تاریخ : Wed 07 Aug 2024 - 10:24
کد خبر : 193839
سرویس خبری : جامعه

چگونه از ابتلای کودکان به ذات‌الریه جلوگیری کنیم؟

در آستانه رسیدن به فصل واکسیناسیون آنفلوآنزا؛

چگونه از ابتلای کودکان به ذات‌الریه جلوگیری کنیم؟

متخصصان اطفال معتقدند که ذات‌الریه می‌تواند از طریق آنفلوآنزا در کودک به وجود بیاید. نکته مهم در این بین این است که شهریور ماه، فصل آغاز واکسیناسیون آنفلوآنزا است.

فرهیختگان: پنومونی یا ذات‌الریه، بیماری عفونی شایع در کودکان است که باعث سرفه، تب و مشکلات تنفسی می‌شود. پنومونی یک بیماری جدی در کودکان است که امکان دارد کودک را حتی به بستری شدن بکشاند. اما پنومونی یا ذات‌الریه خودش به تنهایی ایجاد نمی‌شود یا خود این بیماری کودک را به بستری نمی‌کشاند، بلکه یک بیماری ثانویه است و به دنبال ورود ویروس به بدن کودک ایجاد می‌شود.

متخصصان اطفال معتقدند که ذات‌الریه می‌تواند از طریق آنفلوآنزا در کودک به وجود بیاید. نکته مهم در این بین این است که شهریور ماه، فصل آغاز واکسیناسیون آنفلوآنزا است.

دکتر نفیسه برهانی، متخصص اطفال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «شهریورماه فصل واکسیناسیون آنفلوآنزاست. آنفلوآنزا خودش ویروس است و معمولا خود ویروس موجب پنومونی آسیب‌زا و خطرناک نمی‌شود اما معمولا وقتی افراد به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، روی آن یک بیماری باکتریایی سوار می‌شود. یعنی میکروب دیگری به‌جز ویروس آنفلوآنزا وارد بدن می‌شود یا میکروبی که پیش از این وارد بدن شده بود، به دلیل کاهش ایمنی بدن شروع به فعالیت می‌کند و یک پنومونی یا ذات‌الریه را ایجاد می‌کند که برای کودک آسیب‌زا و آزار‌دهنده است.»

البته برهانی تاکید کرد که درصد کمی از کودکان به این نوع ذات‌الریه مبتلا می‌شوند. او ادامه داد: «تنها درصد کمی از کودکان به این نوع ذات‌الریه که ناشی از خود آنفلوآنزا نیست، مبتلا می‌شوند اما از عوارض آنفلوآنزا است. اما به این دلیل که برای کودکان بسیار آزاردهنده است، کودکان در ‌آی‌سی‌یو بستری می‌شوند و در مواردی نیز حتی منجر به از دست رفتن کودک می‌شود. بنابراین برای ما بسیار مهم است حتی همین افراد کم نیز با واکسن پیشگیری کنند و توصیه می‌کنیم که سالانه واکسن آنفلوآنزای کودکان تزریق شود تا همان درصد کم کودکان هم مبتلا نشوند.»

این متخصص اطفال توضیح داد: «واکسنی که باید تزریق شود، واکسن آنفلوآنزا است و دز آن در سنین مختلف متفاوت است. بستگی به این دارد که بار اول تزریق می‌کنند یا نه و همچنین برای کودکان زیر 9 سال متفاوت است. این امر تحت نظر پزشک مشخص شود و هیچ‌کس به صورت شخصی واکسن آنفلوآنزا تزریق نمی‌کند بلکه باید به پزشک متخصص یا مراکز بهداشت مراجعه کنند. البته مراکز بهداشت واکسن آنفلوآنزا را ندارند اما برای تزریق می‌توانند راهنمایی کنند. کودکان زیر9 سال اگر برای اولین بار واکسن را تزریق می‌کنند باید در دو مرحله تزریق کنند، با فاصله 15 روز تا یک ماه. اما اگر سال دومی است که واکسن می‌زنند، همان یک نوبت کافی است.»

برهانی همچنین در رابطه با کودکانی که سال گذشته درگیر بیماری ذات‌الریه شدند نیز گفت: «این کودکان حتما باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. همچنین واکسن دیگری به نام پنوموکوک هم داریم که یک باکتری مخصوص همین پنومونی است که بیشترین علت ایجاد پنومونی حاد است، مخصوصا در سنین اطفال. این واکسن پنوموکوک موجود است اما در پروتکل واکسیناسیون کشوری وجود ندارد. هرکسی که بخواهد، می‌تواند تزریق کند. قشر خاصی از کودکان مانند کودکان آسیب‌پذیر -مثلا اطفالی که کاشت حلزون داشتند- باید تزریق کنند ولی برای سایر اطفال این واکسن اختیاری است اما برای این کودکان اجباری است.»

برهانی همچنین اشاره کرد برای تهیه واکسن پنوموکوک متخصص اطفال باید نسخه لازم را تهیه کرده و تزریق نیز باید در یک مرکز مجهز صورت بگیرد؛ چراکه امکان دارد منجر به حساسیت‌های شدید شود و لازم است که با حضور پزشک متخصص انجام شود. بنابراین نباید سرخود و در خانه تزریق واکسن‌ها را انجام داد.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.