تاریخ : Wed 14 Aug 2024 - 12:15
کد خبر : 194090
سرویس خبری : دانشگاه

فارغ‌التحصیلان کدام رشته بیشترین درآمد را دارند؟

«انجمن فارغ‌التحصیلان پشیمان»؛

فارغ‌التحصیلان کدام رشته بیشترین درآمد را دارند؟

پژوهش‌های جاب‌ویژن نشان می‌دهد به ترتیب، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و مدیریت، بیشترین رضایت را از رشته انتخابی خود دارند.

فارغ‌التحصیلان کدام رشته بیشترین درآمد را دارند؟ بیشترین رضایت تحصیلی مربوط به کدام رشته‌ها و کدام دانشگاه‌هاست؟ آیا حقوق بالاتر مساوی با رضایت بیشتر است؟  پژوهش‌های جاب‌ویژن نشان می‌دهد به ترتیب، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و مدیریت، بیشترین رضایت را از رشته انتخابی خود دارند. از لحاظ درآمدی کامپیوتری‌ها، رتبه دوم بیشترین میانگین درآمد را به دست آورده‌اند؛ صنایعی‌ها، رتبه نهم و مدیریتی‌ها، رتبه ششم. اما کدام دسته از افراد بیشترین میزان میانگین درآمد را دارند؟ آن‌ها که در دانشگاه، مکانیک خوانده‌اند. با این حال میزان رضایتشان از انتخاب رشته آنچنان خوب نیست و در رتبه 11 قرار گرفته‌اند.

مشاغل بهتر در اختیار بچه‌های حسابداری

وقتی نوبت انتخاب رشته و دانشگاه می‌شود، تقریبا همه افراد حداقل یکی از این دو مورد را در نظر می‌گیرند؛ بازار کار و علاقه. برخی دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند بدون در نظر گرفتن آینده و درآمدی که قرار است بعد از فارغ‌التحصیلی به دست بیاورند، به دنبال آرزوهای خود بروند و بعضی‌ها هم آنچنان به روحیات و ندای قلبی خود، توجهی نمی‌کنند و فقط دنبال جیب پر از پول و حداقل امنیت شغلی هستند.

پژوهش جدیدی که جاب‌ویژن از داده‌های فارغ‌التحصیلان انجام داده، نشان می‌دهد، آن‌هایی که در رشته‌های امور مالی یا حسابداری تحصیل کرده‌اند، نسبت به سایر رشته‌ها از موقعیت‌های شغلی بهتری برخوردار هستند. بعد از حسابداری، بازار کار رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مدیریت کسب‌وکار هم مناسب است. حالا برای تحصیل در هر کدام از این رشته‌ها کدام دانشگاه‌ انتخاب بهتری است؟ این موضوع را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. یکی از مواردی که در میزان حقوق شما تاثیر می‌گذارد، دانشگاهی است که در آن تحصیل کرده‌اید.

 شریفی‌ها چقدر حقوق می‌گیرند؟

در رشته علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات اگر دانشگاه شریفی باشید، وضعتان از دیگران بهتر است. میانگین حقوق سه سال اول برای یک فارغ‌التحصیل کارشناسی کامپیوتر دانشگاه شریف 33/2میلیون تومان است؛ همچنین میزان احتمال اینکه چقدر با تحصیل در این دانشگاه برای شما کار پیدا شود، 82درصد است.

با اینکه میانگین حقوق مکانیکی‌ها از کامپیوتری‌ها بیشتر است اما کامپیوتری‌ها در دانشگاه صنعتی شریف، از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مکانیک این دانشگاه درآمد بیشتری دارند. افرادی که در رشته مهندسی مکانیک و در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده‌اند، میانگین حقوقشان در سه سال اول 18/7میلیون تومان است و شانس یافتن شغل مرتبط هم برای این افراد 74درصد است.

دانشجوهای خوش شانس زنجان

بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته صنایع باز هم دانشگاه شریف است. میانگین حقوق سه‌سال اول یک فارغ‌التحصیل کارشناسی در این رشته و دانشگاه حدود 24میلیون تومان خواهد بود. هرچند نتایج داده‌ها نشان می‌دهد، میزان اشتغال مرتبط با این رشته برای افرادی که در دانشگاه زنجان درس خوانده‌اند، بیشتر از باقی دانشگاه‌ها بوده است!

