تاریخ : Wed 14 Aug 2024 - 19:14
کد خبر : 194108
سرویس خبری : اقتصاد

شدیدترین فشار مصرف جهان روی نیروگاه‌های ایران

رکورد مصرف برق ۲۹ بار شکسته شد؛

شدیدترین فشار مصرف جهان روی نیروگاه‌های ایران

فشار واردشده به نیروگاه‌های ایران از سمت مصرف بیش‌تر از هر کشور دیگر جهان است و فقط در یک ماه اخیر ۲۹ بار رکورد مصرف برق سال گذشته شکسته شده است.

نیروگاه‌های ایران برای تامین برق در ساعات اوج مصرف مجبورند با ۸۷ درصد ظرفیت اسمی خود کار کنند که بالاترین عدد در کل دنیاست.

پیک (اوج) مصرف برق در سال جاری تاکنون ۲۹ بار رکورد سال گذشته را جابه‌جا کرده و مدیرعامل شرکت برق حرارتی عبدالرسول پیشاهنگ می‌گوید که «فشار وارد شده به نیروگاه‌ها سابقه ندارد». بنا بر یک نقل قدیمی میان وزرنه‌برداران قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان هم بیش از چند ثانیه نمی‌تواند وزنه رکورد خود را بالای سر نگه دارد.

بر اساس آمار سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی فقط مصرف برق کولرها در ایران ۲ برابر همه مصارف صنعتی، کشاورزی، خانگی، اداری و تجاری امارات است. پس از ایران که با اختلاف رتبه اول استفاده از ظرفیت نیروگاهی برای تامین اوج‌ مصرف برق را در اختیار دارد، کره جنوبی با ۷۸.۵ درصد رتبه دوم است و چین و آمریکا نیز برای تامین اوج نیاز مصرف برق به ترتیب ۴۶.۵ و ۶۵.۵ درصد از ظرفیت اسمی نیروگاهی را برای تامین پیک مصرف استفاده می‌کند.

پیک مصرف برق ایران در حالی به ۸۰ هزار مگاوات رسیده که این عدد از پیک کشورهای برزیل، عربستان، ایتالیا، بریتانیا و ۱۲۶ کشور دیگر جهان بیشتر است.