تاریخ : Sat 10 Aug 2024 - 11:19
کد خبر : 193944
سرویس خبری : سیاست

تأخیر پاسخ ایران به اسرائیل دلایل دیپلماتیک دارد

فرجی‌راد، کارشناس بین الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تأخیر پاسخ ایران به اسرائیل دلایل دیپلماتیک دارد

فرجی‌راد کارشناس بین الملل گفت: اگر ما احساس می‌کنیم که مقداری پاسخ ایران تاخیر پیدا کرده تصور می‌کنم به‌خاطر دیپلماسی است که دارد انجام می‌گیرد. دیپلماسی پنهان یا نیمه‌پنهان که از طریق آمریکایی‌ها با واسطه یا بی‌واسطه انجام می‌شود.

فرهیختگان: عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس بین الملل در گفت‌وگو با فرهیختگان مطرح کرد: معمولا مرسوم بوده وقتی این بحران‌ها تشدید می‌شود مکرون با مقامات ایران تماس بگیرد ضمن اینکه فرانسوی‌ها به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای نیمه‌مستقل عمل می‌کنند، ضمن اینکه وضعیت آنها با لبنان هم مقداری با وضعیت دیگر کشورهای اروپایی متفاوت است نشان می‌دهد که نسبت به لبنان احساس مسئولیت می‌کنند، لذا در این قضیه درگیری چندهفته‌ای هم پای حزب‌الله در میان است و صرفا فقط ایران مطرح نیست.

وی ادامه داد: مکرون نگران است که در لبنان جنگ گسترده‌ای رخ دهد و چون فرانسه منافعی را در لبنان برای خود در نظرگرفته فرانسه حساسیت بیشتری نشان می‌دهد به همین خاطر در گذشته هم مکرون تماس‌هایی می‌گرفت که طرف ایرانی را راضی کند که اگر در لبنان و اسرائیل درگیری بود، مقداری آب روی آتش بریزد. 

فرجی‌راد افزود: من تصور نمی‌کنم این تاخیری که صورت گرفته ارتباطی با تماس تلفنی مکرون داشته باشد، مکرون می‌خواهد به پزشکیان، بگوید که این کاری که اسرائیلی‌‌ها کردند و با عمل متقابل ایران می‌تواند جنگ را گسترده یا در لبنان جنگ گسترش پیدا کند، یا در منطقه جنگ گسترش پیدا کرده یا اسرائیل تلافی کند و ایران اقدامی انجام ندهد. این را تنها فرانسه صورت نداده است کشورهای زیادی این کار را انجام دادند، پیام فرستادند یا مستقیم تماس گرفتند یا از طریق سفارتخانه‌ها اقدام کردند.

این کارشناس بین الملل خاطر نشان کرد: اگر ما احساس می‌کنیم که مقداری پاسخ ایران تاخیر پیدا کرده تصور می‌کنم به‌خاطر دیپلماسی است که دارد انجام می‌گیرد. دیپلماسی پنهان یا نیمه‌پنهان که از طریق آمریکایی‌ها با واسطه یا بی‌واسطه انجام می‌شود که یک نمونه آن سفر وزیر خارجه اردن به تهران بود که به نظر من پیامی را از جانب آمریکا آورده بود و خواهان این بود که ایران اقدام متقابل انجام ندهد اگر هم اقدام متقابل انجام دهد جنگ گسترش پیدا می‌کند و این حملات صدماتی را به زیرساخت‌های ایران می‌رساند و این جنگ را در منطقه گسترش می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به حرف‌های متناقضی که در رابطه با نوع ترور اسماعیل هنیه صورت گرفته است ایران با توجه به پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود، دارد فکر می‌کند که چگونه عمل کند که آن بازدارندگی را ایجاد کند اما جنگ گسترش نیابد. حمله اسرائیل باعث شد بازدارندگی که ایران در دفعه قبل ایجاد کرد به هم بخورد و باید مجدد برقرار شود، لذا از طرفی هم ما شاهد هستیم که یک‌دفعه اسرائیل اعلام می‌کند که من به‌زودی هیاتم را برای مذاکرات  آتش‌بس به قاهره ارسال می‌کنم.

فرجی‌راد گفت: آن هم در این گیرودار. این نشان می‌دهد که شاید دیپلماسی نوع دیگری کار می‌کند براین اساس که ایران رضایت بدهد که توافق آتش‌بسی بشود و اگر هم می‌خواهد ضربه بزند، ضربه‌ای بزند که عمل متقابل انجام نشود یا جنگ گسترش نیابد. نمی‌خواهم بگویم این حرف قطعی است اما یک‌دفعه مصر و قطر و آمریکا توافق می‌کنند سه کشور فعالیت‌شان را برای آتش‌بس تشدید کنند.

این کارشناس بین الملل خاطر نشان کرد: از آن طرف هم اسرائیل می‌گوید من شرکت می‌کنم و هیاتم را به‌زودی می‌فرستم. ما باید در روزهای آینده انتظار داشته باشیم که شاید خبرهایی درباره به نتیجه رسیدن آتش‌بس منتشر شود آیا این عملکرد دیپلماتیک که ممکن است به آتش‌بس ختم شود، ارتباطی به حمله ایران دارد یا نه. نمی‌دانیم ممکن است داشته باشد. ایران هم می‌خواهد مردم غزه کشته نشوند و  آتش‌بس دائم را بپذیرد لذا بعید می‌دانم تلفن مکرون باعث شده باشد ایران در کارش تاخیر بیندازد.

وی افزود: فرانسه در این بازی نیست اما مکرون هم مثل بعضی از کشورهای دیگر، تقاضایش این است که ایران اقدامی نکند که جنگ گسترش پیدا کند، بعید می‌دانم کاری که مکرون انجام می‌دهد ربطی به پیگیری دیپلماسی پنهان آمریکا داشته باشد و این مسیر توسط خود آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد. قطری‌ها، مصری‌ها هستند و آمریکا هست باید ببینیم نشستی که در چند روز آینده در قاهره تشکیل می‌شود چه نتیجه‌ای دارد آیا شکست می‌خورد یا نه.

متن کامل گزارش گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.