تاریخ : Wed 31 Jul 2024 - 19:33
کد خبر : 193609
سرویس خبری : سیاست

برای پاسخ قاطع تردید نخواهیم کرد

تاکید ایروانی بر استفاده از حق دفاع مشروط؛

برای پاسخ قاطع تردید نخواهیم کرد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع تردیدی نخواهد کرد.

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز چهارشنبه به وقت محلی در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر فوریت و ابراز نگرانی عمیق نسبت به حمله تروریستی اخیر و محکومیت رژیم اسرائیل اظهار کرد: «این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.»

ایروانی تصریح کرد: «این حمله منجر به شهادت آقای هنیه و محافظ ایشان شد. این اقدام جنایتکارانه در تهران صورت گرفت؛ جایی که آقای هنیه به‌عنوان مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، دعوت شده بود.»

وی افزود: «چنین جنایت فجیعی که یک مهمان رسمی بلندپایه را هدف قرار داده، تجاوز جدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و نقض آشکار اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل، علی‌الخصوص اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد که تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولتی را ممنوع می‌کند، به شمار می‌آید.»

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر محکومیت رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «چند ساعت پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی بزدلانه‌ای را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد. رهبران جنگ‌طلب این رژیم ستمگر و نخست‌وزیر بدنام آن، که دیوان کیفری بین‌المللی درخواست صدور حکم بازداشت او را به اتهام جنایات جنگی صادر کرده است، تمامی خطوط قرمز را رد کرده و بی‌توجهی کامل به اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل که سیستم سازمان ملل متحد بر آن بنا شده است، نشان داده‌اند.»

وی در ادامه ذکر کرد: «این اقدام نمی‌توانست بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی ایالات متحده صورت گیرد. تداوم تجاوزات رژیم اسرائیل، صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی‌تواند نسبت به این جنایات فجیع بی‌تفاوت بماند و باید اقدامات قاطعی برای رسیدگی به این تجاوزات و مسئول‌پذیری عاملان آن انجام دهد.»

ایروانی در نهایت خواستار پاسخی قاطع  شد: «ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که به سرعت و قاطعانه در پاسخ به این اقدامات تجاوزکارانه و فعالیت‌های مخرب رژیم اسرائیل در منطقه که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، اقدام کند.»

سفیر ایران در سازمان ملل از رئیس شورای امنیت خواست نامه فوق به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.