تاریخ : Tue 30 Jul 2024 - 10:41
کد خبر : 193537
سرویس خبری : اقتصاد

بخش دولتی تهران اندازه ۱۵ استان برق مصرف می‌کند

گزارش «فرهیختگان» از مصرف برق در کشور؛

بخش دولتی تهران اندازه ۱۵ استان برق مصرف می‌کند

براساس این آمارها طی سال‌های ۸۴ تا ۱۴۰۲ سهم بخش خانگی از ۴۲.۴ درصد کاهش‌ یافته و به ۳۶.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده، اما در همین مدت سهم بخش عمومی از ۲۲ درصد به ۲۵ تا ۲۶ درصد رسیده است.

فرهیختگان: هر زمانی که از مصارف بالای برق صحبت شده عمدتا انگشت اشاره به سمت مصارف خانگی نشانه رفته است، این درحالی است که در کنار بخش صنعتی، بخش عمومی و تجاری نیز سهم بالایی در مصارف برق کشور دارند. مقایسه برق مصرفی سالانه بخش عمومی شهر تهران نکته جالب توجه دیگری نیز دارد. براساس آمارها، درحالی مصرف برق یک‌ساله بخش عمومی پایتخت حدود شش میلیون و ۱۰۰ مگاوات بوده که این مقدار در ۱۵ استان کمتر از آن است.

درحالی طی سال‌های ۸۴ تا ۱۴۰۲ سهم بخش خانگی از ۴۲.۴ درصد کاهش‌ یافته و به ۳۶.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده، اما در همین مدت سهم بخش عمومی از ۲۲ درصد به ۲۵ تا ۲۶ درصد رسیده است.

برخلاف تهران که به‌واسطه تجمع و تمرکز نهادهای دولتی، وزارتخانه‌ها، مراکز آموزشی و درمانی و نهادهای حاکمیتی و عمومی، حدود 26 درصد برق آن را بخش عمومی مصرف می‌کند، درکل کشور به‌طور میانگین حدود 9 درصد از برق مصرفی کشور مربوط به مصارف بخش عمومی بوده است. این آمارها نشان می‌دهد سهم بخش عمومی از کل مصارف کشور از سال 1373 تا 1402 به‌جز سال‌های 1378 تا 1389 که حول‌وحوش 12 درصد بوده، در مابقی سال‌ها همان حوالی 9 درصد نوسان داشته است.

طبق این داده‌ها در کل کشور، بالاترین سهم از مصارف برق مربوط به بخش صنعتی با 36.3 درصد، پس از آن، مصارف بخش خانگی با 31.4 درصد، بخش کشاورزی با 14.2 درصد، بخش عمومی با 9، بخش تجاری با 7 تا 8 درصد و درنهایت بخش روشنایی معابر با حول‌وحوش 1.5 درصد است. این آمارها نشان می‌دهد سهم بخش خانگی از 35 درصد در دهه 80 به 31 درصد تقلیل یافته، سهم بخش صنعت از 32 درید به 36 درصد رسیده، سهم بخش عمومی در همان 9 درصد نوسان داشته، سهم بخش کشاورزی از 8 به 14 درصد رسیده، سهم بخش تجاری از 6 تا 8 درصد در نوسان بوده و سهم بخش روشنایی معابر از 3 درصد به 1.5 درصد رسیده است. 

بخش عمومی شامل نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها، نهادهای انقلابی و حاکمیتی، نهادهای نظامی، مجلس و مراکز وابسته به آن، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، فضای سبز شهری، مراکز فرهنگی، مساجد و حسینیه‌ها، حوزه‌های علمیه، سازمان فنی‌وحرفه‌ای و هلال‌احمر، آرامگاه‌ها و گورستان‌ها، صداوسیما، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی و... است.

متن کامل گزارش مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.