دانشگاه تهرانی‌ها چقدر حقوق می‌گیرند؟

آن‌ها که قصد دارند از رشته‌‌های علوم انسانی، رشته مدیریت و کسب‌وکار را انتخاب کنند، دانشگاه تهران بهترین گزینه است. فارغ‌التحصیلان کارشناسی این رشته از این دانشگاه، به طور میانگین 22/5میلیون تومان ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ همچنین احتمال پیدا کردن شغل مرتبط از این دانشگاه، نسبت به دانشگاه‌های دیگر بیشتر است.

اکثر قریب به اتفاق افرادی که بعدها از رشته تحصیلی خود پشیمان شده‌اند، فرصت شغلی مناسبی پیدا نکرده‌اند و نبود علاقه، کمتر در عدم‌رضایت آن‌ها دخیل بوده است. همچنین نتایج قابل‌توجه دیگری در این پژوهش به دست آمده که می‌تواند به کسانی که در مسیر انتخاب رشته هستند، کمک کند.

60 درصد ناراضی‌اند

موضوع دیگری که در این پژوهش به صورت جداگانه بررسی شده، میزان رضایت از رشته است. حدود 60درصد از فارغ‌التحصیلان از انتخاب تحصیلی خود ناراضی هستند. به عبارتی از هر 10نفر، شش نفر از رشته یا دانشگاه خود رضایت ندارد. به طور متوسط از هر 10نفر، فقط 4نفر، هم از انتخاب رشته و هم از دانشگاه خود رضایت دارد. همچنین بررسی داده‌ها نشان می‌دهد 24درصد از افراد، نه تنها از انتخاب رشته، بلکه از انتخاب دانشگاه خود هم نارضایتی کامل داشته‌اند.

اصلی‌ترین دلیل میزان بالای نارضایتی، همسو نبودن انتخاب‌های تحصیلی با بازار کار بوده است؛ یعنی یا برای رشته آن‌ها، بازار کاری نبوده یا اینکه دانشگاه آن‌ها، ورود به بازار کار را برای آن‌ها تسهیل نکرده است. همانطور که انتظار می‌رود بیش از 60درصد فارغ‌التحصیلانی که بیکار هستند، از تحصیلات خود ناراضی‌اند. حالا اگر به خاطر نبود بازار کار مجبور به فعالیت در یک شغل نامرتبط با رشته خود شوید، این نارضایتی تحصیلی 2/5برابر بیشتر می‌شود. از طرفی این پژوهش نشان داده که رابطه رضایت از دانشگاه و رشته تحصیلی، با درآمد ماهیانه مستقیم است و هر چه جیبتان پرپول‌تر شود، کمتر از انتخاب‌هایتان پشیمان می‌شوید. 

اگر به عقب برگردم...

با وجود اینکه علاقه و استعداد هم فاکتور مهمی در انتخاب رشته است، این را به خاطر داشته باشید که درآخر، رضایتمندی درصد زیادی از افراد، به موقعیت شغلی مناسب و حقوق خوب بازمی‌گردد. وقتی در نظرسنجی‌ها از افراد ناراضی پرسیده شد اگر به گذشته بازگردند چه رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، رشته‌های با بازار کار و سطح درآمد مناسب‌، بیش‌ترین خواهان را داشتند.

19درصد از افراد در صورت داشتن یک فرصت دوباره، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، 17درصد از افراد، پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی و 14درصد هم مدیریت بازرگانی و کسب‌وکار را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید، در حالی‌که پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در رتبه دوم لیست انتخاب‌های جایگزین افراد قرار دارد، بیش از 60 درصد دانش‌آموختگان این رشته‌ها، از انتخاب رشته خود ناراضی هستند؛ احتمالا به خاطر باورهای دور از واقعیتی که درباره این رشته‌ها در جامعه شکل گرفته است. 

نتایج یکی دیگر از نظرسنجی‌هایی که جاب‌ویژن انجام داده نشان می‌دهد بالاترین نرخ نیروی کار با تحصیلات غیرمرتبط مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو است که این روزها طرفداران زیادی دارد. دلیل این پدیده، نبود رشته دانشگاهی مختص این مشاغل و عدم‌آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌های مربوطه است. اکثر این افراد مهارت‌های لازم را با گذراندن دوره‌های خارج از دانشگاه به دست می‌آورند و در حین کار مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند.

منبع: هفت صبح