تاریخ : Sat 03 Aug 2024 - 15:15
کد خبر : 193706
سرویس خبری : جهان شهر

موضع ایران در نشست اضطراری شورای امنیت چه بود؟

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران؛

موضع ایران در نشست اضطراری شورای امنیت چه بود؟

امیرسعید ایروانی، سخنگوی ایران در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست ایران و با حمایت روسیه، الجزایر و چین برگزار شد، ترور «هنیه» را نشان دهنده ماهیت وحشیانه و تروریستی صهیونیست‌ها دانست و گفت که مردم ایران نمی‌توانند در برابر چنین جنایتی ساکت بمانند و باید عاملان آن را بازخواست کنند.

با اعلام فرماندهی معظم کل قوا در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت دکتر اسماعیل هنیه مبنی بر خونخواهی، ناظران سیاسی دیگر نه منتظر گمانه‌زنی در رابطه با قطعیت پاسخ ایران به اسرائیل، بلکه در حال پیش‌بینی و برآورد از ابعاد این پاسخ قریب‌الوقوع هستند و بر این باورند که ایران زمین کارزار را به تل‌آویو تغییر خواهد داد.

چنانچه نیویورک تایمز به نقل از منابع ادعایی خود پیش‌بینی کرد که دستور حمله به تل‌آویو صادر شده است. با این حال، همزمان با اعلام آماده‌باش در سرزمین‌های اشغالی و خروج پرشمار ساکنین این اراضی به مقصد اروپا و امریکا، چشم دنیا منتظر به کمیت و کیفیت پاسخ جمهوری اسلامی به ترور اسماعیل هنیه در تهران دوخته شده است. از همین رو، نماینده جمهوری اسلامی در نشست اضطراری شورای امنیت نیز در همین رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

 ایروانی: عاملان بازخواست می‌شوند
جمهوری اسلامی ایران در موضعی شفاف و صریح علاوه بر اعلام قاطع مبنی بر پاسخ به شرارت اخیر صهیونیست‌ها در ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، خواستار اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل در قبال اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در این ‌باره شد. امیرسعید ایروانی، سخنگوی ایران در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست ایران و با حمایت روسیه، الجزایر و چین برگزار شد، ترور «هنیه» را نشان دهنده ماهیت وحشیانه و تروریستی صهیونیست‌ها دانست و گفت که مردم ایران نمی‌توانند در برابر چنین جنایتی ساکت بمانند و باید عاملان آن را بازخواست کنند.
او این ترور را نقض فاحش و بزرگ قوانین بین‌المللی خواند که شورای امنیت باید با آن مقابله کند. نماینده ایران از شورای امنیت خواست که اقدامات فوری برای پاسخگو کردن اسرائیل در مقابل این اقدام تجاوزکارانه انجام دهد. او این اقدام را شامل اعمال تحریم‌ و سایر اقدامات لازم برای جلوگیری از نقض بیشتر و نشان دادن عدم تحمل فعالیت‌های بدخواهانه اسرائیل توسط جامعه جهانی دانست. ایروانی تأکید کرد که «ایران حق پاسخ به رژیم صهیونیستی را محفوظ می‌داند.»

محکومیت اقدام اسرائیل از سوی اعضای شورای امنیت
چین، روسیه و الجزایر نیز در نشست شورای امنیت، ترور هنیه را محکوم کردند. «فو کونگ»، سفیر چین این ترور را «اقدامی آشکار برای تضعیف تلاش‌های بین‌المللی در راه صلح» دانست و تأکید کرد که کشورهای دارای نفوذ باید فشار بیشتری بیاورند و با شدت بیشتری تلاش کنند تا شعله‌های جنگ در غزه را خاموش کنند.
«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه نیز تصریح کرد که اقدام وحشیانه اسرائیل واقعاً خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داده است. «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده امریکا با ادعای اینکه کشورش از ترور اسماعیل هنیه آگاه نبوده و در آن عملیات هم هیچ نقشی نداشته است، مدعی شد که ایران گروه‌هایی در سوریه، لبنان، عراق و یمن را تجهیز می‌کند و باید در برابر این اقدامات ایستادگی کرد. کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار افزایش‌ تلاش‌های دیپلماتیک برای ممانعت از گسترش جنگ در خاورمیانه پس از ترور رهبر حماس شدند. شورای امنیت نیز در مقابل، خواستار بازگشت آرامش در منطقه‌ای شد که بیم آن می‌رود به سمت یک جنگ گسترده‌تر حرکت کند.

