تاریخ : Tue 06 Aug 2024 - 13:05
کد خبر : 193809
سرویس خبری : جهان شهر

پارلمان بنگلادش منحل شد

در پی ادامه اعتراضات در خیابان‌ها؛

پارلمان بنگلادش منحل شد

رسانه‌ها به نقل از دفتر رئیس‌جمهور بنگلادش از انحلال پارلمان این کشور خبر دادند.

طی یک ماه گذشته، دست کم ۱۵۰ نفر در خشونت‌های اعتراضی گروه‌های دانشجویی به سهمیه بندی مشاغل دولتی در بنگلادش کشته و هزاران نفر زخمی شدند. اعتراضات پس از لغو اکثر سهمیه‌ها توسط دیوان عالی متوقف شد، اما دانشجویان هفته گذشته در اعتراضات پراکنده به خیابان ها بازگشتند و خواستار عدالت برای خانواده‌های کشته شدگان شدند.

به موجب این طرح قرار بود بیش از نیمی از پست‌های استخدام کشوری، معادل ۵۶ درصد، برای بعضی گروه‌های خاص در نظر گرفته شود.

بر این اساس نزدیک به ۳۰ درصد از این مشاغل، که خواهان کمی هم ندارد، برای بستگان آن دسته از معلولان جنگی و کهنه‌سربازانی در نظر گرفته شده بود که در جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان در سال ۱۹۷۱ میلادی حضور پیدا کرده بودند.

در جریان این درگیری‌ها پلیس برای متفرق کردن معترضانی که خواستار کناره‌گیری شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور بودند از گاز اشک آور و گلوله‌های لاستیکی استفاده کرد. همچنین اینترنت این کشور هم در روزهایی قطع و یا دچار اختلال شد. در مقابل تظاهرکنندگان هم بزرگراه‌های اصلی را مسدود کردند و شعارهای ضد حکومتی در شهرهای مختلف این کشور سر دادند.

منتقدان حسینه؛ دولت او را به استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان متهم کرده‌اند. اتهامی که توسط او و وزرایش رد شده است. اما حالا خبر می‌رسد که  با بالا گرفتن  اعتراضات، پارلمان این کشور منحل شده است.