تاریخ : Tue 13 Aug 2024 - 10:48
کد خبر : 194049
سرویس خبری : جامعه

از طرح اصلاح قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه چه خبر؟

پاسخ سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس به «فرهیختگان»؛

از طرح اصلاح قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه چه خبر؟

سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس درباره طرح اصلاح قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه می‌گوید؛ کلیه افرادی که وارد کشور می‌شوند، با این قانون جدید از مرز شناسایی می‌شوند، به آنها کارت اعطا می‌شود و اقامت‌های یک‌‌ساله، سه‌ساله، پنج‌ساله و هفت‌ساله هم به اتباع طبق این قانون داده می‌شود.

فرهیختگان: در میان سه خبر منتشر شده از اتباع افغانستانی در چند روز اخیر، خبر مهم‌تر اعلام وصول اصلاح قانون ورود و اقامت اتباع خارجه به مجلس است. بررسی این طرح و لایحه به عهده کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی است. ولی‌الله بیاتی، نماینده مردم تفرش و آشتیان و سخنگوی این کمیسیون در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جزئیات این طرح گفت: پیش از این نیز به مجلس داده شده بود. در دوره قبل تصویب شد و در صحن هم آمد اما فرصت نشد که تصویب شود. دوباره به کمیسیون ارجاع شد و کمیسیون نیز در اولویت گذاشت که مجددا مصوب کند و به صحن علنی بفرستد.

وی افزود: این طرح حدود 40 ماده دارد و کلیه افرادی که وارد کشور می‌شوند، با این قانون جدید از مرز شناسایی می‌شوند، به آنها کارت اعطا می‌شود و اقامت‌های یک‌‌ساله، سه‌ساله، پنج‌ساله و هفت‌ساله هم به اتباع طبق این قانون داده می‌شود. پس از هفت سال نیز یک نوع اقامت ویژه درنظر گرفته شده است که براساس آن می‌توانند مثلا ملک به جز زمین‌های مزروعی هم خرید داشته باشند.

 بیاتی تصریح کرد: ستادی نیز در تهران با مدیریت وزیرکشور و دیگر اعضای آن که حدود 18 الی 19 نفرند، تشکیل می‌شود. همچنین در استان‌ها ستادی با محوریت استاندار شکل می‌گیرد. این موارد در این قانون پیش‌بینی شده است. 4 ماده از آن تصویب شده و در دستورکار هم قرار دارد که پس از رای اعتماد به وزرا ان‌شاءالله بررسی آن ادامه داده پیدا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  تنها کلیات حضور اتباع خارجه در این قانون درنظر گرفته شده است و جزئیاتی مانند حضور اتباع افغانستانی در استان‌های مختلف به دست دولت است و درنهایت وزیرکشور تصمیم می‌گیرد که کدام استان‌ها برای حضور اتباع افغانستانی مجاز هستند و کدام استان‌ها مجاز نیستند.

متن کامل گزارش زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.