تاریخ : Sat 03 Aug 2024 - 16:07
کد خبر : 193707
سرویس خبری : سیاست

گزارش نیویورک تایمز دروغ بود

درباره ترور شهید هنیه؛

گزارش نیویورک تایمز دروغ بود

بنابر اطلاعیه جدید سپاه، گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر کارگذاری بمب در محل ساختمان از 2 ماه قبل، دروغ است که البته این دروغ از شکل آسیبی که به ساختمان خورده نیز قابل تشخیص بود.

مهدی بختیاری خبرنگار تسنیم نوشت: سپاه در اطلاعیه شماره 3 خود جزیٔیاتی از عملیات ترور اسماعیل هنیه در تهران را منتشر کرده و گفته: «با توجه به تحقیقات و بررسی‌های بعمل آمده، این عملیات تروریستی با  شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود 7 کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت گرفته است.»

بنابراین همانطور که مشخص بود، گزارش نیویورک تایمز مبنی بر کارگذاری بمب در محل ساختمان از 2 ماه قبل، دروغ است که البته این دروغ از شکل آسیبی که به ساختمان خورده نیز قابل تشخیص بود.

تسنیم بابیان اینکه بخش‌های دیگر گزارش نیویورک تایمز هم، مثلاً آنجا که از تشکیل جلسه ساعت ۷ صبح در محضر مقام معظم رهبری سخن می‌گوید هم کاملاً کذب است، تاکید کرد:  این یک تاکتیک قدیمی و کهنه‌ی رسانه‌ای است که به مخاطب اطلاعات خیلی جزئی مانند زمان و مکان و ... ارائه می‌شود تا مخاطب اینچنین تصور کند که این مجموعه‌ی قابل توجه از جزییات، قاعدتاً باید حاکی از اشراف نویسندگان باشد؛ حال آنکه خیلی از اوقات، این ارائه جزییات از سوی رسانه‌های آمریکایی درباره ایران، نه ناشی از اشراف، بلکه برگرفته از دروغ‌گویی عمیق تر آنان است؛ پدر این نوع اطلاع‌رسانی در غرب، گوبلز، وزیر اطلاع‌رسانی هیتلر بود، و این نویسندگان نیویورک تایمز هم به پدر معنوی خود اقتدا کرده‌اند!

امروز «فرهیختگان» در رابطه این گزارش کذب نیویورک‌تایمز نوشت: سیاسی‌کاری‌های ضدایرانی این روزنامه نام‌آشنا در بزنگاه‌های مختلف ازجمله مسائل هسته‌ای و برجام را همه به یاد دارند. این روزنامه روز پنجشنبه (یازدهم مرداد) در یکی از گزارش‌های خود به اعلام جزئیاتی از ماجرای ترور در ایران پرداخت.

«رونن برگمن» یکی از نگارندگان این گزارش، دانش‌آموخته دانشگاه تل‌آویو است. او پیش از اینکه در نیویورک‌تایمز مشغول به کار شود از نویسندگان ارشد روزنامه‌های عبری «هاآرتص» و «یدیعوت آحارونوت» بوده و حالا یک روز پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، گزارشی مفصل از ماجرای آن ارائه کرده است. «بمبی که ماه‌ها پیش به میهمانسرای تهران منتقل شد، رهبر حماس را کشت» این عنوان گزارش اخیر نیویورک‌تایمز است. در این گزارش تشریح شده بلافاصله پس از قتل، گمانه‌زنی‌ها بر این احتمال متمرکز شد که اسرائیل، اسماعیل هنیه را با یک حمله موشکی، احتمالا از یک هواپیمای بدون سرنشین شهید کرده است. گزارشگران اتفاق اواخر فروردین را یادآور شده و نوشتند این اتفاق هم می‌تواند مشابه حمله موشکی اسرائیل به پایگاه نظامی در اصفهان باشد. تایمز با استناد به تحقیقاتش گفته است: «یک وسیله انفجاری مخفی شده در یک مجتمع به‌شدت‌محافظت‌شده، جایی که اسماعیل هنیه در آن اقامت داشت، عاملی بود که او را کشت.» همچنین با استناد به گفته «پنج تن از مقامات خاورمیانه» ادعا شده که تقریبا دو ماه پیش بمبی در محل اقامت هنیه مخفی شده بود. 

در ادامه نویسنده تلاش کرده با ضعیف‌جلوه‌دادن سامانه پدافندی ایران، بار روانی این حمله را تشدید کند؛ «این تئوری موشکی سوالاتی را در مورد اینکه اسرائیل چگونه می‌توانست دوباره از سامانه‌های دفاع هوایی ایران برای اجرای چنین حمله هوایی گستاخانه‌ای در پایتخت فرار کند، ایجاد کرد. همان‌طور که مشخص شد، قاتلان توانستند از نوع دیگری از شکاف در دفاع ایران استفاده کنند؛ نقص امنیتی در محوطه‌ای که ظاهرا به‌شدت محافظت می‌شد اجازه می‌داد بمبی کار گذاشته شود و برای چندین هفته مخفی بماند. مقامات ایرانی و حماس روز چهارشنبه گفتند اسرائیل مسئول این ترور است، ارزیابی‌ای که چندین مقام آمریکایی نیز خواستند نام‌شان فاش شود.