تاریخ : Tue 30 Jul 2024 - 17:27
کد خبر : 193553
سرویس خبری : سیاست

پزشکیان: ایران همواره در سمت درست تاریخ ایستاده است

در مراسم تحلیف:

پزشکیان: ایران همواره در سمت درست تاریخ ایستاده است

سخنرانی مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف دقایقی پیش در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آیین تحلیف در صحن مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد امام راحل، شهدای دولت و شهید سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: «حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است. با لطف خداوند، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رای هوشمندانه مردم انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.»

وی در ادامه افزود: «فرصتی برای وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر، فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو.»

پزشکیان اضافه کرد: «فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.»

وی بیان کرد: «محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به این چشم‌انداز را مشخص می‌کند.»

پزشکیان گفت: «آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.»

وی ادامه داد: «من به آینده امیدوارم؛ توکل به قدرت الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و ظرفیت‌های انسانیِ مردم راه را برای گشودن افق فراهم می‌کند.»

وی تصریح کرد: «دولت چهاردهم پیشرفت و توسعۀ عادلانه، پایدار و همه‌جانبۀ ایران و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد.»

رئیس جمهور منتخب در ادامه جنایت‌های رژیم را محکوم کرد و گفت:‌ «آنهایی که سلاح‌های کودک‌کشان را تامین می‌کننند نمی‌توانند به مسلمانان درس انسانیت بدهند. هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. پزشکیان: نمی‌شود اسم خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرد.»

 پزشکیان همچنین اظهار داشت: «من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان را حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست. دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی منافع ملی را پیگیری خواهد کرد. ما قدر دوستان روزهای سخت را خواهیم دانست. کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرامی‌خوانیم.»