تاریخ : Wed 31 Jul 2024 - 15:50
کد خبر : 193598
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

اردشیر رستمی در گفت‌وگو با علی ضیاء در پادکست «با ضیا» ترهات دستِ اوّل و بامزه‌ای پُشت هم قطار کرده و حرف‌های خارجی می‌زند. او از لزوم احترام به همجنس‌بازها سخن می‌گوید و مجری سابق تلویزیون هم به نشانه تأیید سرش را تکان می‌دهد!

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ: اردشیر رستمی در گفت‌وگو با علی ضیاء در پادکست «با ضیا» ترهات دستِ اوّل و بامزه‌ای پُشت هم قطار کرده و حرف‌های خارجی می‌زند. او از لزوم احترام به همجنس‌بازها سخن می‌گوید و مجری سابق تلویزیون هم به نشانه تأیید سرش را تکان می‌دهد!

پیش‌تر علی ضیاء در گفت‌وگو با یک رپر نوجوان از او در مورد «اکسش» سوال کرده بود و بسیار حاشیه‌ساز شد، اما اینبار دیگر نمی‌توان گفت که این حرف‌ها و تاییدهای قاطع از طرف مجری پیشین صداوسیما صرفاً برای وایرال شدن در فضای مجازی مطرح شده است.

علاقه و احترام اردشیر رستمی و تاییدهای ضمنی علی ضیاء در این‌خصوص اهمیتی ندارد ولی مسئله‌ای که مهم است پیام ایدئولوژیکی‌ست که این افراد دانسته یا نادانسته به مخاطبان‌شان ارسال می‌کنند. در واقع با انتخابی کردن مسئله جنسیت هویت جمعی از میان می‌رود و انسان در قامت یک ناانسان و یا حیوان رام دوست‌داشتنی در کنترل قدرت‌های غربی برای فشار بر فرهنگ جامعه‌ خودی قرار می‌گیرد و امکان پویایی و زاد و ولدش را هم از دست می‌دهد. 

اردشیر رستمی و علی ضیاء به‌خودیِ خود چندان اهمیتی ندارند امّا نظرات این جماعت حتی اگر بدون قصد و نیت باشد باز هم از یک کارکرد سیاسی ویژه برخوردار است. آن‌ها عوارض نگاه خود به مسئله جنسیت را درک نمی‌کنند و صرفا با قرار گرفتن در دایره اخلاق‌مداری عرفی - که خود متاثر از نگاه غربِ فرهنگی‌ست- برای دیگران باید و نباید مشخص می‌کنند و از لزوم احترام به اقلیت‌های نوظهور جنسی سخن می‌رانند ولی وقتی به دیگری می‌رسند، عمل قبیح وی در اینخصوص را تمسخر می‌کنند و می‌خندند!

اگر همجنس‌بازی خوب است پس بدون توجه به اینکه چه کسی این عمل شنیع را انجام می‌دهد باید به دفاع از آن برخواست و تمسخر در حصار این پارادایم جایی ندارد.