تاریخ : Sun 11 Aug 2024 - 21:26
کد خبر : 194004
سرویس خبری : ورزش

سوغات پاریس برای ورزش ایران

فرهیختگان از المپیک ۲۰۲۴ می‌گوید؛

سوغات پاریس برای ورزش ایران

بازی‌های روز پایانی المپیک به اتمام رسید کاروان ایران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ موفق به کسب ۱۲ مدال رنگارنگ شد.

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین: با پیروزی امیرعلی آذرپیرا برابر کایل اسنایدر آمریکایی در دیدار رده‌بندی وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد، کاروان ایران با کسب ۱۲ مدال به کار خود در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پایان داد؛ ماحصل حضور تیم ۴۰ نفرۀ ایران در پاریس، ۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز بود که این نتیجه به بهترین عملکرد کاروان ایران بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن از نظر تعداد مدال‌ بدل شد.

۱۲ مدال و رتبه ۲۱
پس از برگزاری بازی فینال بسکتبال زنان بین آمریکا و فرانسه میزبان و با قهرمانی یانکی‌ها، تیم آمریکا با کسب ۴۰ طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برنز و مجموع ۱۲۵ مدال در رده‌نخست ایستاد، چین با ۴۰ طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برنز دوم شد و ژاپن با ۲۰ طلا، ۱۲ نقره و ۱۳ برنز در رده سوم قرار گرفت. کاروان ۱۲ مداله ایران نیز در رده بیست‌ویکم ایستاد. 

تکواندو، کشتی و دیگر هیچ
کاروان ورزشی ایران در ۲ رشته‌ صاحب‌ مدال شد؛ کشتی و تکواندو. گوش‌شکسته‌ها ۲ مدال طلا، چهار نقره و ۲ برنز گرفتند و تکواندوکاران هم با عملکردی درخشان از ۴ سهمیه‌ خود موفق به کسب ۱ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز شدند. این آمار در شرایطی ثبت‌ شده که در المپیک‌های پیشین هم بیشتر مدال‌های کاروان ایران بین رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو تقسیم شده، سایر رشته‌ها هم دستاوردی جز «هیچ» نداشتند و همواره به کسب سهمیه بسنده کرده‌اند که این اتفاق نگران‌کننده است. 
از لحاظ تعداد مدال طلا نیز این دوره بعد از المپیک لندن کنار المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۱۶ ریو، ۲۰۲۰ توکیو جزو برترین‌ دوره‌ها برای کاروان ایران محسوب می‌شود که این‌ نتیجه مرهون بهترین عملکرد تاریخ کشتی‌ و تکواندو در رقابت‌های المپیک پاریس است. 

از تاریخ‌سازی دهه‌هشتادی‌ها تا درخشش ایران‌دخت‌های تکواندو
نیمی از صاحبان ۱۲ مدال کسب شده در پاریس متولدین دهه هشتاد هستند؛ آرین سلیمی و سعید اسماعیلی طلایی شدند. رحمان عموزاد و علیرضا مهمدی به مدال نقره رسیدند. امیرعلی آذرپیرا و مبینا نعمت‌زاده هم برنز صید کردند. از طرفی در کنار این عنوان سومی نعمت‌زاده، با نقره تاریخی ناهید کیانی در تکواندو تعداد مدال‌های بانوان ایرانی در ادوار المپیک در پاریس با سمانه دهقانی(ووشو آزمایشی ۲۰۰۸) و کیمیا علیزاده(ریو ۲۰۱۶) به عدد ۴ رسید.

زیر وزنه ناکامی
همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، رشته وزنه‌برداری در طول ادوار برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی کشور جزو رشته‌های مدال‌آور المپیک بوده است. اما خاطره تلخ المپیک ۲۰۰۸ پکن برای وزنه‌برداری ایران در پاریس تکرار شد و این رشته پس از شانزده سال بار دیگر نتوانست در المپیک مدال بگیرد.
در میدان پاریس مصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم با رکورد ۳۷۴ کیلوگرم پنجم شد. علی داوودی نیز در دسته ۱۰۲+ کیلوگرم با رکورد مجموع ۴۴۷ کیلوگرم به عنوان چهارمی رسید و از کسب مدال بازماند. آن‌هم در شرایطی که وزنه‌برداری با ۲۰ مدال دومین رشته مدال‌آور ورزش پس از کشتی در طول برگزاری ادوار المپیک است. 
هر چند این نتیجه فاجعه‌بار پس از هانگ‌ژو و رقابت‌های آسیایی که از ۷ نماینده تنها یک مدال نقره گرفتیم قابل‌ پیش‌بینی بود. پس از وزنه‌برداری، نمایندگان شنا، قایقرانی، تنیس روی میز، تیراندازی و دوچرخه‌سواری هم در المپبک ۲۰۲۵ در کسب مدال ناکام ماندند.

حسرت، حسرت و حسرت
یکی از امیدهای اصلی مدال‌آوری کاروان ایران در المپیک، رضا علی‌پور بود. قهرمان جهان و آسیا که در چند صدم ثانیه و در اوج ناباوری مدال المپیک را از دست داد و چهارم شد. بعد از او می‌توان به مهدی الفتی هم اشاره کرد. پرچمدار کاروان ایران در پاریس که برای اولین‌بار در رشته‌ ژیمناستیک ورزش ایران را صاحب فینالیست کرد اما در فینال پرش خرک به عنوان هفتمی رسید. اگرچه از عملکرد شمشیربازان ایران هم باید یاد کرد که نمایش‌های باشکوهی داشتند اما با ناداوری به مقامی بهتر از چهارمی نرسیدند.

سایه‌روشن‌های کشتی
گوش‌شکسته‌های کاروان ایران در المپیک، با کسب هشت مدال رنگارنگ به‌طور کلی عملکرد قابل‌قبولی داشتند اما عملکرد آن‌ها سایه‌روشن‌های بسیاری داشت. 
در فرنگی با طلای هادی ساروی و سعید اسماعیلی، نقره مهمدی و برنز میرزازاده در سنگین وزن شاگردان حسن رنگرز آبروداری کردند و جور کاروان ایران را کشیدند. اما در آزاد حسرت طلا ۱۲ ساله شد. 
با فینالیست شدن رحمان عموزاد،‌ حسن یزدانی و امیرحسین زارع امیدها برای کسب عنوان طلا بیشتر شد اما هر سه کشتی‌گیر مازندرانی کاروان ایران در فینال ناکام ماندند تا حسرت طلای کشتی آزاد تا رقابت‌های لس‌آنجلس ۲۰۲۸ ادامه پیدا کند. هر چند تلخ‌ترین تصاویر المپیک برای ایرانی‌ها را می‌توان کشتی حسن یزدانی با ماگومد رمضانوف روسی‌الاصل دانست که مصدومیت کتف طلای اسطوره کشتی ایران و جهان را ربود.

به‌هرحال، کاروان ایران در شرایطی که در بسیاری از رشته‌ها توقعات را براورده نکرد، توانست در میان کشورهای مدال‌آور غرب آسیا و شمال آفریقا رتبهٔ یک و در بین کشورهای اسلامی بعد از ازبکستان در رتبهٔ دوم قرار بگیرد. در رده‌بندی کلی نیز بالاتر از ترکیه، قطر و بحرین ایستاده‌ایم، این درحالی است که کشورهایی مثل عربستان و امارات موفق به کسب هیچ مدالی نشدند.