تاریخ : Tue 06 Aug 2024 - 10:47
کد خبر : 193802
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

شاید حداد گزینه دیگری را با پزشکیان مطرح کرده بود

مجتبی حسینی، یکی از گزینه‌های وزارت ارشاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شاید حداد گزینه دیگری را با پزشکیان مطرح کرده بود

سیدمجتبی حسینی معتقد است؛ کارشناس مباحث سیاسی نیست و هنوز به منصب شاگردی‌اش در عرصه فرهنگ و هنر افتخار می‌کند.

فرهیختگان: سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد دولت دوازدهم بود و از هفته گذشته به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت ارشاد از سمت شورای راهبردی دولت چهاردهم به رئیس‌جمهور معرفی شده است. سراغ او رفتیم تا بعد از 3 سال دوری از فضای مدیریت فرهنگی، جویای ایده‌ها و نظراتش در حوزه فرهنگ و هنر و اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاده باشیم.

روزنامه «فرهیختگان» نگاه واحدی به گزینه‌های وزارت ارشاد داشته و دارد و در گفت‌وگوهایی که داشتیم، تلاش شده درخصوص موضوع و مسائل امروز فرهنگ صحبت شود.

محورهای اصلی این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.
- ما درحال‌حاضر، نقصان‌های ضروری‌تری در عرصه اقتصاد داریم که با توجه به بضاعت فرهنگی‌مان، می‌توانیم در لایه اول ضرورت، مسائل اقتصادی را حل‌وفصل کنیم و در کنارش به فرهنگ که حیات و جریان دارد و مثل اکسیژن در سراسر جامعه ما منتشر شده، برسیم.
- خودم را هیچ‌وقت یک کارشناس مباحث سیاسی ندیدم و همان‌طور که خدمت‌تان عرض کردم، وقتی کسی هنوز به منصب شاگردی‌اش در عرصه فرهنگ و هنر افتخار می‌کند و با توجه به مظلومیت حوزه فرهنگ و استعدادهای بزرگی که در این حوزه وجود دارد، تمام تلاشم این بوده که به‌عنوان کارشناس فرهنگی مطرح شوم و با این عنوان فعالیت داشته باشم.
- به‌نظرم دو موضوع مهم است؛ یکی اینکه هنر، حق است، نه امتیاز. دوم اینکه فرهنگ و هنر یک فرصت است، نه یک تهدید! اگر این دو نکته را هر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که انتخاب می‌شود و بر سر کار می‌آید، بتواند پیگیری کند، به بسیاری از پاسخ‌ها و نیازهایی که از پس این دو امر عنوان و مطرح می‌شود، خواهند رسید.
- آقای حدادعادل می‌دانست که من عضو کارگروه هستم و وقتی‌ به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شدم، شاید اول مطلع نبود. در جلسه‌ای خودم ایشان را مطلع کردم. در این مورد نفیا و اثباتا در جلسه اول چیزی نگفت. شاید ایشان در ملاقاتش با مسعود پزشکیان هم گزینه‌های دیگری را برای وزارتخانه‌ها مطرح کرده بود. معرفی من از سوی کمیته قبل از پیشنهادهای سیاسی بود. اما نهایتا وقتی نتیجه شورای راهبری مشخص شد، برحسب شناختی که داشت، ممکن است نکاتی را گفته باشد.
- فکر می‌کنم نگاه انتزاعی و اقتضائی به حوزه فرهنگ و هنر یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی بوده که ما در بعضی از ادوار نسبت به این حوزه داشتیم.
- در دولت مرحوم رئیسی، به‌دلیل توجه رئیس‌جمهور به این حوزه وضعیت بودجه وزارت ارشاد ترمیم و البته هزینه شد، ولی قبل از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزء وزارتخانه‌های محروم بود.

متن کامل گفت‌وگوی عاطفه جعفری با سیدمجتبی حسینی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.