تاریخ : Fri 16 Aug 2024 - 10:45
کد خبر : 194146
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

کتاب‌باز و سروش صحت جدیدترین شکست تلویزیون

سرنوشت برنامه‌ها و برنامه‌سازان کوچ‌کرده به شبکه نمایش خانگی چه شد؟

کتاب‌باز و سروش صحت جدیدترین شکست تلویزیون

کتاب‌‌باز در این چند سال آنقدر محتوای قابل وایرال شدن داشت که در فضای مجازی هم تکه‌های زیادی از ویدئوهایش دیده شد. دیدن ویدئوهای این برنامه در فضای مجازی به بیننده‌هایش یادآوری می‌کرد که چقدر جای این برنامه خالی است. رفتن کتاب‌باز به پلتفرم‌ فیلیمو، نشان داد که صحت و رضائیان دیگر امیدی به بازگشت برنامه‌شان به تلویزیون را نداشتند.

فرهیختگان: آغاز پخش برنامه‌ای در فیلیمو با محوریت کتاب که پیش‌تر در تلویزیون با نام «کتاب‌باز» شناخته شده بود، برای مخاطبان این برنامه خبر خوشی بود. کتاب‌باز از اردیبهشت ۱۳۹۵ تا دی ماه ۱۳۹۹ روی آنتن شبکه نسیم رفت اما با تغییر مدیریت صداوسیما، بدون آنکه توضیحی به سازندگان و عوامل این برنامه بدهند، جلوی پخش این برنامه گرفته شد. در این مدت نام کتاب‌باز نه‌تنها فراموش نشده، بلکه مردم از مدیران بابت نبودن این برنامه دلخور بودند.

کتاب‌‌باز در این چند سال آنقدر محتوای قابل وایرال شدن داشت که در فضای مجازی هم تکه‌های زیادی از ویدئوهایش دیده شد. دیدن ویدئوهای این برنامه در فضای مجازی به بیننده‌هایش یادآوری می‌کرد که چقدر جای این برنامه خالی است. رفتن کتاب‌باز به پلتفرم‌ فیلیمو، نشان داد که صحت و رضائیان دیگر امیدی به بازگشت برنامه‌شان به تلویزیون را نداشتند. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم «اکنون» که اسم برنامه جدید سروش صحت است، در پلتفرم فیلیمو چه سرنوشتی دارد. 

البته پلتفرم‌ها آماری درخصوص تعداد مخاطبان‌شان نمی‌دهند و اوضاع تلویزیون هم چندان بهتر نیست اما نکته اینجاست که سوای این نوع آمارها به‌طور کلی می‌شود کوچ بسیاری از هنرمندان و برنامه‌سازان از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی را هم برای رسانه ملی و هم برای آن افراد به نوعی خسارت تعبیر کرد.

غیر از مورد سروش صحت، احسان علیخانی، ایرج طهماسب و مهران مدیری هم روزگاری در تلویزیون کشف شدند، سپس به اوج شهرت رسیدند و پس از آن از این مجموعه رفتند. بعضی از این افراد به تلویزیون برگشتند یا رفت و برگشت‌هایی داشتند اما درباره بازگشت بعضی از آنها امید چندانی وجود ندارد و این وضعیتی به نظر نمی‌رسد که چه برای تلویزیون و چه برای خود این افراد موفقیت به‌حساب بیاید. 

متن کامل گزارش مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.