پیش‌بینی سیدحسن نصرالله از کیفیت پاسخ ایران
در پی شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، مقام‌های بلندپایه کشوراعلام کردند که این اقدام را با بالاترین سطح بازدارندگی پاسخ خواهند داد؛ پاسخی حاوی این پیام که تل‌آویو دیگر نمی‌تواند بدون متحمل شدن هرگونه عواقبی فرماندهان نظامی مقاومت را هدف قرار دهد. چنان‌که ایران، حمله اسرائیل به ساختمان سفارتش در دمشق را با عملیات «وعده صادق» پاسخ گفت و با این اقدام یک نقطه عزیمت تاریخی را در بطن تحولات پرفراز و فرود منطقه خاورمیانه و در مواجهه با رژیم صهیونیستی رقم زد. اینک نیز اقدام جنایتکارانه اسرائیل مبنی بر به شهادت رساندن «هنیه» به عاملی تبدیل شده تا این رژیم زمینه‌ را برای مجازات سختی برای خود فراهم سازد.
در ادامه واکنش‌های منطقه‌ای، «سید حسن نصرالله»، دبیرکل جبهه مقاومت لبنان در سخنانی پاسخ قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی به تل‌آویو را مورد توجه قرار داد و گفت: «آیا رژیم صهیونیستی تصور می‌کند که فرمانده شهید اسماعیل هنیه را در تهران ترور کند، ایران ساکت می‌ماند؟ لحن پیام رهبر انقلاب را دیدید که حتی از پیام ایشان درباره حادثه کنسولگری ایران در دمشق هم محکم‌تر بود.»
امریکا: ایران اراده خود را ثابت کرده است.
مقام‌های غربی پاسخ تهران به ترور رئیس دفتر حماس را جدی خواندند. «جان کربی»، سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا گفت که اظهارات مقامات ایرانی در مورد انتقام از اسرائیل را در پی ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی دفتر حماس، باید جدی گرفت. او تصریح کرد که ایران تاکنون ثابت کرده است توانایی و اراده برای حمله به اسرائیل را دارد. رسانه امریکایی «آکسیوس» نیز به نقل از سه مقام امریکایی گزارش داد که دولت «بایدن» متقاعد شده است جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به تلافی ترور رهبر سیاسی حماس در تهران، به اسرائیل حمله کند و امریکا درحال آماده‌سازی برای مقابله با این حمله است. این رسانه به نقل از مقامات امریکایی همچنین نوشت که انتظار می‌رود حملات جمهوری اسلامی به سبک حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران در روز ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) باشد و ممکن است این حملات از نظر مقیاس از حملات پیشین وسیع‌تر باشد و حزب‌الله لبنان نیز در آن نقش ایفا کند.
رسانه امریکایی «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی نوشته است که ایران در حال بررسی حمله ترکیبی دیگری به اهداف نظامی اسرائیل در مجاورت تل‌آویو و حیفاست. در همین حال سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که این رژیم خود را برای پاسخ ایران آماده می‌کند که ممکن است شامل پرتاب موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادها شود. منابع اسرائیلی به سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل گفته‌اند که احتمال می‌رود ایران طی چند روز آینده پاسخ دهد و ارتش در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد. این منابع در توضیحات بیشتر افزوده‌اند که پاسخ ایران ممکن است شامل پهپادهای انفجاری و موشک‌های بالستیک باشد و گمان می‌رود ایران پایگاه‌های نظامی ارتش را هدف قرار دهد.

منبع: ایران