تاریخ : Mon 05 Aug 2024 - 11:53
کد خبر : 193768
سرویس خبری : جامعه

هفته دیگر شهاب باران است

۷۵ شهاب در هر ساعت از آسمان گذر خواهد کرد؛

هفته دیگر شهاب باران است

یکی از پربارترین بارش‌های شهابی، اوایل هفته آینده به اوج خود می‌رسد. تخمین زده می‌شود که یکشنبه شب و اوایل دوشنبه (۱۱ اوت تا ۱۲ اوت) تا ۷۵ شهاب در ساعت را می‌توانید در آسمان مشاهده کنید.

 انتظار می‌رود شهاب‌های درخشانی از آسمان گذر کنند اما نمایش خیره‌کننده می‌تواند تحت تاثیر نور ماه قرار گیرد؛ طبق گفته انجمن شهاب‌سنگ آمریکا، امسال، درست زمانی که فعالیت‌های قوی از سوی برساوشی شروع می‌شود، ماه غروب خواهد کرد. بهترین زمان برای نگاه کردن بعد از ساعت ۱ بامداد به وقت محلی روز دوشنبه ۱۲ اوت خواهد بود.

شهاب سنگ‌ها با ورود به جو زمین، گرم می‌شوند و تبخیر می‌شوند و انرژی را به صورت رگه‌هایی از نور در آسمان شب آزاد می‌کنند. برساوشی با سرعت ۶۰ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و معمولاً بین ۵۰ تا ۷۵ عدد در هر ساعت در اوج شب قابل مشاهده هستند، تقریباً یک عدد در دقیقه، اگرچه برای دیدن تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها باید تا حد امکان از آلودگی نوری دور باشید.

توصیه نمی‌شود که از دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌ها برای دیدن این بارش شهابی استفاده کنید.

به گفته ناسا، دنباله‌دار ۱۰۹P/Swift-Tuttle علت اصلی بارش شهابی برساوشی است. آخرین بار در سال ۱۹۹۲ وارد منظومه شمسی شد و دوباره در سال ۲۱۲۵ وارد منظومه شمسی خواهد شد.

بر اساس گزارش ناسا، بارش شهابی برساوشی به دلیل شهاب‌های سریع و درخشان خود شناخته شده است. به نظر می‌رسد که شهاب‌ها از صورت فلکی برسائوس سرچشمه می‌گیرند و نام خود را از آن گرفته‌اند. این صورت فلکی در ساعات پس از نیمه شب در آسمان شمال غربی در نیمکره شمالی طلوع خواهد کرد، زمانی که انتظار می‌رود بیشترین تعداد شهاب را در آسمان ببینید. همچنین در این منطقه از آسمان کهکشان آندرومدا در بالای پرسئوس و پلئیادها در بالای مریخ و مشتری قابل مشاهده است.

اگرچه اوج آخر هفته آینده بیشترین فراوانی شهاب‌ها را ارائه می‌کند اما بارش شهابی برساوشی از ۱۴ جولای تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ فعال است.

منبع: خبرآنلاین