز در ترکیب مخالفان چهره‌هایی از اصلاح‌طلبان و مستقلین حضور دارند.

نطق نمایندگان اصولگرا که برخی از آنها در ترکیب هیات‌رئیسه حضور دارند، دو نکته را موردتوجه قرار می‌دهد؛ نکته اول اینکه بخش زیادی از نمایندگان اصولگرا به دور از تفاوت سلیقه جناحی و سیاسی، کابینه را مورد بررسی قرار داده‌اند و نگاه‌شان این است که وزرای پیشنهادی برای تحقق شعار رئیس‌جمهور و پیشبرد مسیر دولت، گزینه‌های مناسبی هستند. 

نکته دیگر نیز این است که نمایندگان قصد ندارند برای دولت در ابتدای کار مانع‌تراشی و بهانه‌تراشی کنند و بنا را بر همکاری بگذارند. به‌نظر می‌رسد این نگاه غالب نمایندگان مجلس است و اصل بر همکاری و کمک به دولت در عین مطرح کردن نقدهای کارشناسی است. درحالی‌که در نقطه مقابل انتقادهایی که از جانب برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی مطرح‌شده بیشتر رنگ‌وبوی سهم‌خواهی‌های اصلاح‌طلبان و ادامه اختلاف در صحن علنی را مجلس دارد؛ امری که نشان می‌دهد برخی اصلاح‌طلبان مقتضیات زمانی و آنچه را برای ادامه کار دولت مورد نیاز است، متوجه نشده‌اند و تنها به‌دنبال این هستند که آنچه مطلوب آنهاست اتفاق بیفتد. 

برخلاف آنچه تصور می‌شد، مجلس بنا ندارد اجازه دهد صدای تندروها در مجلس بلند شود و فشار سیاسی به دولت وارد کند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان به‌جای تمرکز و کنترل اقدامات مجلس در مواجهه با دولت مسعود پزشکیان باید تمرکز و توجه بیشتری بر حفظ وفاق، همدلی و یکصدایی اصلا‌ح‌طلبان در مواجهه با دولت چهاردهم داشته باشند.

سم مهلکی که می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به دولت و البته مجلس بزند، بلند شدن صداهایی است که قصد دارد به دوقطبی‌ها دامن بزند، باب اختلاف و دودستگی میان مجلس و دولت را باز کند و البته شکاف قومیتی را تعمیق کند و باب ناآرامی در فضای اجتماعی را باز کند. در همین راستا روز گذشته نماینده بوکان در اظهارات خود در مخالفت با کابینه به چینش و عدم حضور اهل سنت در آن انتقاد کرد و گفت وقتی به رئیس‌جمهور گفتم چرا در میان نخبگان به اهل سنت میدان ندادید، گفت در کردستان که رای ندادند.

متن کامل گزارش زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.