تاریخ : Tue 30 Jul 2024 - 14:50
کد خبر : 193547
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

دعوا برسر میراث سیمین دانشور

انتشار جدید «سووشون» جنجال‌هایی را به دنبال داشت؛

دعوا برسر میراث سیمین دانشور

انتشار «سووشون»، شاهکار ادبی سیمین دانشور، در هفته‌های اخیر از سوی یک انتشارات جدید موجی از جنجال تازه را به راه انداخته است. انتشارات خوارزمی (ناشر پیشین) و انتشارات گستره (ناشر جدید) هر دو خود را صاحب‌امتیاز نشر آثار مرحوم دانشور می‌دانند.

در روزهای اخیر کتاب «سووشون» زنده‌یاد سیمین دانشور با طرح جلد جدید و از سوی ناشری غیر از انتشارات خوارزمی وارد بازار نشر شده است و جنجال‌هایی را به دنبال داشته؛ به‌طوریکه انتشارات خوارزمی (ناشر پیشین) و انتشارات گستره (ناشر جدید) هر دو خود را صاحب امتیاز نشر آثار مرحوم دانشور می‌دانند.

مجید طالقانی مدیر انتشارات گستره در مورد طی کردن مراحل قانونی به‌منظور به دست آوردن حق انتشار این کتاب گفت: «مرحوم سیمین دانشور حق و  حقوقش را به دختر خوانده‌ یا همان خواهرزاده‌اش لیلی ریاحی واگذار کرده بود، بعد از فوت مرحوم ریاحی طبق قانون وصی او پسرش سیاوش خلاقی است،‌ که سال گذشته وی تمام حق و حقوق انتشار کتاب‌های مرحوم دانشور را به نشر گستره واگذار کرد. سیاوش خلاقی در این خصوص شکایتی را علیه انتشارات خوارزمی تنظیم کرده است، به موجب این شکایت انتشارات خوارزمی طبق قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان تا ۵۰  سال پس از انتشار کتاب می‌توانسته نسبت به انتشار آن اقدام کند و بعد از آن حقوق نشر کتاب متعلق به ورثه و وصی است.»

وی افزود: «دی ماه سال گذشته انتشارات گستره با آقای خلاقی برای انتشار کلیه آثار مرحوم دانشور قراردادی تنظیم کرد. با این قراداد من به مدت ۶ ماه در دفتر حقوقی وزارت ارشاد صدور مجوز برای انتشار کتاب‌های مرحوم دانشور را پیگیری کردم‌، تا توانستم برای انتشار کتاب‌ها مجوز دریافت کنم. البته طبق قرارداد قاعدتا باید ۲۴ ساعته مجوز صادر می‌شد،‌ اما متاسفانه این همکاری را نکردند و اثبات ادعای بنده ۶ ماه زمان بُرد. مهلت قرارداد انتشار خوارزمی با خانم دانشور ۳-۴ سال پیش به اتمام رسیده و این انتشارات با گذشت ۵۰ سال پس از انتشار کتاب‌ها دیگر امکان استفاده از این حق را ندارد. »

مجد‌الدین معلمی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره بنیاد کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی هم در این زمینه گفت: «انتشارات خوارزمی پس از اطلاع از انتشار کتاب «سووشون»  توسط انتشارات گستره که حقوق انتشار آن قانوناً‌ برعهده انتشارات خوارزمی بوده،‌ اقدام به ثبت شکایت کرده است و ما در دادگاه فرهنگ و هنر طبیعتا احقاق حق خواهیم کرد. انتظار ما این است که وزارت ارشاد احساس وظیفه بیشتری می‌کرد و در صدور مجوز انتشار جوانب بیشتری را مورد بررسی قرار می‌داد. ما طبق قانون ناشر کتاب هستیم و هر ماه اقدام به بازنشر کتاب می‌کنیم.»

وی افزود: «لیلی ریاحی خواهرزاده خانم دانشور و  وصی او برای نشر کتاب‌هایش بود، ولی با فوت لیلی ریاحی، موضوع وصایت منتفی شد و وظایف و اختیارات وصی به وارث منتقل شد، چون همانطور که می‌دانید، وصایت عقد جایز است و حقوق و تکالیف ناشی از آن به ورثه وصی منتقل نمی‌شود، مثل وکالت که با فوت وکیل، کأن لم یکن است. علی خلاقی هم شوهر و وکیل لیلی ریاحی بوده که او هم از دنیا رفته و در نتیجه، هم وصایت همسرش منتفی است و هم وکالت خودش. پس در این زمینه به‌طور دوقبضه فاقد صلاحیت حقوقی است.»

منبع: تسنیم